Huset er fra 1960 og bygd med lettbetong, som dessverre genererer en del radon. Vi tenkte å åpne opp hallen og fjerne døren som var der. Tenkte å høre med dere om dere tror dette er en bærende vegg? (har fått for meg at dører vanligvis ikke er i bærende vegger?)

• Plantegning av et hus fra 1960 med lettbetong vegger. Rød sirkel markerer en dør i gangen som vurderes fjernet, usikkerhet om det er en bærende vegg.
  • Døråpning i en lettbetongvegg fra et 1960-tallshus, med avskallet tapet og vurdering av om veggen er bærende.
  • Døråpning i vintage lettbetongvegg fra 1960-talls hus, veggdelvis avdekket, viser konstruksjonsspørsmål for bærende vegg.
  • Døråpning i gang med fjerning av dør, synlig ytterdør i bakgrunnen. Vegger av lettbetong fra 1960-tallet. Sko på gulvet.
BirgitS
Man må se hele planløsningen for å ha noen sjanse til å vite. Helst også konstruksjonstegningene og ikke en dårlig meglertegning.

Det er helt normalt med dører i bærende vegger, for ellers ville nok mange hus vært umulige å bruke. Derimot må man da avveie tyngden ovenfor døren.

• Liker
tergo
  • Laddar…
S
Vennligst legg ved en sektionsritning også.

Ja vel, dessverre har jeg bare en dårlig meglertegning. Kan man søke om en seksjonstegning eller bestiller man det fra en byggfirma?

• Plantegning av en bolig med innglasset veranda, stue, kjøkken, bad, soverom, og matrums. Trappen fører til en annen etasje.
BirgitS
Kommunen pleier å ha de tegningene som hører til byggetillatelsen, og du kan be om å få kopier av dem.

Sannsynligvis er det veggen som går midt i huset, forhåpentligvis rett under mønet, som er bærende.

Ok, takk for hjelpen. Skal høre med kommunen om de har tegningene så får jeg komme tilbake senere
( og veggen i midten av huset går rett under mønet som du var inne på )

• Liker
Curre99
  • Laddar…
Murte lettbetonghus fra 60-tallet er plassbygde etter sjablongtegning (husmodell). De er ikke fullt opptegnede kataloghus med K-tegninger hos husleverandøren, så jeg tror ikke kommunen har noen. Eneste sjansen er om det har blitt bygget om (etter PBL ble innført i 1987) som har krevd byggesøknad (stomendring og/eller utbygging) og det ser ikke ut som det har blitt gjort. Bare en kjøkkenrenovering og bad/dusj.

Kommunen vil kreve K-tegning på den delen av byggestammen som berøres. Det er begge gjenværende hallvegger (dusj og trapp), bjelkelaget fra kjøkkenet til trappen (siden dusjdøren inngår i avveksling mot skorsteinsstokken og hattehyllen har avveksling for trappehullet, derav veggstumper, inkludert veggpilaren til stuen, som ikke får fjernes).

N
Er jo skrotvegger, bare å rive. Noen andre her bør se dette, ikke bærende.

Ytterst usannsynlig at den aktuelle veggen er bærende. I mangel på tegninger kan du kartlegge hvordan bjelkene ovenfor går ved hjelp av en regeldetektor. Sjekk også om det ikke finnes en avvekslingsbjelke over neste døråpning inn mot stuen.

• Liker
Erik Jansson64 og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.