Hei sjekker mulighetene for å utvide min kjellergarasje litt, da den er i minste laget hvis man vil oppbevare bilen der over vinteren, så jeg tenkte å se om man kunne slå ut en vegg for å gjøre garasjen større. Men jeg er usikker på om veggen er bærende og har forsøkt å få tak i flere tegninger og greier fra kommunen, men de ser ikke ut til å ha noe mer enn det jeg allerede har dessverre.

Så jeg lurer på om dere kanskje kan hjelpe meg med å se om den er bærende eller ikke.
Håndtegnede plantegninger av et hus fra 1920 og en utvidet versjon fra 1960-tallet, med røde markeringer på vegger i et kellerrom. Blåkopi av gammelt hus med fasadetegninger fra siden og fronten samt planløsning med markerte rom, inkludert stue, kjøkken og soverom. Plantegning over kjeller med garasje, oljetank og vaskerom. En rødmarkert vegg i garasjen indikerer en planlagt endring av rommet.
Den første tegningen er hvordan huset så ut da det ble bygget rundt 1920, så bygde man på en større overetasje og renoverte resten av huset på 60-tallet, så det ble som den nyere tegningen.
Den rødmarkerte veggen er det som skal bort, og den er rett under stuen mellom ytterveggen og midtveggen som går gjennom hele huset.

Underliggende lag med rør og takskiver i en kjellergarasje, viser strukturen til himlingen med verktøy som en drill og led-lys plassert nedenfor. Trebjelker i tak med synlige sprekker mellom, sett fra et källergarage, med en vannrett montert ledning festet med klips i taket. Nærbilde av trebjelker og tak i et källargarage, med en skrue synlig i bjelkene og en plastrørholder festet til den hvite takflaten. Gammelt trebjelkelag med synlige skruer under et innvendig tak, med en festet sort rørledning. Potensielt bærende konstruksjon.
Deretter ser man på de resterende bildene hvordan selve bjelkelaget er mot kjellerveggen og takplatene som sitter i taket fortsetter mellom rommene også.
Så slik jeg tenker det, bør den kjellerveggen ha kommet opp etter innertaksplatene ble satt, for hvordan ellers skulle man kunne montere de platene ellers?

Sist redigert:
BirgitS
Jeg oppfatter det som at det er veggen mellom garasjen og gangen samt mellom vaskerommet og fyrrommet etc. som er bærende siden den er under mønet. Da pleier ikke vegger som går på tvers å være bærende, spesielt med din beskrivelse av at den virker satt opp senere. Derimot er det trolig slik at en del av veggen, typ ½ - 1 m nærmest ytterveggen, trengs som støtte for at ikke ytterveggen skal bli presset inn av jordmassene utenfor.

Men husbygging på 20-tallet var fortsatt ikke så standardisert så det kan finnes uventede byggemåter, så det er alltid sikrest å ta inn en byggkonstruktør som sjekker på stedet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.