8.957 lest ·
20 svar
9k lest
20 svar
Rive innervegg, kona sier what!?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg skrev at hanebjelken først og fremst var utsatt for strekkrefter. Om hanebjelken også bærer noe last i form av isolasjon eller takpanel så blir den også utsatt for et dreie moment. Underramme er et begrep som jeg bare pleier å bruke i forbindelse med fagverkskonstruksjoner.
Joda, vi kan nok være enige om nomenklaturen, men tross alt så er det altfor mange gamle hus som vil anta formen av en tønne, bredere på midten enn i gavlene på grunn av at man har vært inne og romstert i støttebensveggene uten større ettertanke. derfor holder jeg fast ved at det er bra å ta hjelp dessuten synes jeg det er vanskelig å tolke bildene,J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er enig i at det er passende å se huset på stedet for å kunne gjøre en riktig vurdering. Se innlegg #11.
I dag hadde jeg en erfaren konstruktør på plass som ga grønt lys for å ta ned veggen. Men for sikkerhets skyld kommer jeg til å måle opp noen referansepunkter så jeg kan se om det blir noen endring når jeg fjerner reglene. Og skulle det nå mot formodning bli det, er det ikke verre enn at jeg får avlaste med limtrebjelke.
Riktig vei å gåS S_B_O skrev:I dag hadde jeg en erfaren konstruktør på stedet som ga grønt lys for å ta ned veggen. Dog kommer jeg for sikkerhets skyld til å måle opp noen referansepunkter så jeg kan se om det blir noen endring når jeg fjerner reglene. Og skulle det mot formodning skje noe, er det ikke verre enn at jeg kan avlaste med limtrebjelke.
Klikk her for å svare