Jeg holder på med renovering av et rom. Der var det tidligere to garderober bygget inn i veggen, og også skorsteinen var bak en vegg.

Veggen foran skorsteinen har jeg nå fått ned, ingen problem. Derimot ser det ut til at veggen rundt det som før var to garderober er bærende på en eller annen måte. Men den vil jeg absolutt ha ned.

Hvordan bør jeg tenke? Huset er en villa 1,5 etasje fra 1940-tallet, og veggen ser ikke ut til å være original. Veggen ser veldig jukset sammen ut. Om det er en bærende vegg, så bærer maksimalt tre av ti planker. Men hele huset er stort sett et juksbygg fra begynnelsen, så jeg er ikke overrasket.

Jeg tror at det fra begynnelsen har vært uinnredet på loftet, og dette er veggen som delte av rommet med full takhøyde og kneveggen under skråtaket. Dog kan jeg ikke forstå at denne veggen faktisk trengs. På den ene siden av dette rommet har vi soverom, der finnes ingen tilsvarende vegg, på den andre siden av det aktuelle rommet finnes trappen ned som går under skråtaket og således finnes ingen tilsvarende vegg der. Det jeg vet om hvordan takstoler og hus er konstruert sier at denne veggen ikke trengs. Men det føles jo dumt å ta sjansen.

Så hva gjør jeg? Det handler om 1,5 + 0,5 meter vegg, som står vinkelrett mot hverandre, den korte veggen midt på den lange.

Jeg vurderer om jeg kan fjerne veggen og sette en søyle på et sted der det ser ut til å være belastning.

Jeg innser at man ikke kan svare direkte på spørsmålet uten å se det hele. Men litt veiledning kanskje? Hvor forsiktig skal man være? Ville et bilde av opplegget hjelpe til?

Litt bilder for å tydeliggjøre det hele. Først en skisse over hvordan det hele ser ut. De røde strekene er veggene som skal bort.

• Skisse over et hus med rom merket som soverom, badrum, kattvind, og flere. Røde streker viser vegger som skal fjernes. Grønt markerer dører.
  • Veggdeler under riving med synlig treverk og pussede overflater.
  • En trebjelket veggdel i et hjørne av et rom, med tapet på den ene siden og uferdig puss på den andre. Veggen er planlagt å bli fjernet.
  • Innvendig trevegg som viser vertikale paneler, delvis fjernet, i et rom under renovering.
  • En trevegg av trepanel som står på et gulv med gammelt blomstermønstret gulvbelegg. Veggen skal fjernes ifølge skissen.
  • Vegghjørne med trepanel fjernet, åpen for rør og bjelker i gulvet. Gulvkanten er slitt, og noen løse trestykker på gulvet.
Fant fant også den nyeste tegningen som finnes av huset.

Hjelp?!

• Overetasjes plantegning som viser to soverom, garderobe, klesvask og WC.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.