Nå har det endelig kommet til tidspunktet da det er på tide å ta opp et tre meter bredt hull i en vegg bestående av bærende betongelement (ca 1 dm tykk) for dere som blir bekymret (takk forresten) så kommer konstruktøren om en uke, og før det blir det ikke snakk om noen skade på huset...

Mitt spørsmål er hvordan man enklest river ned betongen, sager man med en sånn monstersag i sirkelvariant, og hva heter i så fall en slik (kikket på cramos hjemmeside og ble ikke et dugg klokere...) eller skal man gi seg i klendreven med å hugge ned den med borhammer?

Det må finnes flere marodører som liker vold fokusert på riktige ting (vegger, stein og maur for eksempel...) og har erfaring med noe lignende.

Skal du rive betongvegg med bilmaskin har du å gjøre, og det er ikke det mest ergonomiske arbeidet du kan gjøre. Beste måten er helt klart med hjelp av disse bensindrevne kappemaskinene. Du kan enkelt kappe det opp i passe biter som kan bæres ut, og du får et fint snitt rundt åpningen. Føler du deg litt usikker så finnes det betonghullsboringsfirmaer som kommer hjem og fikser dette for deg på en dag.

hei! det som daveo anbefalte er nok det beste, selv om det koster.

mitt problem er faktisk mest tiden, jeg har ikke tid til å vente til etter sommeren for et firma... dessuten synes jeg det er ganske spennende å prøve nye ting, og å kappe med en stor tøff maskin har jeg ikke prøvd før... eller tar man seg vann over hodet?

Ring til et hulltakingsfirma. De fleste jobbene når det gjelder hulltaking er korte jobber, så du trenger nok ikke vente så lenge. En bensindrevet kappesag er ikke alltid helt enkel å håndtere, og når det gjelder tykkelsen kan det bli problemer. Sagbladet er oftest ca. 300 mm i diameter, hvilket gir en teoretisk mulighet til å sage 150 mm tykt. Men i midten sitter jo festet til sagbladet, så jeg tror ikke at du kan sage mer enn ca. 100 mm tykt med den. Det er ikke heller presis som å skjære i smør om det nå handler om armert betong, så det er en ganske arbeidskrevende jobb. Bitene blir jo som oftest ganske tunge, og det blir ganske mange meter med saging for å dele dem opp i håndterbare biter. Det kan være et virkelig hestearbeid, da du enten søler til alt fordi sagbladet kjøles med vann, eller så støver du ned hele huset hvis du gjør det tørt uten kjøling.

det tas i betraktning, takk for tipset!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.