Hei
Vi skal renovere vårt kjøkken i vår borettslagsleilighet og vurderer å rive en bærende vegg.
Har lest litt om dette og hva jeg forstår så trenger vi byggetillatelse og en godkjenning fra styret.
Er det noen som har gjort dette tidligere eller vet hvordan vi skal begynne.
Hvem man skal kontakte først osv.
Kan man kontakte en snekker som hjelper en med byggetillatelse osv.
Takk for svar.
Med vennlig hilsen
Maria
Vi skal renovere vårt kjøkken i vår borettslagsleilighet og vurderer å rive en bærende vegg.
Har lest litt om dette og hva jeg forstår så trenger vi byggetillatelse og en godkjenning fra styret.
Er det noen som har gjort dette tidligere eller vet hvordan vi skal begynne.
Hvem man skal kontakte først osv.
Kan man kontakte en snekker som hjelper en med byggetillatelse osv.
Takk for svar.
Med vennlig hilsen
Maria
Hei Maria,
Du kan kontakte en konstruksjonsingeniør/konstruktør som hjelper dere med å beregne/tegne på det, han/hun kan også hjelpe dere med byggesøknad...ta deretter styret når du har ferdige tegninger å vise frem. Snekker tar du inn for selve jobben. Selv om det finnes snekkere som erfaringsmessig kan regne på konstruksjonen...så risikerer dere at taket raser inn om det blir feil gjort.
Du kan kontakte en konstruksjonsingeniør/konstruktør som hjelper dere med å beregne/tegne på det, han/hun kan også hjelpe dere med byggesøknad...ta deretter styret når du har ferdige tegninger å vise frem. Snekker tar du inn for selve jobben. Selv om det finnes snekkere som erfaringsmessig kan regne på konstruksjonen...så risikerer dere at taket raser inn om det blir feil gjort.
Glem dette. For det første, snakk med styret først. Hva jeg har forstått, går ikke gjerne bygningsrådet imot styrets beslutning. Sier de nei, er risikoen stor for at også bygningsrådet gjør det. Det virker ikke så smart å pådra seg kostnader for en konstruktør eller lignende før man vet styrets standpunkt. Er det dessuten et steinhus er det mer komplisert og omfattende.
Takk så veldig mye for deres svar.
Vi har, hva vi har sett, en nabo som har laget et stort rundt hull i en bærende vegg så styret burde ikke si nei når de har sagt ja til en annen.
Vet dere hvordan man får tak i en konstruksjonsingeniør/konstruktør? Vet dere noen bra i Göteborg?
Vi har, hva vi har sett, en nabo som har laget et stort rundt hull i en bærende vegg så styret burde ikke si nei når de har sagt ja til en annen.
Vet dere hvordan man får tak i en konstruksjonsingeniør/konstruktør? Vet dere noen bra i Göteborg?
Anta ingenting. Spør styret FØR du gjør noe annet. Styret vet kanskje ikke engang om hva din nabo har gjort. Eller så kan de ha trukket opp nye retningslinjer etter at hans ombygging ble kjent for dem.
Som sagt, anta ingenting. Spør i stedet så du er sikker på saken din før du begynner å pådra deg kostnader.
Som sagt, anta ingenting. Spør i stedet så du er sikker på saken din før du begynner å pådra deg kostnader.
Finnes jo forskjellige måter å se på det. Vil man få et nei fra styret skal man spørre først... når de hører ordet "bærende vegg" kommer de si tvert nei. Men om man kommer med en bra plan er sjansene større. Så har det fungert i vår forening iallfall.
Så vil jeg personlig ikke tukle med bærende vegger i en flerfamiliebolig... og jeg vil ikke at andre gjør det heller, helt ærlig. Spar det til et hus...
Å ta opp et rundt hull i en bærende vegg er nok ikke samme problemet som å fjerne veggen..."hvelvet" i en sirkel bærer opp bra.
Så vil jeg personlig ikke tukle med bærende vegger i en flerfamiliebolig... og jeg vil ikke at andre gjør det heller, helt ærlig. Spar det til et hus...
Å ta opp et rundt hull i en bærende vegg er nok ikke samme problemet som å fjerne veggen..."hvelvet" i en sirkel bærer opp bra.
Klikk her for å svare