BirgitS BirgitS skrev:
Har du ingen ekte husplaner i stedet for en upålitelig eiendomsmeglerplan?
Jo det har jeg, men kan sjä
BirgitS BirgitS skrev:
Har du ingen ekte husplaner i stedet for en upålitelig eiendomsmeglerplan?
Jo det har jeg. Her kommer noen bilder av tegningen.
Tegning av husplan med mål og rominndeling, viser vinduer og takdetaljer.
Tegning av husplan med mål og rominndeling, viser vinduer og takdetaljer.

• En gammel, håndtegnet arkitektonisk plantegning på falmet papir med blyantmarkeringer og dimensjoner for et byggprosjekt.
BirgitS
På det første bildet er ulike veggtyper tegnet på ulike måter ifølge den lille forklaringen. Hva står det om den veggen du har revet, om den lange hjerteveggen i midten og om de veggene du vil rive?

7cm lettbetong, ikke bærende og du river dem nok med et bestemt dytt.

BirgitS BirgitS skrev:
På første bildet så er ulike veggtyper tegnet på ulike måter i henhold til den lille forklaringen. Hva står det om den veggen du har revet, om den lange bæreveggen i midten og om de veggene du vil rive?
Den veggen jeg har revet står det på den ene tegningen at det er hullstein, men så på en annen tegning var det lettbetong. Da jeg rev den, var det 7 cm lettbetong. Den veggen sto mellom hobbyrom og fyrrom. Mellom bærevegg og yttervegg.

Veggene som skal bort er de i klesskapet. Dog ikke den som er i hullstein ved siden av trappen. De er også i lettbetong 7 cm.

P Per_Eriksson skrev:
7cm lettbetong, ikke bærende og du river dem nok med et bestemt dytt.
Bra, tenker det samme. Men alltid greit å dobbeltsjekke. Den andre veggen saget jeg et snitt i midten horisontalt og så falt den ned med hjelp av slegge. Ingen større problemer ‍♂️⚒ Godt nytt år

Veggene er ikke bærende, men jeg gjetter at de har en støttende funksjon.

MathiasS MathiasS skrev:
Veggene er ikke bærende, men jeg gjetter at de har en støttende funksjon.
Jeg vil jo ikke tro at de har en støttende funksjon fordi de er så tynne. For eksempel ved trappen der man har trengt en støttende funksjon, så bruker man 20 cm brede hullstein å mure med for å feste vangenstykker i og også la en jernbjelke hvile på for åpningen av trappen gjennom bjelkelaget. Derfor føles det så feil hvis 7 cm lettbetongplater skulle ha den funksjonen. Og da tenker jeg på veggen som står mellom garderobe og peisestue, som dessuten har en dør i seg. Om du skjønner hvordan jeg tenker. Men jeg er samtidig ikke sikker, så derfor stiller jeg spørsmålet her, hadde vært gøy om flere kom med litt input.

Jeg tenker litt fra andre siden: En hullstein eller leca-blokkvegg som er 8m lang tåler vanligvis ikke jordtrykk uten kontrafor => dine mellomvegger har en støttende funksjon. Hvor smal veggen er spiller ikke så stor rolle.

Om du fjernet alle mellomvegger i huset ville du antakelig fått problemer med sprekker i veggene etter (lang) tid.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.