Hei!
Jeg vil bygge bort kneloft samt ca 5 meter av en bærende vegg, hva jeg antar er "hjertetveggen", i mitt trehus bygget 1969. Jeg føler meg imidlertid litt forvirret over hvordan jeg skal gå fram, da jeg ikke er så kunnskapsrik om dette. Hvis jeg har forstått det rett når jeg googler, så trengs det byggeanmeldelse til Stockholms stad og tegninger for hvordan veggene skal avlastes. Et byggefirma jeg spurte hevder at det er uvanlig å melde innvendige arbeider til kommunen og at jeg kan kontakte en arkitekt "om jeg føler at jeg vil ha tegninger".
Har dere noen ideer om hvordan jeg bør tenke? Bør jeg kontakte en konstruktør/arkitekt separat eller trengs det egentlig? Finnes det firmaer som kan ta seg av alt inkludert tegninger og anmeldelse om det trengs?
Jeg vedlegger tegning så ser dere hvilke vegger jeg mener.

• Plantegning av trehus fra 1969 med røde markeringer rundt bærende vegger som ønskes fjernet, inkludert detaljert måling og konstruksjonsnotater.
Om kattvindene skal åpnes opp og de vertikale stenderne skal fjernes, bør du kontakte en konstruktør. Takstolens virkemåte endres, så det vil trenge å bli vekslet av. I tillegg henger også bjelkelaget opp i de vertikale stenderne, så effekten på bjelkelaget må også kontrolleres. Uten å vite hvordan grunnen ser ut, ville jeg forsøkt å korte ned åpningen i hjertemuren, 5m er langt, og bjelkedimensjonen vil sannsynligvis bli kjedelig stor.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.