Hei.
I februar kjøpte jeg en borettslagsleilighet (2-roms) som er bygget i 1949. Bor øverst i 3. etasje.
Midt i kjøkkenet har jeg en vegg som jeg tenkte å rive.
Jeg hyret et byggefirma og de var 95% sikre på at veggen ikke var bærende.
Når de fikk vite at veggen inneholdt litt rødtegl da ble det 100%.

Det som gjør meg usikker er at de ikke visste hva veggen var laget av. Det kunne enten være lettbetong eller annen miks. Jeg legger ved bilder så dere kan se. OBS: var ganske enkelt å bore gjennom veggen.
Väggen är putsad med ca 2cm på varje sida!

Nærbilde av en vegg med ujevn overflate, bestående av en blanding av murstein og puss, vises på bildet.

Veggen har rød teglstein dekket med et lag av puss. Veggkonstruksjonen viser blanding av materialer, sannsynligvis lettbetong eller lignende.

Kjenner dere til det som finnes i veggen?
Tror dere at veggen er bærende?
Kan taket rase ned hvis jeg river veggen?

Takk på forhånd :)

Veggen ser ikke ut til å være bærende, den er vel maks 10-12 cm tykk inkludert puss. Derimot kan taket være pusset mot veggen, så det er en risiko for at det kan løsne noe, i hvert fall finnes det ingen puss over vegg mot tak, så der må du reparere eller lekte opp taket og sette gips/panel huntonit. Da kan du også benytte sjansen til å sette ledspotter som ikke trenger så mye luft over!

• Liker
sondos
  • Laddar…
Takk for det Per :)

Når det gjelder om veggen er bærende, så burde dette kunne avklares med foreningen.
Men dette ser ut som mine ikke-bærende vegger i leiligheten som er fra 55. Man støpte en plate av "tegelspill" fra byggingen som man deretter reiste som innervegger.

• Liker
sondos
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Når det gjelder om veggen er bærende så burde dette gå an å få vite av foreningen.
Men dette ser ut som mine ikke-bærende vegger i leiligheten som er fra 55. Man støpte en plate av "tegelspill" fra bygget som man deretter reiste som innervegger.
Takk for ditt svar :)

13th Marine skrev:
Når det gjelder om veggen er bærende så burde dette gå å få rede på av foreningen.
Men dette ser ut som mine ikke-bærende vegger i leiligheten som er fra 55. Man støpte en plate av "tegelspill" fra bygget som man deretter reiste som innervegger.
Takker for dette. Jeg bor i et hus fra 1936 og ditt innlegg forklarer innerveggenes varierende innhold.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.