Hei! Jeg vurderer å rive en innervegg for å åpne litt plass mellom spiseplassen og stuen. Dessverre finnes det knapt noen tegninger av huset. Huset er fra 39 og bygget med murstein (også innvendige vegger). Takkonstruksjonen ble sannsynligvis helt omgjort i 69, på grunn av utvidelsen av de to soverommene.
Jeg var her om dagen oppe på loftet for å fundere litt på om takkonstruksjonen tillater at vi river veggen (vi kan støtte den opp så klart, men det er helst noe jeg vil unngå). Mine mistanker er imidlertid at veggen delvis må være igjen, men at jeg ikke vet sikkert før jeg borer nedenfra og ser hvor jeg havner oppe på loftet. Ingen plast finnes i konstruksjonen, men der ligger en svart "papp" i bunnen under sponen. Det føles greit å perforere denne, siden den ikke er tett slik den ser ut nå.
Her er bildet av planløsningen, første etasje. Huset er en etasje med kjeller (der veggen også finnes). Den rødmarkerte veggen vil jeg fjerne, markert med grønt tror jeg at det ligger en bærende bjelke på (rundt dette punktet vil jeg bore et hull for å se om teorien stemmer, eller finnes det kanskje bedre måter?).
Oppe på loftet tok jeg et antall bilder som jeg tror kan være til hjelp (jeg har ganske begrensede erfaringer innen området).
Om det står bjelker på loftet rett over en vegg og bjelkene sitter som de gjør for å stagge opp taket som mangler takstoler, er det ikke å anbefale å fjerne veggen, det vil bli betydelige setninger i taket, både ytter- og innertaket.