Hallo.
Vi har et hus i Norra ängby (samme som Tallkrogen). Egne hjem type V. Vi skal prøve å rive veggen som er rød på tegningen, som jeg tror er en hjørnevegg. Noen som har gjort det og har tips om hvordan dere har gjort det? Kan det være så bra at den ikke har noen bærende funksjon og man bare kan rive den rett av? Illustrasjon av et hus av type V i Ängby og Tallkrogen, med beskrivelse av husets etasjer og rom. Plantegning viser første etasje av et hus med en rød markering langs en vegg ved et rom og kjøkkenet. Veggen vurderes for rivning. En delvis revet vegg av tre med synlige stendere og en metallstige ved siden av, antyder arbeid pågår i et rom.

Det enkleste er nok å kikke opp på loftet og se hvilken type takstol det er.
Ta et bilde, og legg det ut her, gjerne med en beskrivelse av konstruksjonen og dimensjoner så kan du sikkert få god hjelp av våre dyktige konstruktører her.
Dette er altså i Stockholmsområdet?

Veggen trenger med sikkerhet å avveksles. Frittbærende takstoler var ikke vanlige da huset ble bygd. For å beregne bjelkestørrelsen er det bra om du gjør som KnockOnWood foreslår.

JanneJanne123
Vi bor i et V:33-hus og har revet veggene som er rødmerket i nedenfor innlegg https://www.byggahus.se/forum/threads/baerande-vaeggar.291419/

Hadde hjemme Patrik fra Norra ängby bygg for å se på det, og han mente at ingen vegger på overetasjen er bærende.

Jeg har dog i samråd med en slektning som er takstmann valgt å avstive takstolene med langsgående 45x195-reglar mest for å være sikker.

JanneJanne123
Vær forsiktig når du river rundt murstocken for øvrig, er vanlig med eternitt som brannisolasjon der.

Med en spennvidde på nesten 7 meter er det bare fagverkstakstoler som kan være fribærende. Det tror jeg var uvanlig men et foto fra loftet forteller mye. Selv om de var fribærende da huset ble bygget kan dessuten snølastene være undervurderte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.