Hei

Jeg bor i Stockholm og har bestemt meg for å rive en bærende vegg mellom kjøkken og stue. Åpningen skal være rundt 2,5 m høy og 1,5 meter bred. Etter litt research fant jeg ut at man først skal få tak i en bygningskonstruktør. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort. Men til slutt har jeg lykkes. Deretter tar et hulltakerfirma over, har jeg forstått. Ikke heller det var enkelt å få tak i. Jeg klarte å finne et, men dette lager kun hullet og har ingen peiling på hvordan man får tak i eller setter inn den bjelken som trengs. Er dette rimelig? Burde ikke et hulltakerfirma ha peiling på det? Hvordan får jeg tak i bjelken? Hvem setter den inn?

Føler meg forvirret og ville satt pris på om noen orket å forklare hvordan jeg går videre. Og har dere tips på firmaer så hadde det vært topp også.

Er det enebolig eller borettslag?
BRL så må du ha tillatelse fra foreningen. Enebolig er det ditt eget ansvar.

Du kontakter uansett et byggefirma som ordner dette for deg hvis du føler at du selv ikke har kunnskapen som trengs.

H Holmspel skrev:
Er det villa eller borettslag?
BRF så må du ha tillatelse fra foreningen. Villa er det ditt eget ansvar.

Du kontakter uansett et byggefirma som ordner dette for deg hvis du føler at du selv ikke har den nødvendige kunnskapen.
Jeg sitter selv i styret i min brf, så tillatelse er fikset. Likeså melding til Byantikvaren. Men når det gjelder byggefirma stopper det opp. Veldig få jobber mot privatpersoner virker det som. Vanskelig å finne dem i det minste.

Hei,

Vi skal gjøre akkurat det samme, har du noe firma & byggnadskonstruktör å anbefale? :)

Takknemlig for hjelp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.