2.387 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Rive innervegg (bærende?) - Jeg spiser hatten min!
Hei,
Jeg har planer om å rive en vegg mellom kjøkken og stue (åpne opp rundt dørkarmen) i min leilighet (bygget i 1957).
Personlig er jeg helt sikker på at veggen ikke er bærende og våger å si at jeg spiser hatten min om den skulle være det, men selvfølgelig vil foreningen at en fagkyndig skal uttale seg før de gir en godkjenning, noe som er fullt forståelig.
Leilighetsbygg fra 1957
Etasjer: Kjeller, 1. etasje, 2. etasje, 3. etasje, 4. etasje, loft
Veggen som ønskes revet er ca. 100 mm tykk og består av ca. 20 mm puss på hver side (totalt 40 mm), og kjernen er store blokker ca. 50-70 mm tykke, ca. 250 mm høye og 500 mm lange. Blokkene virker (utfra hva jeg kan google meg til) å bestå av en slags blåbetong (se bilde 9. Material), og er veldig porøs, dvs. man kan lage hull i blokkene med en vanlig skrutrekker. Uten pussen ville jeg si at jeg kan sparke ned disse blokkene.
Veggen ser ikke ut til å være med på de K-tegningene som er tilgjengelige hos kommunen, og naboen under har revet samme vegg da jeg har funnet meglingsbilder.
Jeg har en tidligere byggingeniør på jobben som raskt så på tegningene og sa at den ikke er bærende, men uten videre forklaring.
Det første bildet (1. Plantegning) viser veggen som skal rives rundt dørkarmen, dvs. det gulmarkerte området. Leiligheten ligger i 3. etasje, bilde: 6. viser dekke over etasje 1-3.
Kan man ut fra disse tegningene si om veggen er bærende eller ikke? For å presisere så vil jeg ikke starte rivingen uten en skriftlig godkjenning fra styret.
Takk på forhånd!
Jeg har planer om å rive en vegg mellom kjøkken og stue (åpne opp rundt dørkarmen) i min leilighet (bygget i 1957).
Personlig er jeg helt sikker på at veggen ikke er bærende og våger å si at jeg spiser hatten min om den skulle være det, men selvfølgelig vil foreningen at en fagkyndig skal uttale seg før de gir en godkjenning, noe som er fullt forståelig.
Leilighetsbygg fra 1957
Etasjer: Kjeller, 1. etasje, 2. etasje, 3. etasje, 4. etasje, loft
Veggen som ønskes revet er ca. 100 mm tykk og består av ca. 20 mm puss på hver side (totalt 40 mm), og kjernen er store blokker ca. 50-70 mm tykke, ca. 250 mm høye og 500 mm lange. Blokkene virker (utfra hva jeg kan google meg til) å bestå av en slags blåbetong (se bilde 9. Material), og er veldig porøs, dvs. man kan lage hull i blokkene med en vanlig skrutrekker. Uten pussen ville jeg si at jeg kan sparke ned disse blokkene.
Veggen ser ikke ut til å være med på de K-tegningene som er tilgjengelige hos kommunen, og naboen under har revet samme vegg da jeg har funnet meglingsbilder.
Jeg har en tidligere byggingeniør på jobben som raskt så på tegningene og sa at den ikke er bærende, men uten videre forklaring.
Det første bildet (1. Plantegning) viser veggen som skal rives rundt dørkarmen, dvs. det gulmarkerte området. Leiligheten ligger i 3. etasje, bilde: 6. viser dekke over etasje 1-3.
Kan man ut fra disse tegningene si om veggen er bærende eller ikke? For å presisere så vil jeg ikke starte rivingen uten en skriftlig godkjenning fra styret.
Takk på forhånd!
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 610 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.610 innlegg
Først, har du virkelig markert riktig vegg, det du har markert er jo betegnet "enkelrum" ... men det kanskje inngår i din leilighet nå?V Vickevoff skrev:
Men jeg tror som deg, veggen er ikke bærende.
Jeg baserer det på at den er laget av 10cm tykk blåbetong. Så tynn blåbetong bærer ikke, det skal være minst dobbelt så tykk da.
Du sier at naboen har revet samme vegg, basert på meglerbilder. Ta et besøk hos ham og se hva han sjekket før han rev.
Riktig vegg skal være markert, dvs. Den gulmarkerte veggen inn til kjøkkenet fra "enkelrummet" (det er en liten leilighet 1 rom).Mats-S skrev:
Først, har du virkelig markert riktig vegg, det du har markert er jo kalt "enkelrum" ... men det kanskje inngår i din leilighet nå?
Men jeg tror som deg, veggen er ikke bærende.
Jeg baserer det på at den er laget av 10cm tykk blåbetong. Så tynn blåbetong bærer ikke, det skal være typ minst dobbelt tykkelsen da.
Du sier at naboen har revet samme vegg, basert på meglerbilder. Ta et besøk hos ham og se hva han sjekket før han rev.
Betongen er også bare (ca) 50-70mm tykk da resten 40mm består av puss (20mm på hver side).
Naboen som rev veggen har flyttet for noen år siden.
Takk for ditt svar!
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 610 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.610 innlegg
Da kan jeg også spise opp hatten min om den veggen er bærendeV Vickevoff skrev:
Men selv om veggen ikke er bærende, kan det noen ganger bli litt minimale/små setninger når man river den. Mål nøye opp avstanden gulv-tak før du river, så har du kontroll på hva som har skjedd når den er revet.
Sjekk med foreningen, for naboen må vel ha snakket med dem før han rev veggen, så da burde de ha litt fakta dokumentert
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Det der er en skillevegg, den har ingen bærende funksjon. På 50-tallet skulle maten lages adskilt, det var ikke noe man ønsket å vise fram hvis man hadde gjester.
Det er bare å slå ned den.
Det er bare å slå ned den.
Klikk her for å svare