4.781 lest ·
22 svar
5k lest
22 svar
Rive lettvegg i kjeller
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.204 innlegg
På det første bildet er ulike veggtyper tegnet på ulike måter ifølge den lille forklaringen. Hva står det om den veggen du har revet, om den lange hjerteveggen i midten og om de veggene du vil rive?
7cm lettbetong, ikke bærende og du river dem nok med et bestemt dytt.
Den veggen jeg har revet står det på den ene tegningen at det er hullstein, men så på en annen tegning var det lettbetong. Da jeg rev den, var det 7 cm lettbetong. Den veggen sto mellom hobbyrom og fyrrom. Mellom bærevegg og yttervegg.BirgitS skrev:
Veggene som skal bort er de i klesskapet. Dog ikke den som er i hullstein ved siden av trappen. De er også i lettbetong 7 cm.
Jeg vil jo ikke tro at de har en støttende funksjon fordi de er så tynne. For eksempel ved trappen der man har trengt en støttende funksjon, så bruker man 20 cm brede hullstein å mure med for å feste vangenstykker i og også la en jernbjelke hvile på for åpningen av trappen gjennom bjelkelaget. Derfor føles det så feil hvis 7 cm lettbetongplater skulle ha den funksjonen. Og da tenker jeg på veggen som står mellom garderobe og peisestue, som dessuten har en dør i seg. Om du skjønner hvordan jeg tenker. Men jeg er samtidig ikke sikker, så derfor stiller jeg spørsmålet her, hadde vært gøy om flere kom med litt input.MathiasS skrev:
Jeg tenker litt fra andre siden: En hullstein eller leca-blokkvegg som er 8m lang tåler vanligvis ikke jordtrykk uten kontrafor => dine mellomvegger har en støttende funksjon. Hvor smal veggen er spiller ikke så stor rolle.
Om du fjernet alle mellomvegger i huset ville du antakelig fått problemer med sprekker i veggene etter (lang) tid.
Om du fjernet alle mellomvegger i huset ville du antakelig fått problemer med sprekker i veggene etter (lang) tid.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Installasjon av radiatorer i kjeller med oppforede vegger. Rive før
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fylla igen källare och riva uthuset
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är detta för isolering? bör den rivas? fuktig källare
Isolering -
Riva paneltak i källare
Information & Feedback -
Riva jordkällare och bygga källare