Har fått veldig mye informasjon fra siden så nå tester jeg med et litt mer spesifikt spørsmål. Jeg har nylig blitt eier av et rekkehus fra 1959 hvor nåværende eier har hatt det siden begynnelsen av 70-tallet. På hele overetasjen ligger det 4 forskjellige heldekkende tepper (myke) som har sett bedre dager.
Jeg vet om at man kan ta asbestprøver og sende dem inn, men hvis det ikke er noen overhengende stor risiko, vurderer jeg å ta på meg maske og gummihansker for å gjøre det selv uten prøver. Tenkte å brette det ned i søppelsekker og kaste ut på en tilhenger. De rester som er igjen under teppet (virker som deler av det myke/dempingen som nå er mer som sand) tenkte jeg å støvsuge opp med grovstøvsugeren.
Rom 1:
Rom 2:
Rom 3:
Gang:
Har vi noen kvalifiserte gjetninger? Jeg har forstått det slik at det er først og fremst linoleumsmatter og plastmatter det var vanligere å bruke asbest i limet. Legger også med et bilde fra kjøkkenet hvor jeg spontant tror risikoen kan være litt større.
Hvordan ville dere erfarne tenkt rundt ovennevnte? Føles litt saftig med litt under tusenlappen per prøvebit for noe vi har tenkt å rive ut umiddelbart med mindre risikoen er altfor stor.
Jeg har også fått advarsel om at det ikke var uvanlig med limfarge og at den må håndteres riktig i forbindelse med oppussing/overmaling. Noen tanker om det i mitt tilfelle ovenfor?
Har ingen mening om teppet, vil bare si WOW for en velbevart 70-tall i kjøkkenet! Dokumenter som bare det før dere river noe! Til og med oppvaskmaskinen er der, de oransje bryterne på komfyren, virkelig wow...
De tingene er virkelig vintage så SELG og kast ikke før dere har forsøkt å selge!
Ja en sånn oppvaskmaskin var det minst 20 år siden jeg så!
Avløpsutløpsrøret i vasken også...70-tall!
Vifta, skapene og benken ser for øvrig ut til å være originalt 50-tall.
Ang asbest, heldekkende tepper er trolig fra rett etter asbesteraen. Jeg ville vært mer bekymret for det som eventuelt ligger under, og kjøkken-bad.
Ja. Løvebrun het fargen. Fantes også i Tomatrød, Avokadogrønn (Svenska hjärtan) og en blå (som mora mi fortsatt har igjen) som jeg ikke husker navnet på. Roterende grillspidd var et dyrt tilbehør.
Har fått veldig mye informasjon fra siden så nå tester jeg med et litt mer spesifikt spørsmål. Jeg har nylig blitt eier av et rekkehus fra 1959 hvor nåværende eier har hatt det siden begynnelsen av 70-tallet. I hele overetasjen ligger det 4 forskjellige heldekkende tepper (myke) som har sett bedre dager.
Jeg vet at man kan ta asbestprøver og sende av gårde, men hvis det ikke er noen overhengende stor risiko vurderer jeg å ta på meg maske og gummihansker for å gjøre det selv uten prøver. Tenkte å brette det ned i søppelsekker og kaste det ut på en henger. De rester som er igjen under teppet (ser ut som deler av det myke/dempingen som nå er mer som sand) har jeg tenkt å støvsuge opp med grovstøvsugeren.
Rom 1:
[bilde]
[bilde]
Rom 2:
[bilde]
Rom 3:
[bilde]
[bilde]
Gang:
[bilde]
Har vi noen kvalifiserte gjetninger? Har forstått det slik at det er hovedsakelig linoleumtepper og plastmatter hvor det var vanligere å bruke asbest i limet. Legger også ved et bilde fra kjøkkenet hvor jeg spontant tror risikoen kan være litt større.
[bilde]
Hvordan hadde dere erfarne tenkt rundt ovennevnte? Det føles litt heftig med rett under tusenlappen per prøvebit for noe vi har tenkt å rive ut umiddelbart hvis ikke risikoen er for stor.
Jeg har også fått advarsel om at det ikke var uvanlig med limmaling, og at den må håndteres riktig i forbindelse med renovering/overmaling. Noen tanker om det i mitt tilfelle ovenfor?
Takk på forhånd!
Maske og gummihansker hjelper lite hvis du river og rydder i asbeststøv. Det vil sveve rundt fibre i luften og forurense også klær, vegger med mer.
Sørg for å ha en ordentlig maske, vernedrakt, briller, støvler og hansker. Teip igjen døren og tving luften ut gjennom et vindu, så kommer du nærmere hvordan proffene jobber.
Eller også gjør du som du har tenkt. Men gummihanskene kan du droppe. Asbest er ingen gift og jobber du ikke med det daglig samt er vanerøyker, er det risikofritt, på samme måte som å gå over gaten eller kjøre Bob.
Meget høy risiko for asbest i den grønne vinylmatten på kjøkkenet, samt i flislimet. Skal dere rive ut den vinylmatten selv bør dere iaktta stor forsiktighet hvis det er en hvit papp på baksiden av matten som lett går i stykker eller sitter igjen på underlaget. Den kan bestå av typ 90% asbest.
Jepp. Lionbrun het fargen. Fantes også i Tomatrød Avokadogrønn (Svenska hjärtan) og en blå (som mora mi fortsatt har) som jeg ikke husker navnet på. Roterende grillspyd var et dyrt tilbehør.
Var hjemme og tok bilder av moras komfyr "in action".
Se den matchende gulvmatten. Høyeste mote og kvalitet på begge.
Har fått veldig mye informasjon fra siden så nå tester jeg med et litt mer spesifikt spørsmål. Jeg har nylig blitt eier av et rekkehus fra 1959 hvor nåværende eier har hatt det siden begynnelsen av 70-tallet. På hele overetasjen ligger det 4 forskjellige vegg-til-vegg-tepper (myke) som har sett bedre dager.
Jeg vet at man kan ta asbestprøver og sende inn, men hvis det ikke er noen overhengende stor risiko, så vurderer jeg å ta på meg maske og gummihansker for å gjøre det selv uten prøve. Tenkte å brette det ned i søppelsekker og slenge ut på en tilhenger. De rester som er igjen under teppet (virker som deler av det myke/dempingen som nå er mer som sand) tenkte jeg å støvsuge opp med grovstøvsugeren.
Rom 1:
[bilde]
[bilde]
Rom 2:
[bilde]
Rom 3:
[bilde]
[bilde]
Gang:
[bilde]
Har vi noen kvalifiserte gjetninger? Har forstått det som at det er først og fremst linoleumsmatter og plastmatter hvor det var vanligere å bruke asbest i limet. Slenger også med et bilde fra kjøkkenet hvor jeg spontant tror risikoen kan være litt større.
[bilde]
Hvordan hadde dere erfarne tenkt rundt over? Føles litt saftig med rett under tusenlappen per prøvebit for noe vi har tenkt å rive ut umiddelbart om ikke risikoen er altfor stor.
Jeg har også fått advarsel om at det ikke var uvanlig med limfarge og at den trenger å håndteres riktig i forbindelse med renovering/overmaling. Noen tanker om det i mitt tilfelle ovenfor?
Takk på forhånd!
Når jeg var i tilsvarende situasjon så valgte jeg å sende inn asbestprøve, har for meg at det kostet 500-600kr inkl. frakt. Tok da prøve av mitt teppe og sendte med noen teskjeer med "lim-pulver" og fikk det analysert som en prøve.
Hadde valgt forsiktighetsprinsippet uten prøve; igjenteipet dør, åndedrettsmaske og vernedrakt er ikke dyrt. En bordvifte på vinduskarmen som blåser ut gjennom åpen vindu får ut støvet.
Mvh
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.