Altså... kan man gjøre det?

Vi bor i et kjellerhus fra begynnelsen av 60-tallet. Nå står vi foran en omfattende ombygging og skorsteinen er så utrolig i veien. Vi kommer bl.a. til å heve huset en etasje og jeg trenger plass til en trapp...

En gang i tiden fantes det en oljefyr i huset, men nå for tiden skjer oppvarmingen med fjernvarme. Er skorsteinen på noen måte involvert i ventilasjonen, og kan man da løse ventilasjonen på en annen måte?

Er jeg helt på jordet, går det i det hele tatt å fjerne den?

Vi har tatt bort vår pipeløp, men skal bygge den opp igjen på et annet sted. Har dere kun selv-sirkulasjon er den jo involvert i sirkulasjonen, men hva jeg vet er det vel det eneste da.

I
Om du går opp på taket og ser ned i skorsteinen, så ser du om det er mer enn et hull. Er det et hull, ofte sotbelagt/svart, er det ingen tvil om at det er røkrøret. Finnes det mer enn ett sånt, er det andre til en peis el.l. Finnes det flere hull er muligens kjøkkenviftens imkanal ett av dem. Resten kan være avtrekkskanaler, men det er sjeldent med slike i eldre hus/skorsteiner i villaer.

Om pannen er tatt ut av bruk, ingen annen ildsted finnes, men et hull utover det, er det trolig en imkanal fra kjøkkenviften. Den kan du trolig føre annen vei og derfor fjerne skorsteinen. Skulle det finnes flere hull i skorsteinen, kan du også fjerne den. Da må du ordne avtrekket på annen måte i huset.

Når du plukker ned den, så ha et øye på når du kommer ned til første bjelkelaget så du ikke har noe opplag på eller i forbindelse med skorsteinen (vinger). I så fall må du først ta og laste av og så rive for å sette opp en støttekonstruksjon som erstatter opplaget.

Delen over taket kan du slippe ned på planker som ligger på taket og leder rett ned i containeren. Delen under taket (på loftet) kaster du opp på plankene.

Delen inne i huset bør du vente med til du har bygd et 'telt' rundt skorsteinen. Gammel sot er oljete og har en voldsom evne til å spre seg i rommet, så tekstiler blir ødelagt. (Du kan ta bygplast og noen bord og stifte fast plasten med avstand=romhøyden og så sette opp en planke mot taket og ha den andre under, der du setter inn en bord mellom begge i spenn.)

Så gjenstår det å rydde opp, bygge igjen hullene i bjelkelag og yttertak, samt kjøre bort det revne til deponi.

J.A skrev:
En gang i tiden fantes det en oljepanne i huset, men nå for tiden skjer oppvarmingen med fjernvarme. Er skorsteinen på noen måte involvert i ventilasjonen, og kan man da løse ventilasjonen på annen måte?
Ja, den har i aller høyeste grad med ventilasjonen å gjøre. Har du naturlig trekk går all luften ut via den, kjøkkenet og toalettet.
J.A skrev:
Er jeg helt på bærtur, går den i det hele tatt å fjerne?
Jeg ville ikke fjerne den. Det er kjempejobb og du kommer til å ønske å ha den senere for å fyre for kos. Jeg satte inn en Keddy og varmer huset med den (fyrer for kos). :D

Takk for deres svar.

Imkanalen fra kjøkkenvifta gikk tidligere via skorsteinen, men nå vet jeg at matosen ledes ut på annet vis.

Da var det det der med ventilasjonen og selvtrekket (som det står at vi har i den tekniske beskrivelsen (heter det så...?)). Men burde det ikke være mulig å ventilere huset på en annen måte...?

Nå har jeg nettopp snakket med vår kommende byggmester og ifølge ham er det ikke et så veldig stort prosjekt å rive en skorstein. Skal dog huske å, hvis det blir aktuelt, be dem dekke til skikkelig *s*

Og kosefyre vil jeg mer enn gjerne gjøre i fremtiden, men ikke på det stedet i huset. Skulle ikke fungere så bra å sette en ovn akkurat der, så det får bli et annet sted med et nytt rør.

Klart det går å ordne på annen måte (alt går).

Akkurat nå ser det sannsynligvis slik ut hjemme hos deg?
1268.jpg

Det finnes mange som ventilerer kjøkkenet i eget rør, likeså for WC (rett opp gjennom taket).

Når vi snakker for hele etasjen som normalt går ut i åpne peisens kanal, antar jeg at det bare er å sette dit et rør på en passende plass opp gjennom taket (enkelt beskrevet).
1269.jpg

Når det gjelder ventilasjonen generelt skal du være nøye så dimensjonene blir riktige. Dette for at du skal få riktig flyt gjennom huset (undertrykk/overtrykk).

Vil dere ikke ha peis eller åpen peis eller så da?
Men det går jo som sagt an å bygge en ny skorstein et annet sted i så fall også. Ellers pleier jo kombinasjon av trapp og mur kunne bli en bra og pen løsning også. Det var vel dessuten ganske vanlig å gjøre så på 60-tallet.

Ja, man kan gjøre om hvor mye som helst i et hus så lenge man ikke er redd for kostnader og har tålmodighet til å bo på en byggeplass :). Planlegg for nye ventilasjonskanaler med varmegjenvinning fra luften som blåses ut så blir det en forbedring sammenlignet med nåværende naturlig trekk.
gaia

Den er jo en del av huset.
Men det er klart, spiller det ingen rolle hva det koster og det er ok med bygging innendørs en stund så er det bare å kjøre på. :D

Men som sagt, jeg ville latt den være.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.