Jeg lurer på hvordan man rent praktisk går frem for å fjerne en murt brannvegg mellom to rom. Brannveggen deler hele huset og strekker seg helt opp til taket. Bjelkelaget mellom første etasje og overetasjen går langs med brannveggen og er festet i denne. Veggen veier naturligvis en god del. Ifølge bildene holder vi på med å endre planløsningen i første etasje i vår toetasjes villa med kjeller. Ifølge godkjent byggetillatelse skal det settes inn en stålbjelke på stedet.
Det skal bli så stor åpning som mulig (hele veggen mellom rommene skal fjernes). Det heller mot å få hjelp med bæringen, men vil gjerne gjøre mye av rivingen selv på forhånd, hvis det er mulig. Derimot vil jeg ikke ødelegge for de som skal utføre bæringen etterpå. Vet ikke om de vil ha veggen i behold og legge inn bjelken før veggen rives? Jeg har ikke kontaktet noe firma ennå. Er det vanlig byggefirma som gjelder? Klarer "alle" sånt? Tips om hvordan jeg kan gå frem? Hvor mye murstein tør jeg fjerne nå? Takknemlig for alle tanker!
Arkitekttegning av et toetasjes hus, viser fasader og snitt med mål. Planene er fra 1983 og inkluderer detaljer om bygningens høyde og dybde.

Før:
Planløsning av entréplan i en toetasjes villa, viser før og etter endringer med merkede bjelker, inkludert kjøkken og bad.

Etter:
Gulvplan for entréplan i en toetasjes villa, med markerte endringer for ny bærende stålbjelke mellom kjøkken og stue, inkludert soverom og bad.

Endringene med bjelker markert:
Planløsning for første etasje med markering av endringer ved riving av vegg. Plantegning viser omriss av vegg som skal fjernes, markert i gult.

Delvis revet murvegg med synlige murstein og gipsplater, omgitt av treverk og byggematerialer, i et bolighus under renovering.

Sprekker i rød teglvegg med delvis fjernet puss, synlig skadet område, indikasjon på pågående renovering av murvegg.

Du vil ikke at noe raser eller setter seg. Kjøp stempel og robuste bjelker. Fjern innertaket der du setter disse. Ordentlig stramt skal det være. Avhengig av hvordan bjelkelaget ser ut, må du kanskje sette på begge sider hvis det er skjøtet på veggen. Sørg for at det er plass til å arbeide mellom stemplene. Du sparer mange gode tusenlapper ved å rive selv. Jeg gjorde noe lignende for en stund siden. Men jeg lot et firma sette inn bjelken for å være sikker på å få forsikringspenger hvis noe skulle gå til h-*****.

• Liker
bearTGO
  • Laddar…
Tja!
Kruxet i dette tilfellet er jo at bjelkene går langs med veggen som skal bort, så det blir ikke helt som en vanlig bærende vegg. Den murte veggen som skal bort er bærende på den måten at den er en stamme i midten av huset. Denne veggen løper i ett fra kjellergulvet til yttertaket. Forstår det der du skriver om stempel mot bjelker som er spikret inn i brannveggen, men hvordan sørger jeg for at ikke den murte veggen raser sammen når jeg borer bort teglet...?

Ikke helt hundre på at jeg forstår hva du prøver å oppnå. Skulle du ikke ha bort veggen.:thinking::D En enklere tegning kanskje ville hjelpe?

Viktig er det dog at det blir tett med stemplingen. Tett opptil og tett nedtil. Det kan være mye last som kommer ned. Jeg vet ikke hvordan det ser ut hos deg men det er litt trist om gulv begynner å helle litt på overetasjer. Du ser jo dessuten ut til å ha noen bjelkelag over der. Har du dessuten murt/pusset fasade ville jeg nok være overnøyaktig med å holde det tett. Helst ikke en mm!:sweat:

Joda, veggen skal bort på inngangsplanet og det er delen av veggen som er ovenfor som jeg er bekymret for. Det må opp en bjelke for at veggen ikke skal sette seg/ramle sammen "fra andre etasje". Den går som nevnt i ETT fra kjelleren helt opp til taket. Brannvegg. Har vært fire leiligheter i huset tidligere. Vanligvis går jo bjelkelaget ovenfor vinkelrett mot den bærende veggen som skal bort. I dette tilfellet går de parallelt. Det er veggens egen vekt som er problemet kan man si. Hvordan får jeg opp en bjelke, rent praktisk er spørsmålet. Utfyllende skisse:
Bygningstegning med blå linjer for bjelkelag og en gul del som viser en murvegg som skal fjernes. Viser romplan og en trapp i midten.
Det blå er bjelkelaget. Den gule murede veggen skal bort.

Rent praktisk. To vertikale bjelker, enten stål eller limtre. En nærmest veggen og en ved det jeg tror er skorsteinen? På disse vil den bærende bjelken hvile. Det er ingen mål angitt, men vil du ha en så "slimmet" løsning som mulig, må du bruke stål. Ellers fungerer limtre, men den vil selvfølgelig bli betydelig bredere. Det avhenger litt av hvor langt det er. Men du har ganske mye vekt som vil komme ned der, ser det ut til!

Det er mulig å bruke eksisterende yttervegg. Men, den har fullt opp med å ta lasten fra taket. Og skorsteinen ville jeg nok latt være.

Støttene setter du på begge sider av veggen. Bruk regel "størrelse kraftig" på tvers av blå på begge sider av veggen. Du trenger altså fire stykker støtter på hver side. Jeg ville tatt seks. Lasten fra alle overliggende bjelkelag vil gå mest ned i de blå bjelkene nærmest veggen. Så, det er kritisk at den ikke beveger seg. Spørsmålet er om du ikke kan støtte opp bare de bjelkene som er nærmest veggen. Men jeg vet ikke om du vil få plass til å arbeide med det nye da. Kanskje blir det knapt og trangt? Men det ville virkelig lette hvis det gikk.

Er du i det minste usikker så ta hjelp. Du vil ikke ha no' i skallen. Just saying. Nå tror jeg ikke at det raser men det er fornuftig å være litt forsiktig når det er tungt.

Hmm, hva du mener er kanskje at den murte veggen ser lik ut i andre etasje? Du fjerner rett og slett underdelen på en enorm murvegg som begynner i første etasje og fortsetter i andre etasje? I så fall har jeg gått glipp av dette. :thinking:

S SideshowBobBuilder skrev:
Er du det minste usikker så ta hjelp. Du vil ikke ha noe i hodet. Just saying. Nå tror jeg ikke at det raser men det er fornuftig å være litt forsiktig når det er tungt.
Er du det minste usikker så ta hjelp. Du vil ikke ha noe i hodet. Just saying. Nå tror jeg ikke at det raser men det er fornuftig å være litt forsiktig når det er tungt.
Takk!
Å bære av (de blå) trebjelkelaget har jeg nok ganske bra kontroll på men jeg tenker at før man setter opp den skikkelige stålbjelken oppe i taket under den murede veggen må jeg sørge for at ikke teglet raser ned? Jeg kan vel ikke rive hele veggen uten å sikre/bære av selve murveggen?

Hmm, hva du mener er kanskje at den murte veggen ser lik ut i andre etasje? Du tar rett og slett bort underdelen på en enorm murt vegg som starter i første etasje og fortsetter i andre etasje? I så fall har jeg gått glipp av dette. :thinking:
Akkurat så mener jeg! (y):) Supert, da er du med.

Den går fra kjellergulvet og stopper ikke før bordtaket under taklekene ;) Så det jeg lurer på er altså hvordan jeg skal kunne sikre veggen uten at den raser mens jeg fjerner teglet så å si...

Ja, hele veggen må være ekstremt tung. Hadde jeg brukt ordene dine "ta bort underdelen av en murt vegg" hadde det nok vært mer åpenbart hva jeg mente.

Er det ikke bedre å rive hele veggen, fra råspont og ned så slipper du bjelke og kan gjøre alt selv.

F Fixar_Krille skrev:
Er det ikke bedre å rive hele veggen, fra rupanel og ned så slipper du bjelke og kan gjøre alt selv.
F Fixar_Krille skrev:
Er det ikke bedre å rive hele veggen, fra rupanel og ned så slipper du bjelke og kan gjøre alt selv.
Oi Nei, det er ikke riktig å tenke på. Muligvis kunne det vært et alternativ for 10 år siden, men dels tror jeg at den har en funksjon i å støtte opp huset med murpipe m.m. og dessuten er overetasjen ferdigrenovert.

:thinking:

Puslete prosjekt. Jeg vet ikke hvordan du skal gjøre for å helt unngå setninger.

Lag hull så nær taket som mulig "rett gjennom veggen."
Før inn stålregel (blir en del av konstruksjonen når alt er klart) som ligger tett inntil muren.
Støtt på samme måte som før (på tvers av de blå) med den forskjellen at du gjør det rett gjennom veggen nå. Så en støtt på hver side tar opp lasten for hver stålbjelke. (Den trenger ikke være spesielt lang mistenker jeg!)
Gjør ovenstående på et antall steder langs med veggen.
Riv veggen og håp at det holder.
Sett vertikale stolper i stål på sidene.
Legg stålbjelke for å erstatte veggen. Denne ligger altså på de vertikale, men under de stålkortlingene du bruker for støttingen.
Skjær bort overflødig stål fra kortlingene.

Ikke direkte noe man gjør selv mistenker jeg. Men det er litt "håper at det holder" der på et sted når vel veggen er borte. Man vet ikke direkte hvordan lastene går ned i veggen.

Da får du altså en mur som hviler på stål. Sannsynligvis trenger du gjøre noe mer for å fikse muren i sideveis retning.

En annen sak. Når man river vegger som man er usikker på som er i tre, går det an å sette en håndsag i noe vertikalt og sage litt. Hvis det går ned mye last der, blir det veldig vrient å sage etter hvert. Da vet man at man har noe å gjøre akkurat der. Men, jeg vet ikke hvordan man gjør med en murt vegg.

Jeg vet ikke hvordan man pleier å løse en slik avbæring.

Du har en konstruktør som har regnet på dette antar jeg? Han bør jo rimeligvis ha en idé om hvordan dette skal utføres?

En tanke som jeg får er å frese ut teglverket fra begge sider (men la nok materiale være igjen i midten for at veggen skal stå igjen) og felle inn 2 stk L-profiler (en fra hver side) av stål. Deretter bolte sammen disse. På denne måten kan veggen rives når avvekslingen er klar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.