24.517 lest ·
10 svar
25k lest
10 svar
Rive bærende vegg, beregne limtredrager
Medlem
· Västragötaland
· 26 innlegg
Hei!
Jeg skal ta ned en bærevegg, åpningen er 3,80, men bjelkens totale lengde blir 4,20 siden den kommer til å hvile på den allerede bærende konstruksjonen i veggen.
Jeg kan ikke det der med beregning.
Det er et hus på 3 etasjer, veggen som skal fjernes er på mellomnivået.
Mitt spørsmål er altså: Hvilken dimensjon trenger bjelken å ha?
Med vennlig hilsen
Christoffer
Jeg skal ta ned en bærevegg, åpningen er 3,80, men bjelkens totale lengde blir 4,20 siden den kommer til å hvile på den allerede bærende konstruksjonen i veggen.
Jeg kan ikke det der med beregning.
Det er et hus på 3 etasjer, veggen som skal fjernes er på mellomnivået.
Mitt spørsmål er altså: Hvilken dimensjon trenger bjelken å ha?
Med vennlig hilsen
Christoffer
Moderator
· Stockholm
· 57 842 innlegg
Det der må du la en bygningsingeniør regne på. Selv om det her på forumet av og til finnes beregningskyndige som kan gi råd, så kan du ikke stole på det.
Det hullet du tenker å lage, høres ganske stort ut, det finnes mye ukjent som man trenger å finne ut av for en korrekt kalkulering. Hva er over?, tar det også opp last fra yttertaket? Hva tåler veggen den skal festes i? Trenger den å ha noen bestemt brannklasse (en- eller flerfamiliehus) osv.
For en slik operasjon trenger du å gjøre en byggemelding (kanskje også søke byggetillatelse, usikker), for å da få sette i gang så må du ha godkjente konstruksjonsberegninger.
Det hullet du tenker å lage, høres ganske stort ut, det finnes mye ukjent som man trenger å finne ut av for en korrekt kalkulering. Hva er over?, tar det også opp last fra yttertaket? Hva tåler veggen den skal festes i? Trenger den å ha noen bestemt brannklasse (en- eller flerfamiliehus) osv.
For en slik operasjon trenger du å gjøre en byggemelding (kanskje også søke byggetillatelse, usikker), for å da få sette i gang så må du ha godkjente konstruksjonsberegninger.
Med tanke på at spennvidden er relativt stor, vil det nok kreve en limtrebjelke med en høyde på rundt 40-50 cm. Har du nok takhøyde til å klare en slik senkning? Hvis jeg var deg, ville jeg nok sjekket ut en stålbjelke i stedet. Selvsagt med hjelp fra en konstruktør.
Medlem
· Västragötaland
· 26 innlegg
Hei takk for Deres hjelp hittil, skal se om jeg kan forklare litt bedre:
Selve åpningen er 3,80, bjelkens totale lengde er 4,20.
I den 3,80 brede åpningen finnes det allerede 2 åpninger for dører.
Så konstruksjonen som allerede finnes ligner en konstruksjon for å ha en bærende bjelke, bare at det er en vegg på 1,20 i midten.
Slik er det i dag:
Vegg 60cm (vil beholde for at bjelken skal hvile på den.)
Døråpning
Vegg 120cm
Døråpning
Vegg 40cm (vil beholde for at bjelken skal hvile på den.)
Selve åpningen er 3,80, bjelkens totale lengde er 4,20.
I den 3,80 brede åpningen finnes det allerede 2 åpninger for dører.
Så konstruksjonen som allerede finnes ligner en konstruksjon for å ha en bærende bjelke, bare at det er en vegg på 1,20 i midten.
Slik er det i dag:
Vegg 60cm (vil beholde for at bjelken skal hvile på den.)
Døråpning
Vegg 120cm
Døråpning
Vegg 40cm (vil beholde for at bjelken skal hvile på den.)
Problemet er at ingenting av det ovenfor gjør det mulig å regne på eller bedømme hva som trengs for å erstatte veggen som skal bort. Med en viss sannsynlighet kan både veggene som bjelken skal hvile på trenge forsterkning, samt veggene/taket i etasjen under (likeledes eventuelt kjeller). Detaljløsningene i huset spiller en rolle, og du har ikke engang beskrevet veggtypen ;-)
Så den korte versjonen: følg hempularens råd og få en konstruktør til å inspisere og regne på det. Det er verdt pengene.
Så den korte versjonen: følg hempularens råd og få en konstruktør til å inspisere og regne på det. Det er verdt pengene.
Bruk denne tråden da det handler om samme sak.
Ifølge beregningsprogrammet vil min LT-bjelke trenge en søyle som tåler 13,3kN. dvs LT 90*90.
Kan jeg erstatte dette med 3 stk 45*70?
Väggen består jo av 70mm stendere så å presse inn en 90 blir liksom litt sånn.
//Sture
Ifølge beregningsprogrammet vil min LT-bjelke trenge en søyle som tåler 13,3kN. dvs LT 90*90.
Kan jeg erstatte dette med 3 stk 45*70?
Väggen består jo av 70mm stendere så å presse inn en 90 blir liksom litt sånn.
//Sture
Om du bruker MLD, for beregningene så får du forslag på alternative dimensjoner på søyler. Kanskje finnes det et alternativ som har din bredde?
Det er svært pedagogisk og enkelt å bruke.
Se vedlagt lenke:
http://www.martinsons.se/default.asp?id=28185
Det er svært pedagogisk og enkelt å bruke.
Se vedlagt lenke:
http://www.martinsons.se/default.asp?id=28185
har jo vista og det der funker ikke i Vista. trist
dette er verdien fra Moelven
2 planshus, og dette er midt i huset.
Mål B1 ifølge figur: 3200 mm
Mål B2 ifølge figur: 3600 mm
Bærelinens spennvidde (L i figur): 1800 mm
Sikkerhetsklasse 2
klimason stockholm
lokaltype Bolighus (Lastgruppe 1)
Bjelkens nedbøyning (brukslast):
Nødvendig oppleggslenge:
Dim last for søyleberegning:
Egenvekt bjelke:
Nødvendig bjelkedimensjon:
6 mm (L/525)
min 68 mm
21,3 kN
31 kg
LT 66x315
Hvis noen andre kan prøve i ovenstående lenkede program så ville jeg blitt veldig glad
dette er verdien fra Moelven
2 planshus, og dette er midt i huset.
Mål B1 ifølge figur: 3200 mm
Mål B2 ifølge figur: 3600 mm
Bærelinens spennvidde (L i figur): 1800 mm
Sikkerhetsklasse 2
klimason stockholm
lokaltype Bolighus (Lastgruppe 1)
Bjelkens nedbøyning (brukslast):
Nødvendig oppleggslenge:
Dim last for søyleberegning:
Egenvekt bjelke:
Nødvendig bjelkedimensjon:
6 mm (L/525)
min 68 mm
21,3 kN
31 kg
LT 66x315
Hvis noen andre kan prøve i ovenstående lenkede program så ville jeg blitt veldig glad
Sist redigert:
Spørsmål nr 2.
Jeg skal rive en del av ytterveggen, den er parallell mot gulvbjelkene fra overetasjen. trenger jeg å sette inn en bjelke der også? ikke engang de på bygningsetaten hadde et klart svar på det.
finner ingen måte å beregne den på i så fall.
Jeg skal rive en del av ytterveggen, den er parallell mot gulvbjelkene fra overetasjen. trenger jeg å sette inn en bjelke der også? ikke engang de på bygningsetaten hadde et klart svar på det.
finner ingen måte å beregne den på i så fall.
Klikk her for å svare