Hei! Jeg vurderer å rive en innervegg for å åpne litt plass mellom spiseplassen og stuen. Dessverre finnes det knapt noen tegninger av huset. Huset er fra 39 og bygget med murstein (også innvendige vegger). Takkonstruksjonen ble sannsynligvis helt omgjort i 69, på grunn av utvidelsen av de to soverommene.

Jeg var her om dagen oppe på loftet for å fundere litt på om takkonstruksjonen tillater at vi river veggen (vi kan støtte den opp så klart, men det er helst noe jeg vil unngå). Mine mistanker er imidlertid at veggen delvis må være igjen, men at jeg ikke vet sikkert før jeg borer nedenfra og ser hvor jeg havner oppe på loftet. Ingen plast finnes i konstruksjonen, men der ligger en svart "papp" i bunnen under sponen. Det føles greit å perforere denne, siden den ikke er tett slik den ser ut nå.

Her er bildet av planløsningen, første etasje. Huset er en etasje med kjeller (der veggen også finnes). Den rødmarkerte veggen vil jeg fjerne, markert med grønt tror jeg at det ligger en bærende bjelke på (rundt dette punktet vil jeg bore et hull for å se om teorien stemmer, eller finnes det kanskje bedre måter?).

Plantegning av enebolig, bottenplan. Rød markør viser potensiell støttevegg; grønn markør indikerer bjelkeplassering. Rommene er sovrum, vardagsrum, matplats, och kök.

Oppe på loftet tok jeg et antall bilder som jeg tror kan være til hjelp (jeg har ganske begrensede erfaringer innen området).

Bilde av et gammelt tretak med murstein delvis synlig, grønn tekstmarkering som beskriver muligens bærende bjelker på den røde veggen i planløsningen.
Trepanel og bjelker i et loftsrom; mulig bærende elementer synlige mellom trevegger.
Loft med trebjelker og isolasjon av sagflis under taket. Treverket ser gammelt ut, med spredte områder av fuktighet eller mugg.

Takk på forhånd!

Ingen? Er det noen informasjon jeg kan fylle på med?

Om det står bjelker på loftet rett over en vegg og bjelkene sitter som de gjør for å stagge opp taket som mangler takstoler, er det ikke å anbefale å fjerne veggen, det vil bli betydelige setninger i taket, både ytter- og innertaket.

Er det mugganvisninger i taket på det ene bildet så er det viktigere i første stadie å utbedre det problemet.
Mvh P-A

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.