Hei alle,

har nettopp kjøpt et eldre hus med delvis innredet kjeller. Planlegger å rive gipsvegger som er satt opp da det finnes trerammer bak disse som ligger mot betongveggen, likeså gulv som ikke er ventilert.

Føles som et muligens dumt spørsmål, men lurer generelt på om det er noe jeg bør tenke på når det gjelder å rive ut innredningen generelt? Er det bare å "kjøre på" og rive, eller bør jeg ha noe i betraktning før jeg begynner utenom å sørge for at det ikke ligger noen rør eller ledninger bak? Har prøvd å lese meg opp, men har vanskelig for å finne noe info.

Det er bare å blåse ut.
Bedre å ha rene vegger.

V V__L skrev:
Hei alle,

har akkurat kjøpt et eldre hus med delvis innredet kjeller. Planlegger å rive gipsvegger som er satt opp da det finnes trestendere bak disse som ligger mot betongveggen, likeså gulv som ikke er ventilert.

Føles som et muligens dumt spørsmål, men lurer bredt på om det er noe jeg bør tenke på når det gjelder å rive ut innredningen generelt? Er det bare å "kjøre på" og rive, eller bør jeg ha noe i betraktning før jeg begynner, utover å sørge for at det ikke ligger noen rør eller ledninger som kan ligge bak? Har forsøkt å lese meg til, men har vanskelig for å finne noen info.
Gjorde det selv nylig, slå av strømmen først, så er det bare å gå løs.

Sparte også mye tid og støv ved å velte innerveggene og så stampe ut gipsplatene, mine stendervegger satt ikke fast i betonghullsteinen.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Med hammer, brekkjern og litt sunt fornuft kommer man langt, unngå å sage i noe når du ikke vet hva som er bak. Husk å bruke verneutstyr.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Verneutstyr er det viktigste. En god, FFP3. Sundströms lager veldig bra masker som er svært overkommelige i pris.

Vernebriller. Gode hansker som er behagelige å jobbe i slik at du faktisk bruker dem. Hørselsvern. Jeg liker hørselvern med bluetooth slik at man kan lytte til musikk eller en podd samtidig.

• Liker
Unikt namn og 2 andre
  • Laddar…
V V__L skrev:
Hei alle,

har nettopp kjøpt et eldre hus med delvis innredet kjeller. Planlegger å rive gipsvegger som er satt opp da det finnes trestendere bak disse som ligger mot betongveggen, likeledes gulv som ikke er ventilert.

Føles som et muligens dumt spørsmål, men lurer generelt på om det er noe jeg bør tenke på når det gjelder å rive ut innredningen totalt sett? Er det bare å "kjøre på" og rive eller bør jeg ha noe i betraktning før jeg begynner utover å sørge for at det ikke ligger noen rør eller ledninger som kan ligge bak? Har forsøkt å lese meg opp, men har vanskelig for å finne noen info.
Bare riv med fornuft vil jeg si. Som andre skriver: se til at du ikke river rør, og slå av strømmen så du ikke får støt og bruk verneutstyr.

Så er selvfølgelig spørsmålet om hvorfor du river: Har du fuktproblemer i kjelleren?
At den er feilbygd (organisk materiale mot vegger/gulv) trenger jo ikke bety problemer. Er det godt drenert og ikke fuktig kan man sikkert klare seg veldig lenge - og har det blitt bygget om for mange år siden og fortsatt er ok uten indikasjoner på fukt så burde du jo ikke trenge å rive for sakens skyld, eller tenkte dere å gjøre en omfattende renovering og vil ha det ordentlig i bunnen kanskje?

• Liker
DiscoDuck og 2 andre
  • Laddar…
Takk for alle svar, tar til meg alle råd for fremgangsmåte.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bare å rive med fornuft ville jeg si. Som andre skriver: sjekk at du ikke river rør, og slå av strømmen så du ikke får støt og bruk verneutstyr.

Så er selvfølgelig spørsmålet hvorfor du river: Har du fuktproblemer i kjelleren?
At den er feilbygd (organisk materiale mot vegger/gulv) trenger jo ikke å bety problemer. Er det veldrenert og ikke fuktig så kan man sikkert klare seg veldig lenge - og er det bygd om for mange år siden og fortsatt er ok uten indikasjoner på fukt så burde du jo ikke trenge rive for sakens skyld, eller tenkte dere gjøre noen omfattende renovering og vil ha det ordentlig i bunnen mon tro?
Fikk det anbefalt av en bekjent som er fagmann innen bygg (fulgte med på visning), samt at takstmannen påpekte at kjelleren var innredet. Har selv vanskelig for å avgjøre hvor kritisk det er men de sa at det ikke var hastverk.

Huset er bygd i 1953 med uisolert kjeller og det er uklart når drenering ble gjort sist (om noen gang så var det lenge siden). Takstmannen opplevde mikrobiell lukt i det ene hjørnet i et rom i den innredede delen av kjelleren (verken jeg eller han som fulgte med kjente noe), dog var alle fuktmålinger under kritisk fuktnivå for mikrobiell vekst i kjelleren. Verken han som fulgte med meg eller takstmannen opplevde andre problemer eller tegn på fukt i kjelleren, men anbefalte at jeg river ut innredningen for å få bort trelektene som ligger mot betongen. Har ingen planlagte større renoveringer i kjelleren bortsett fra mulig fremtidig drenering om fuktproblemer begynner å oppstå. Tror dere det er greit å la innredningen være til tross for at kjelleren er uisolert og ikke drenert på lenge om i det hele tatt?

V V__L skrev:
Takk for alle svar, tar til meg alle råd for framgangsmåte.

Fikk det anbefalt av en bekjent som er fagmann innen bygg (fulgte med på visning), samt at besiktigelsesmannen bemerket at kjelleren var innredet. Har selv vanskelig for å avgjøre hvor kritisk det er men de sa at det ikke var presserende.

Huset er bygget i 1953 med uisolert kjeller og det er uklart når drenering ble gjort sist (om noen gang så var det lenge siden). Besiktigelsesmannen opplevde mikrobiell lukt i det ene hjørnet i et rom i den innredede delen av kjelleren (hverken jeg eller han som fulgte med kjente noe), men alle fuktmålingene var under kritisk fuktnivå for mikrobiell vekst i kjelleren. Verken han som fulgte med meg eller besiktigelsesmannen opplevde noen andre ulemper eller tegn på fukt i kjelleren, men anbefalte at jeg river ut innredningen for å fjerne trelektene som ligger mot betongen. Har ingen planlagte større renoveringer i kjelleren bortsett fra mulig fremtidig drenering om fuktproblemer begynner å oppstå. Tror dere det er greit å la innredningen være igjen selv om kjelleren er uisolert og ikke drenert på lenge om i det hele tatt?
Ikke stress, hadde nøyaktig samme planer som deg så snart jeg kjøpte mitt hus for 6 år siden, hadde også innredet kjellerstue da, men la det på is og så tok det 6 år før jeg tok tak i det, ville ha vannbåren gulvvarme og isolert plate, da benyttet jeg anledningen til å rive ut det organiske.

Men alt som var organisk så fint ut, og hadde uansett sittet der i nesten 50 år.

Ta tak i det den dagen du selv opplever lukt eller fukt :)

• Liker
DiscoDuck og 4 andre
  • Laddar…
V V__L skrev:
Takk for alle svar, tar til meg alle råd for framgangsmåte.

Fikk det anbefalt av en bekjent som er fagmann innen bygg (fulgte med på visning), samt at takstmannen bemerket at kjelleren var innredet. Har selv vanskelig for å avgjøre hvor kritisk det er, men de sa at det ikke var hastende.

Huset er bygd i 1953 med uisolert kjeller, og det er uklart når drenering ble gjort sist (om noensinne så var det lenge siden). Takstmannen opplevde mikrobiell lukt i ett hjørne i et rom i den innredede delen av kjelleren (verken jeg eller han som fulgte med kjente noe), dog var alle fuktmålinger under kritisk fuktighetsnivå for mikrobiell vekst i kjelleren. Verken han som fulgte med meg eller takstmannen opplevde noen andre plager eller tegn på fukt i kjelleren, men anbefalte at jeg river ut innredningen for å få bort trelektene som ligger mot betongen. Har ingen planlagte større renoveringer i kjelleren bortsett fra mulig fremtidig drenering om fuktproblemer begynner å oppstå. Tror dere det er greit å la innredningen være til tross for at kjelleren er uisolert og ikke drenert siden lenge om overhodet?
Jeg ville ikke rørt det om det ikke er problemer.
Takstmannen har selvfølgelig rett i at det er feil som så å sette organisk materiale på uisolert betong. Men det er jo langt ifra alle som får faktiske problemer.
Er det generelt tørt og ingen problemer med mugg osv så ville jeg latt det være.

Til den dagen man vil bygge om/til nede i kjelleren, da er det jo like greit å få det bra nedenfra og opp så å si. Kanskje også at jeg ville gjort om for sikkerhets skyld om det var et permanent soverom der nede (for f.eks. barna): Det kan jo finnes mugg man ikke ser/opplever normalt sett, men som kan gi allergier osv

Men som kjellerrom med en kjellerstue eller lignende føles det som at jeg ville lagt penger og tid på noe annet.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Takk igjen for hjelpen! Vi tenkte mest bruke det ene rommet som hobbyrom og det andre som film- og gjesterom (flytter dit om ca en uke), altså kommer vi nok til å være der ganske regelmessig men ikke mesteparten av dagene. Om jeg forstår dere rett så burde det være greit å bruke rommene til de formålene så lenge vi ikke merker problemer med fukt (kan være verdt å legge til at vi også har småbarn)? Også, betongen tar heller ikke skade om man lar det organiske materialet ligge igjen over tid om det skulle ligge noe vi ikke har oppdaget? Setter stor pris på hjelpen!

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Jeg har i huset bygget 53? et kinorom i kjelleren som opprinnelig var med trerammer på betongveggene og tynn finérplate på toppen, celleplast isolering mellom rammene.

Jeg rev ned veggene og oppdaget at rammene (og veggen) var knusktørre, så jeg satte bare opp nye sponplater og deretter (foto)tapet (rommet heter nå Manhattan fordi det er en utsikt over nettopp Manhattan på tapetet).

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
V V__L skrev:
Takk igjen for hjelp! Vi tenkte mest ha det ene rommet som hobbyrom og det andre som film- og gjesterom (flytter dit om ca en uke), dvs. kommer nok holde til der ganske regelmessig men ikke størstedelen av dagene. Om jeg forstår dere riktig så bør det være greit å bruke rommene til de formålene så lenge vi ikke merker problemer med fukt (kan være verdt å nevne at vi også har småbarn)? Også, betongen tar heller ikke skade om man lar det organiske materialet ligge igjen over tid om det skulle ligge noe som vi ikke har oppdaget? Setter stor pris på hjelpen!
Det er tørt ved besiktigelsestidspunktet men lukter mugg i et hjørne. Uklart om det er drenert. Uklart om maling sitter igjen på vegger eller har gjennomslipp som antyder fukt. Det er litt vel mange x-faktorer som er vanskelig å gi noen gode råd på.

Og det er litt sparsomt med informasjon ellers om hva dere har for tanker med huset, ambisjoner og hva det har for behov utover kjelleren.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.