9.128 lest ·
11 svar
9k lest
11 svar
Rive vegg inneholdende strøm, tror ikke den er bærende?!
Hei
Jeg skal rive en vegg mellom gang og stue og bli kvitt den avskyelige buegangen vi har i dag. Det er en gipsvegg, og jeg tror ikke den er bærende. Se vedlagt bilde, det rødtmerkede skal bort.
Dog er jeg en hjemmefikser som prøver å kjenne mine begrensninger, så jeg stiller spørsmål nr. 1:
Kan det være en bærende vegg?
Så lurer jeg også på hvordan jeg skal håndtere elektriske komponenter i veggen. Jeg ser to alternativer:
1) Jeg river forsiktig så langt det går og henger elektriske rør til siden til jeg ikke kommer lenger uten å måtte flytte på elen. Kontakter da elektriker som får sette elen på mer passende plass.
2) Jeg begynner med å få hit elektriker som får flytte på elen før jeg begynner å rive?
Enetasjes hus (Myresjöhus) bygget 1966, trefasade (med falsk tegl) som burde innebære at det er trebjelkelag...?

Jeg skal rive en vegg mellom gang og stue og bli kvitt den avskyelige buegangen vi har i dag. Det er en gipsvegg, og jeg tror ikke den er bærende. Se vedlagt bilde, det rødtmerkede skal bort.
Dog er jeg en hjemmefikser som prøver å kjenne mine begrensninger, så jeg stiller spørsmål nr. 1:
Kan det være en bærende vegg?
Så lurer jeg også på hvordan jeg skal håndtere elektriske komponenter i veggen. Jeg ser to alternativer:
1) Jeg river forsiktig så langt det går og henger elektriske rør til siden til jeg ikke kommer lenger uten å måtte flytte på elen. Kontakter da elektriker som får sette elen på mer passende plass.
2) Jeg begynner med å få hit elektriker som får flytte på elen før jeg begynner å rive?
Enetasjes hus (Myresjöhus) bygget 1966, trefasade (med falsk tegl) som burde innebære at det er trebjelkelag...?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.203 innlegg
De på forumet som kan avgjøre om en vegg er bærende pleier å etterspørre konstruksjonstegninger, hvordan veggene er bygd opp, hva slags takstoler det er og hvordan de er plassert sammenlignet med veggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ettplans Myresjöhus fra 1966 pleier å ha selvbærende takstoler, så det er sannsynlig at veggen ikke er bærende. For sikkerhet trengs tegninger. Det kan være nok med en seksjonstegning, men det skader ikke med plantegningen også.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det synes jeg (som lekperson) er det beste alternativet.Feyin skrev:
Elektrikeren kan jo ikke gjerne sette opp lysbryteren og vegguttaket før han vet hvor den nye veggsnutten kommer til å sitte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.203 innlegg
Sikrest er vel om en elektriker kommer først og sørger for å koble bort elen som går i veggen slik at du ikke risikerer å forårsake en kortslutning eller annet under rivingen.Feyin skrev:
Så lurer jeg også på hvordan jeg skal håndtere el-enhetene i veggen. Jeg ser to alternativer:
1) Jeg river forsiktig så langt det går og henger el-rørene til siden til jeg ikke kommer lenger uten å måtte flytte på elen. Kontakter da elektriker som kan sette elen på en mer passende plass.
2) Jeg begynner med å ta hit elektriker som kan flytte på elen før jeg begynner å rive?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, den veggen er ikke bærende. Det kan man slutte seg til med hjelp av kjellerplanen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville uttrykke det slik: De laster som bærende vegger tar opp må alltid føres ned til grunnen. Vanligvis skjer det med hjelp av vegger i underliggende plan, men iblant med hjelp av bjelker og søyler.
Beste svar
Dessuten går bærende vegger i prinsippet alltid i samme retning som mønet, på tvers av de takstolene som veggen skal bære. Takstoler og møne vises jo ikke på din tegning men siden huset er rektangulært og ikke kvadratisk er det jo høyst sannsynlig at mønet går vannrett i bildet og dermed er ingen av de veggene som går loddrett i bildet bærende.
Klikk her for å svare