Hei!

Jeg er helt ny i husverdenen! Men nå vil jeg i alle fall rive en vegg mellom kjøkken og gang og trenger noen tips.
Jeg vet at den ikke er bærende, men det sitter et element på den veggen + et telefonuttak og en stikkontakt.
Hvordan går jeg frem? Trenger man å få noen til å først se på veggen og se hva som må gjøres, eller kan jeg ta ut en rørlegger(?) som fikser elementet direkte?
Noen som kan anbefale en bedrift?

Som sagt, jeg er nybegynner :blushing: Hjelp takk :)

Du trenger en elektriker som kobler fra stikkontakten, en rørlegger som kobler fra radiatoren ser det ut som. Skal veggen fjernes helt eller erstattes med noe?
Skal veggen bare bort så kobler du fra strømmen i nærmeste koblingsboks.
Hvor kommer rørene til radiatoren fra? i veggen eller gulvet? Er det ett eller to rør til radiatoren? Det/de rør som radiatoren er koblet til må også gjøres noe med, skal du gjøre i stand gulvet på noen måte også?

Er telefonkontakten sist på ledningen eller går det kabler videre til andre kontakter fra denne? i så fall trenger du å legge om telefonkabelen også.

1: Veggen skal fjernes helt
2: Røret til elementet kommer fra gulvet og det er et rør
3: Meningen er at det skal legges nytt gulv i hallen (likt som på kjøkkenet)
4: Vet ikke mer om telefonkontakten enn at det ikke er den første kontakten.

Takk for at du har tatt deg tid til å svare :) Men slik det høres ut trenger jeg å få en elektriker og en rørlegger for å fikse det elektriske og elementet?

:)

Med forbehold om at jeg ikke er rørlegger så tror jeg at et rør er et problem. Som jeg husker det etter diskusjoner med rørlegger her hjemme så er et element med 2 rør bare å plugge, muligens vil Du få problemer med å skjule det, men ellers er det enkelt. Med ett rør så har jeg forstått det som at Du ikke bare kan plugge røret om det ikke er det siste på den sløyfen, men sånt skal jo rørleggeren vite og fortelle og løse.

Å identifisere riktige kabler og koble ut dem er en elektrikerjobb selv om mange hjemmefikser gjør sånt selv fordi det er enkelt HVIS man vet hva man gjør ;) men vet Du ikke det så få in en elektriker.

Ingen av disse jobbene tar lang tid, men Du må sikkert betale for en time + noe bilavgift, rørleggeren som hjalp meg i høst tok 375 kr/t (tror det er ganske lavt) + 300 for bilen, kan være en veiledning.

Telefonkontakten må Du vel gjøre noe med om Du ikke bare kan sette det på veggen nærmest? ellers bør elektrikeren kunne gi noen råd om det.

Ha, ha tanken med forumet er jo at vi som kan noe om noe skal ta oss tid til å svare, så det ville jo vært rart om jeg da bare skulle sitte her å lese :)

Jeg har lært meg at jeg ikke skal stikke fingrene inn i kontakter så NEI jeg gjør det ikke selv :P Jeg tar og ringer både rørlegger og elektriker i dag :)

Takk takk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.