Hei alle sammen, trenger råd til mitt videre byggeprosjekt.
I kjelleren er takene tapetsert på sivmatte, jeg har revet en del vegger og taket har fått noen skader selv om de er ganske milde. Det finnes også noen gamle sprekker. Huset er fra -44. Nå jobber jeg i et rom på ca 25 kvm som skal bli to nye rom, og spørsmålet er om jeg skal finne en måte å reparere takene på, eller rive dem ned, lage nytt reisverk, eventuelt legge ny elektrisitet osv., og sette opp gips i stedet. Jeg må også flytte stikkontakter for belysning eller kanskje sette inn spots. Jeg føler ingen tvang til å bevare takene som en del av bygningsvernet. Noen som har lignende erfaringer? Blir det uendelig mye materiale og støv å håndtere kanskje?
En grunn til er at jeg har funnet spor av gammel fukt, det virker å være tørt nå, men hvis jeg river ned taket kan jeg inspisere litt når det allerede er nede...
Jeg har gjort omtrent det samme i et rom som jeg ikke syntes det var verdt å spare for hulkillist og tak var for dårlig. I dette rommet har jeg satt gips istedenfor. I mine andre rom har jeg reparert reverteringen.
I mitt tilfelle var det et fint bordet undertak, planker ca 150 mm med sprekker på 10 mm mellom, deretter var det nett/vass og kalkpuss.
Det ble en del materiale, men det som er verst er støvet som var uutholdelig fordi det var gammelt tørt kalkmørtel.
Jeg la mine gipsplater direkte på eksisterende undertak da dette var fint og rett.
Men som sagt, det blir mye støv.
Rapporter gjerne hvordan du gjorde det. Jeg bor i et hus fra 1936 og skal snart begynne å sette opp en ny vegg. Innertaket er revet ned og sprukket, så vi får se om alt faller ned når jeg begynner å rote.......
Jeg har tre vinduer i dette rommet så jeg får vel stille dem på vid gavel og dekke til resten av huset
Tips 1: Teip dørsprekker på alle dører ut til øvrige huset for det fine støvet går ut i alle sprekker rundt døren.
Tips 2: Lei en luftrenser hos f.eks. Cramo, Hyrhuset eldyl og sett i rommet for den trekker opp mye av støvet i filteret. Type en slik her http://www.pullman-ermator.se/swe/produkter/aline.html
Nå er ca 12 kvm tak revet. Det ble 3 turer til ÅVC med materiale. Luftrenser var kanon å ha, den hjalp virkelig! Men jeg kan ikke nok trykke på oceanis tips om å dekke alle sprekker for det sniker seg likt sot gjennom overalt. Sørg for å få trekk i riktig retning slik at det ikke suges inn unødvendig mye i huset.
Nå har jeg 12 kvm igjen i det rommet og 25 kvm i neste rom men det er i neste steg. Jeg må dessverre nok rive plankene det var pusset på siden de er så ujevne. Så er det på tide å begynne å se på hvordan jeg skal vende til å bygge opp dette igjen
Den satt ikke så hardt, så jeg tok en vanlig hagespade og hakket litt hull først. Så kunne jeg stå på en stige og stikke spaden under pusset og bende det løs fra taket. Jeg hadde ikke noe hønsenetting i taket mitt, i stedet var vassen festet med løse metalltråder festet med spiker i glespanel som synes på bildet.
Jeg lot det bare falle ned på gulvet, men passet på å holde vinduene åpne, dels for å få ut støvet, men først og fremst for at de ikke skulle gå i stykker. Det hender at pussbiter sitter fast i vassstråene slik at de svinges ned fra taket. På den måten kan de lett skade vegger og vinduer. Kan man ikke ha åpent, er mitt tips å sette noe foran skjøre deler for å beskytte dem. Vegen (revetert) fikk seg noen slag her og der også, men de skal uansett ses over i neste steg, så jeg håper ikke det blir for mye ekstraarbeid.
Når man så har revet, står man med dritten opp til anklene. Da tok jeg en skuffe og øste ned i murerbaljer. Jeg sorterte hjelpeløst ut det meste av vassen fra pusset og ståltrådene i en haug. Så var det bare å bære ut.
Bra jobba! Jeg liker ikke vass med puts på, heldigvis har jeg ingen av den sorten selv men har måttet hjelpe noen venner som har hatt det på veggene. En jentevenn hadde satt opp en hylle i dette med alt sitt finporselen på på kjøkkenet, en dag var ikke hyllen lenger på veggen da hennes små plugger hadde gitt etter. En annen hadde satt opp dusjhåndtaket på veggen i badet (istedenfor å sitte i badekaret) og så raste nesten alt flisene ned etter en tid med dusjing på veggen.
Schyssta vinduer i rommet, blir alt litt grønn-gult inni når solen skinner inn?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.