Hei, har nettopp kjøpt et 70-talls 1-plans hus med kjeller, og tenkte å flytte kjøkkenet og få en åpen planløsning med kjøkken og stue.
Taket har 15 graders helling med betongpanner på og snøsone 2,0-2,5.

Da til spørsmålet mitt: jeg vil rive den bærende innerveggen som den røde pilen peker på og ville trenge hjelp med hvilken dimensjon jeg skal ha på en limtrebjelke.

Helst vil jeg åpne opp hele veggen med 4538 i spennvidde, hadde tenkt 115x270 eller 140x270, er det for svakt?
 
  • Plantegning av et 70-talls enetasjes hus med kjeller. Rød pil peker på en bærende innvegg som ønskes revet for å få åpen planløsning.
  • Byggetegning av et 70-tallshus i ett plan med en rød pil som viser en bærende vegg som vurderes for riving for å åpne opp planløsningen.
Du må gjøre det på riktig måte. En konstruktør kan være en god start.

Ikke glem byggetillatelse/melding

Lykke til!
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Beijer byggmaterial har på sin hjemmeside et program for å dimensjonere limtredrager.
Google frem det.
Der fyller man i flere målvariabler som husbredde og takvinkel mm.
Deretter får du forslag på drager.
Så gjorde jeg og gikk opp en dimensjon fordi det ble for mye nedbøyning.
Det er mulig å skrive ut og så kan du høre deg for hos den du ønsker å handle av.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.