Hei,

Jeg skal rive en forferdelig peis i huset mitt. (Huset er bygd i 1915 og dette uhyret hører ikke hjemme her). Se bilde.

Nå til mitt problem; ingen vil engang gi tilbud på arbeidet. Jeg vil helst ikke gjøre det selv, men det ser ut som det blir slik. Alt skal bort, peisen, mursteinen og forut.

Spørsmål en: Finnes det noen som kan gi tips om noen som kan utføre riving i Göteborg?

Spørsmål to: Hvis jeg ikke får tak i noen, hvor gjennomførbart kan denne rivingen være å gjøre selv? Tror dere 'overdelen' er massiv eller hul, noen som har erfaring med lignende?

• Peis i rom, omgitt av teglsteiner og trepanel; lekebiler og leker plassert foran og på peisen.
Sist redigert:
Står det en murt skorstein oppe på din åpne peis som også skal rives så tror jeg du skal ringe noen før du begynner...

Er det bare et rør til fra peisen til skorsteinen så er det bare å kjøre på.

I InsidersUnited skrev:
Står det en murt skorstein oppå din åpne peis som også skal rives, så tror jeg du skal ringe noen før du begynner...

Er det bare et rør til fra peisen til skorsteinen så er det bare å kjøre på.
Peisen er bygget på 50-tallet, tidligere har det stått en kakkelovn her. Peisen står ikke under/i murstokket men mot murstokket.

• Liker
InsidersUnited
  • Laddar…
Er den ikke integrert med skorstein så er det lett å rive, det går på noen timer. Slegge og bilmaskin.

• Liker
Erik555
  • Laddar…
Det der er lett å rive, tar en helg, høyest. Unødvendig å betale for. Har du flaks ligger det parkett under, ellers er det et verre problem.

• Liker
Erik555
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det der er lett å rive, tar en helg, høyest. Unødvendig å betale for. Har du flaks ligger det parkett under, ellers er det et verre problem

Takk, da blir det nok rivningsarbeid snart...

Parketten har jeg en fyr fra Nicaragua som fikser om den er fjernet under. 1 400 kr m², bra pris synes jeg og benytter anledningen til å slipe om hele gulvet samtidig.

De pleier ikke å være noe problem å plukke ned stein for stein.

Det der river du selv

Jeg holder på river en selv litt større enn din Bygningsprosjekt med pipe som rives, omgitt av stillas i et rom med skråtak og tregulv.

Dekk gulvet og med hammer og meisel hugg ned bit for bit. Det går om man er forsiktig. Jeg har revet en lignende konstruksjon og det var ikke så vanskelig. Om man begynner med ventilatoren ovenfra så gikk det an å slå ned bit for bit.

• Liker
kortis
  • Laddar…
E Erik555 skrev:
Hei,

Jeg skal rive en stygg åpen peis i mitt hus. (Huset er bygget 1915 og dette åbäke hører ikke hjemme her). Se bilde.

Nå til mitt problem; ingen vil engang gi tilbud på arbeidet. Jeg vil helst ikke gjøre det selv men det heller mot at det må bli slik. Alt skal bort, peisen, tegwl og forut.

Spørsmål en: Finnes det noen som kan gi tips på noen som kan utføre riving i Göteborg?

Spørsmål to: Om jeg ikke får tak i noen, hvor gjennomførbart kan denne rivingen være å gjøre selv? Tror dere 'oversiden' er massiv eller hul, noen som har erfaring med lignende?
Hammer og meisel så går det på en dag

• Liker
Erik555
  • Laddar…
P
Plukket ned et lignende åpne for noen år siden, en time med bilhammer så var det bare en haug med teglstein igjen. Det slitsomme er å kjøre restene til fyllinga og å rydde bort alt støv og sot som har spredd seg.

mnils skrev:
Plukket ned et lignende åbäke for noen år siden, en time med bilhammer så var det bare en haug murstein igjen. Det kjedelige er å kjøre restene til søppelfyllingen og å rydde bort alt støv og sot som har spredt seg.
Ofte går det like lett med hammer og huggmeisel og så blåser ikke maskin støv overalt, et brekkjern er uvurderlig verktøy i alle situasjoner.

Varmt tips er å begynne ovenfra!

• Haha
kortis
  • Laddar…
J Jens83 skrev:
Hett tips er å begynne ovenfra!
Det går betydelig fortere hvis man begynner nedenfra

wildeside
Bygg et telt av byggplast rundt, ta på engangsdrakt og et godt åndedrettsfilter, så slipper du å støve ned så mye.

• Liker
AnnikaMatilda og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.