Hei!

Første innlegg her. Har støtt på et problem under renoveringen jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse. Bor i en andelsleilighet i et hus bygget rett før forrige århundreskiftet. Etter å ha tatt ned et innertak i gangen finner jeg et ventilasjonsrør trukket rett gjennom en bue, ca 40 cm tykk, hvor man da har slått ut den ene bærende delen av hjørnet. Flere sprekker gikk rett gjennom buen nærmest hullet. Så helt enkelt livsfarlig ut (bilde vedlagt). Tok derfor ned de to lag med murstein som ikke hadde noen støtte (andre bildet). For lenge siden fantes det noen slags små vedkomfyrer i alle gangene i huset, som nå er fjernet, så jeg har vanskelig å se at buen har noen bærende funksjon i dag.

Skal jeg - som håndverkerne en gang på 80-tallet gjorde - helt enkelt late som om buen ikke eksisterer og bygge den inn i en boks? Mure den opp igjen? Hvordan bør man gjøre i det tilfellet? Jeg er veldig takknemlig for tips/råd/ideer.

• Ødelagt tak i en gammel bolig med synlig ventilasjonsrør som går gjennom et valv. Bak tapeten kan strukturelle skader ses, inkludert sprekker.
  • Skadet bueformet tak med synlige mursteiner, sprekkdannelser og et ventilasjonsrør gjennom en hall i en eldre bygning.
Første spørsmålet er jo hva det er for ventilasjonsrør som går der, har det med din leilighet å gjøre?

Hvelvet er egentlig borettslagets problem, men om hvelvet har blitt skadet av en tidligere andelseier, dvs. om røret har kommet dit gjennom et enkelt initiativ, da kan du ev. være forpliktet til å utbedre feilen for borettslaget. I så fall ville jeg nesten tro at dette kan falle under kjøpsloven, dvs. at du kunne kreve erstatning av den som solgte leiligheten til deg, det finnes regler der som minner om de som gjelder for skjulte feil i eiendommer (selv om det er 2 helt forskjellige lover).

Det ser unektelig ubehagelig ut, burde kunne falle ned litt når som helst. Det er mulig at du ikke burde ha fjernet tegl uten å konsultere en bygningsingeniør og borettslaget. Hvelvet er en del av byggets bærende konstruksjon, det får man ikke gjøre inngrep i uten borettslagets tillatelse. Om det er nødvendig så tror jeg forsåvidt ikke at det trenger å bli veldig stort eller dyrt å sette en eller et par stålbjelker som får forsterke.

Regne med 5 - 600 kr per meter bjelke og kanskje 2 mann i en dag for å montere dem på plass.

Stort takk for svar! Ventilasjonsrøret på bildet leder inn luft i stue og soverom. Har midlertidig tatt det bort.

En gang, ca 30 år siden, har det blitt installert till-luft i alle leiligheter i huset. Derfor finnes det antagelig flere leiligheter med samme problem over og under vår leilighet. Ingen har dog tatt ned sine himling. Jeg våget ikke ha det slik som det så ut, og jeg tok det ned etter å ha snakket med styret. Hvelvet var jo mest bare 100-200 kg tegl som hang fritt i luften... Sprekkene fantes nær hullet, men ingen i den festepunktet til venstre som var igjen. Derav min tvil om det hadde noen bærende funksjon. Hus fra den tiden ble vel ofte bygget med både livrem og bukseseler. På begge sider av hallen, til høyre og venstre i bildet er halvmeter tykke teglvegger. Håndverkerne som trakk rørene må jo ha tenkt og fått tillatelse på et eller annet vis...?

Min første tanke var å armere med nett og mure/pusse opp det som er igjen nå, gitt at det bare er dekorasjon. Men om man kan komme fram til at det er en bærende hvelving så høres ditt forslag unektelig bedre ut. Hvordan vet man?

Ansvarsspørsmålet har jeg ikke fundert over. Det kan altså være foreningens ansvar å ta hånd om alle leiligheter?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.