Hei!
Lurer på om noen kan gi tips eller råd om hvordan vi kan gå fram.

Vi ønsker å rive en vegg mellom kjøkken og tilstøtende rom. Huset er bygd ca. 1900. Vi tror at veggen er bærende, men litt usikre. Stikker man en kniv mellom de horisontale og vertikale bjelkene, så er det mest luft, men på visse (ujevne) punkter tar det imot.

Hva tror dere, kan vi rive de vertikale bjelkene? Trenger vi å ta inn en fagperson for arbeidet?

Stort takk for tips eller råd!

Mvh
Erica

• Døråpning med synlig treverkstruktur, sannsynligvis en bærende vegg. Ujevn overflate med reparasjonsmerker. Deler av kjøkkenet er synlig i bakgrunnen.
  • Vegg med trepanel og bilderammer, delvis åpen til mørkt rom. Tak med listverk. Elektrisk ledning over dørkarmen.
Begynn med å legge opp en tegning av huset, så kan vi med forumets samlede kunnskaper vurdere hvor sannsynlig det er at veggen er bærende.
Riv ingenting i nåværende situasjon!

• Liker
Ersust og 1 annen
  • Laddar…
Jeg vil gjette at mellombjelkene bæres av den veggen der. Tar man bort den, blir det veldig raskt veldig lavt til taket.

Men vi vet for lite. Sagflisen har rett. Vi trenger en tegning.

• Liker
Ersust og 2 andre
  • Laddar…
Takk for svar! Har gjort et forsøk på å titte av planløsningen…håper de går an å lese. Takk for råd!

• Håndtegnet planløsning på papir med markerte områder for mur, riving og vegger. Tekst beskriver eksisterende og ønskede endringer i planen.
  • Håndtegnet skisse av etasjeplan med markerte områder som "rum", "hall", "dusch", "murst" og "kattvind".
Om mitt røde strekk tilsvarer mønet på huset deres, er veggen dere vil rive med stor sikkerhet bærende. Håndtegnet plantegning med rødt strekk som markerer en bærende vegg mellom ulike rom; teksten "vill riva" viser plan om å endre strukturen.
Dessuten er det en vegg på samme sted i andre etasje på deres andre tegning, noe som tyder på at det er bærende vegger.

Det er egentlig ikke temaet for tråden, men jeg kan ikke la være å undre hvorfor dere vil gjøre dette? I vårt hus har vi ingen åpen planløsning, det er en masse vegger og dører overalt. Jeg sitter for øyeblikket i stuen, og jeg tenker ikke "shit, det suger at jeg ikke hører oppvaskmaskinen eller kjøkkenvifta her innenfra!". Og når jeg er på kjøkkenet og lager mat, er det ganske deilig at jeg ikke forstyrres av TV-en eller barna som slår i hjel hverandre i stuen. Men det er meg, det.

• Liker
  • Haha
  • Elsker
Peter_Ker og 5 andre
  • Laddar…
Ja stemmer angående taket, tror du sikkert har rett. Alt annet ville vært merkelig egentlig.

Sant at man kan ha godt av å kunne stenge seg inne. Men rommene er så små og det er dessuten lavt under taket så det blir veldig trangt, ikke minst hvis man vil invitere folk hjem (kan være maks 3-4 i et rom av gangen og et større spisebord får ikke plass for øyeblikket noen steder). I tillegg har vi varmekilder i de andre rommene men ikke på kjøkkenet (som blir veldig kaldt om vinteren) så vi vil åpne opp/slippe inn varme. Dessuten har vi nye terrassedører nå på kjøkkenet som slipper inn mye lys som virkelig trengs i de andre rommene (som blir ganske mørke).

Så det er av mange grunner vi ønsker å rive veggen.

Jeg synes dere skal la den bli værende. Den veggen stabiliserer hele huset.

Det dere trenger er altså en varmekilde på kjøkkenet og et bord som er snekret for å være så stort som mulig for den plassen som finnes og som har uttrekkbar plate på enden så man kan trekke det ut ytterligere for anledninger når det er mye folk.

Kan verandadøren bidra til at det er kaldt på kjøkkenet?

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jeg synes dere skal la den være igjen. Den veggen stabiliserer hele huset.

Det dere trenger er altså en varmekilde på kjøkkenet og et bord som er snekret for å være så stort som mulig for det rommet som finnes og som har uttrekkbar plate på enden så man kan dra det ut ytterligere for anledninger når det er mye folk.

Kan terrassedøren bidra til at det er kaldt på kjøkkenet?
Det var en vedovn på kjøkkenet, men den ble fjernet av tidligere eiere som satte inn skap og oppvaskmaskin i stedet (de hadde det som sommerhytte og forstod ikke vedovnens nødvendighet om vinteren…). Å skaffe en ny og sette den der ville innebære å rive halve kjøkkenet dessverre.

Vi har et klaffebord nå, men å sitte 6 på kjøkkenet (bordets maks) er ikke så gøy.

Om noe har det faktisk blitt litt varmere takket være døren (trelags terrassedør erstattet råtne tolagsvinduer).

Jeg vil så klart ikke risikere husets stabilitet. Får tenke videre på saken og ta inn en bygningssnekker som kan se nærmere på det.

Takk for gode råd!

Å bygge om huset slik at dere kan fjerne mellomveggen er en flerfold større jobb og flerfold dyrere enn å bygge om kjøkkenet totalt og sette inn en vedovn og spesialtilvirke et spisebord med best mulige mål for rommet.

• Liker
Ersust og 2 andre
  • Laddar…
Takk for svar og bra informasjon!

Hei!
Takk for alle de gode rådene sist. Jeg har tenkt om i saken og vil nå bare rive en liten del av veggen. Framfor alt for å slippe inn varme i kjøkkenet fra rommet ved siden av der det står en kamin. (Veggen er heller ikke brannsikker, så kaminen kan ikke brukes så lenge veggpartiet står igjen.)

Hvis jeg skulle rive i henhold til det markerte området, er det risikabelt for husets stabilitet? Hvor stort/inngripende/komplisert ville det være å gjøre?
Stor takk for svar om noen har tips eller tanker de vil dele!
Mvh Erica

• Veggen i trepanel er merket med rødt for mulig riving, adskiller kjøkken fra spisestue med utsikt mot hage gjennom stort vindu.
  • Veggen ved siden av en vedovn er merket med røde linjer for å indikere delen som skal rives for bedre varmesirkulasjon til kjøkkenet.
MultiMan
Om veggen har en bærende funksjon er det nok veldig sannsynlig at det går bjelker ned i den veggbiten som bærer opp det ovenfor. De må jo avlastes et sted og trolig i endene og et sted i midten.

I mitt hus fra 1926 går det virkelig grovt tømmer ned i de små veggbitene rundt skorsteinsstokken i midten av huset. Jeg merket det da jeg skulle trekke elkabler. Solid tre rundt 15-20 cm tykt.

Men, gamle hus er forskjellige, så det må undersøkes i hvert enkelt tilfelle. Det er uansett ikke noe man sager av uten å ha konstatert dens funksjon.

• Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om veggen har en bærende funksjon er det nok veldig sannsynlig at det går stendere ned i den veggbiten som bærer opp det ovenfor. De må jo avlastes et sted og trolig i endene og et sted i midten.

I mitt hus fra 1926 går det virkelig grovt tømmer ned i de små veggbitene rundt skorsteinsstokken i midten av huset. Jeg merket det da jeg skulle trekke elkabler. Solid tre rundt 15-20 cm tykt.

Men, gamle hus er forskjellige, så det må undersøkes i hvert enkelt tilfelle. Det er iallfall ikke noe man sager av uten å ha konstatert dens funksjon.
Takk for svar! Slik ser det ut under.

• Veggen ved en døråpning viser avdekket treverk med ubehandlet og delvis malt overflate.
Du må spørre noen som er kunnskapsrik i emnet og på stedet. Hva som helst kan skje om du fjerner det der, og det finnes alle muligheter til å få det til. Så synes jeg du skal bytte ovn til en med mer effekt og som er mer sparsom på ved. /W

• Liker
Ersust
  • Laddar…
Takk for svar, lærer mye i forumet. Jeg skal spørre en snekker på stedet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.