Hei.
Er i rivetagen og skal åpne opp en vegg inn til stuen. Er dog litt usikker på om den tenkte konstruksjonen min er tilstrekkelig. Kanskje kan noen sakkyndige hjelpe meg litt.
Litt input:
Huset er bygget -45 og i tre etasjer, kjeller, hovedetasje og 2. etasje. Veggen som skal ned er på hovedplanet. Plankvegger overalt. Spennvidden på den nye åpningen vil bli 2m.
Min tanke var å spikre 2 stk 95x45 på hver side av åpningen og oppå dette legge en 220x45 bjelke. Se vedlagte bilde. Skulle gjerne legge 2 stk 220 oppå i stedet for en, men det skaper problemer med strømmen. Synes personlig at dette føles virkelig solid, men man vet jo aldri. Skulle ting gå galt så kommer styret i foreningen til å henge meg i den store furuen utenfor huset, og den gleden hadde jeg ikke tenkt å gi dem.
/jeppe

• Plankvegg med åpning til en trapp, del av husrenovering. Stige og verktøy synlige ved siden av, viser pågående byggearbeid i stue.
Om veggen er bærende så tror jeg at du må gjøre byggemelding (kan ta feil). I forbindelse med det så tror jeg at du må vise konstruksjonsberegninger utført av fagperson.

Om det er en flerfamiliebolig så mistenker jeg at det ikke bare er et spørsmål om styrke men også brannklasse og slikt som kommer inn i det hele. Dvs at den skal ha riktig styrke selv etter en viss tid i full overtenning. Vær oppmerksom på at trebjelker ofte velges fordi de er mer brannbestandige enn stålbjelker. Stål blir mykt og bøyer seg. Tre av tilstrekkelig tykkelse brenner veldig sakte når de første millimeterne har forkullet.

Når man gjør et inngrep i bærende konstruksjoner i en borettslag, så burde også styret kreve at du "beviser" konstruksjonen ved å engasjere en fagperson for beregningene.

Du må gjøre minst én byggemelding hvis det er snakk om bærende konstruksjon, for informasjon til brf bør være nok. Holdbarheten på en 220x45 er jo ganske god på den korte avstanden, men det er klart, om naboen ovenfor har et 700 liters akvarium med sand og stein på noen hundre kilo så kan det jo oppstå litt problemer...

Ok takk for deres svar, skal snakke med kommunen angående byggemelding og også med styret.
jeppe

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.