Hei!

Er midt i oppussingen nå, og snart kommer det "største" øyeblikket. Det blir å få ned en vegg.

Først lurer jeg på om noen kan gi råd om hva slags vegg det er. Kjernen i veggen er svart og ganske porøs. Utenpå kjernen ligger ca. 2-3cm som ser ut som murpuss typ. Det er ikke særlig solid da det ofte kommer med biter når man trekker ut en spiker som har sittet i veggen.

Videre tenkte jeg å rive dette selv. Har bygget et bilde av hvordan jeg tenkte å gjøre det og tenkte å ventilere det her. Steg 1 er å begynne kanskje 50cm over bakken og lage et hull med slegge. Deretter begynne å jobbe oppover og bruke slagbor for å lage en "ramme" og deretter slegge for å prøve å få det til å løsne i noe som kan kalles biter (tror det kommer til å støve noe vanvittig for å være ærlig. Tanker rundt dette?

Vil også spørre hvordan man gjør med elektrisitet som er trukket i veggen. Tenkte å slå av sikringene til kjøkkenet og bruke lyskaster på skjøteledning fra et annet rom.

Hvordan er det med munnbind, holder et vanlig munnbind i dette tilfellet, eller burde man ha bedre utstyr om det er ekstremt mye støv?

Takk på forhånd for synspunkter.

Hvor tykk er veggen? Jeg hjalp en kompis med å rive noe lignende. Hadde tenkt å bruke en tigersag med Leca-blad, men det fungerte ikke i det hele tatt. Endte med at vi banket ned den med en liten håndslegge. Det gikk veldig smidig å banke løs en "stein" om gangen.

forbered deg på en ordentlig haug med grus og stein på gulvet. Det ble mange bøtter som måtte bæres ned til tilhengeren...

Når det gjelder munnbind synes jeg at et vanlig enkelt burde fungere, men kanskje noen andre har bedre kunnskap...

Okei, veggen er kanskje 15 cm tykk maks. Om jeg går rent på følelsen burde det gå an å, som du sier, slå den ned med en slegge. Veggen er selvfølgelig ikke bærende men jeg lurer på hvilken type armering det finnes i den. Hvordan var det i den veggen du rev Larsa?

Med største sannsynlighet en pusset slaggvegg. Går fint å rive med tigersag eller håndsag for lettbetong. Tar lengre tid, men støver ikke like mye. Det kommer til å støve en del, så det beste er nok å tømme så mye som mulig i begge rommene og forsegle dører og skap. Kan stenge av tilluften til de berørte rommene i mellomtiden om man orker. Om du har noen som kan stå med støvsuger ved siden av samtidig som du sager er det bra. Har ikke støtt på noe armering foruten enkelte spiker og beslag. Elektrisiteten må kobles ut før du sager. Kanskje det høres ut som mye, men du slipper et fint svart støv overalt. Bruk heller ikke en vanlig støvsuger til å ta opp større mengder av støvet.

Akkurat, det støver så plast og teip alt som går. Gå på med storslegga kan man jo gjøre, men det blir ordentlige brak i gulvet med risiko for skader....
En annen vegg jeg rev var seksjoner på ca 60 cm bredde som man kunne felle ned da man løsnet fra taket.

Men som sagt, sannsynligvis murt med slaggblokk som er pusset. Et skikkelig drittjobb, men veggen er nok borte på et par timer med liten enhåndsslegge. Så begynner det enda morsommere med å få bort skrapet og støvsuge....

Jeg har kjørt med tigersag og blad beregnet for lettbetong - Riktig effektivt, og man kapper til biter som er enkle å transportere ned/bort.

Jeg har dessuten handlet en slik grønn søppeldunk på hjul for å få dette ut av leiligheter med så lite spill og støv som mulig. Disse finnes på f.eks. Bauhaus og passer også bra til annet. Perfekt å sette under når man river mot taket og bare slipper ned bitene i.

Akkurat som alle andre sier - Tenk på å maskere av gulvene du vil beskytte ORDENTLIG! dvs, det holder ikke med papp hvis du vil beskytte eikeparketten, det handler om å ha papp (Og da mener jeg ikke sånn dårlig brun papir men skikkelig MELKEPAPP) teipe rundt omkring, i skjøter, samt avslutte med masonite plater for å virkelig beskytte gulvet under.

Tenk på at det kommer til å bli en ganske fin grøft i taket etter at veggen er nede - Så også i gulvet, så det kan være en god plan å tenke litt lengre på hvordan man vil gjøre med disse. Det kan være store høydeforskjeller i gulvet mellom rommene når du er ferdig - Så også i taket. Det er dessuten vanskelig å fylle igjen kanalen i taket med et resultat som ikke synes til slutt.

Du bør dessuten ha tilgang til en god (bygge)støvsuger som er laget for byggstøv - dvs, din vanlige hjemme støvsuger vil ikke klare jobben..
Åndedrettsmaske og vernebriller er å anbefale samt hørselvern.

Vil du for en liten slant leie en sånn grønn Dunk og en Tigersag med tilsiktet blad samt "annet" som kan være nødvendig får du høre av deg, bor i sørbyen. Jeg skaffet alle tingene nettopp for å ta ned en sånn vegg du beskriver.

Som andre allerede har nevnt, er det en såkalt slaggvegg. Laget av koksrester, vil støve som bare det når du skal rive. Et tips er å ha ekstra tykke søppelposer i nærheten med en gang, sag den ned i deler og putt dem der. Sørg for å fukte veggen og ha en blomstersprøyte i nærheten for å få litt av støvet til å legge seg, overraskende effektivt.

Takk for alle tips. Sprayflasken er høres jo ekstremt bra ut, den skal jeg kjøpe i dag. Trenger ikke desto mer beskytte gulvet da betongen er fremme på steder og linoleumsmatten skal bort dagen etter. Har banket på noen testslag med hammeren i går og veggen er jo nokså myk. Skal prøve å bruke slagbormaskin med meisel samt en billig sag fra Claes Ohlsson (er litt skeptisk om denne kommer til å kunne gjøre noe). Mitt mål er å "meisle" opp spor (skal tegne ruter på begge sider) i veggen og deretter teste om jeg kan få veggen til å falle løs i sporet gjennom litt vold :). Ellers blir det vel å banke løs med håndslegge. Veggen er bare 10 cm tykk og det er en dør i midten så nivåforskjell mellom gulv vet jeg at ikke finnes. Skal også prøve å være forsiktig i taket og prøve å sage/meisle det så jevnt som mulig slik at sparkel + sliping ville være nok for å jevne der. Får se hvordan det går :)

Det går å få tigersager for 200-300kr, en hundrelapp til for blader... Tro meg, det går raskere enn meisler og bilmaskin.

Jo jeg vet, men nå har jeg allerede meisel og bilmaskin og dette er eneste som skal ned. Orker ikke dra meg ut til Jula eller lignende når jeg ikke har bil :) Legger heller ned tiden det tar å dra og kjøpe bedre ting på å rive veggen. Går vel opp i opp til slutt da.

Nå er veggen nede, men for en jobb. Tok sikkert 4-5 timer å få alt. Men det var ekstra kronglete siden det egentlig var 2 garderober med vinkler og tredørkarmer rundt og hele greia. Holdt på hele søndagen med å få ut alt skrot også. Fungerte helt bra med slagbor og meisel men antar at tigersag hadde gjort jobben mye raskere :)

Jeg skulle gjerne leid verktøy for en billig penge. Ville gjerne i forbindelse med det ønske at du kikket på veggen min og ga meg råd om veggen jeg planlegger å rive :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.