Hei,

Jeg holder på å rive en bue hjemme og det slo meg at det kanskje er noe som hjelper til med bæreevnen. Det føles som om det ikke skal være noen problemer, men hva tror dere?

• Riving av et valv i en vegg, viser utsatt trestruktur og gipsplater i et hjem.
Det der hjelper ikke til med noen bæreevne. Derimot, hvis du skulle ønske å åpne opp åpningen så den blir større, da kan det bli bæreevneproblemer. Men det er ikke sikkert, siden det avhenger av hvordan det ser ut rundt omkring, noe bildet ditt ikke viser.

Bronken
Jeg ville ikke tro at hvelvet i seg selv er bygget for bæreevnens skyld.
Å bygge hvelv av en døråpning er en merkelig idé som oppsto på sent 1900-tall, ofte i kombinasjon med tapeter med grov struktur. Antar at det kom i forbindelse med at pizzeriaene kom til Sverige og alle syntes det var eksotisk.

Dog kan jo døråpningen også ha blitt utvidet i forbindelse med hvelvet, så man bør nok tenke seg om ved tilbakestillingen uansett.

Edit: Litt nummer to på den.

PS: Misforstå meg rett - jeg elsker pizza (og pizzeriaer men ikke i hjemmet) :-)

Sist redigert:
Som påpekt i ovenstående innlegg så gir den hvelvkonstruksjonen ikke mye støtte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.