Hei!
Første gang jeg poster et spørsmål her på forumet, men har lest mye under husbyggingen.

Jeg holder på å innrede en overetasje i et Smålandsvillan hus (Markaryd), og ved trappen hadde jeg tenkt å skjøte sammen gipsveggen i første etasje med overetasjen for å få en jevn sammenhengende vegg. Altså, regulert gipsvegg i første etasje - bjelkelag - regulert gipsvegg over. Er det noen risiko ved dette? Jeg så at naboen hadde en avdeling på bjelkelaget, og jeg innser nå at det kanskje vil bevege seg for mye og sprekke, selv om jeg setter papirremse og sparkler.

Går det an å gjøre som jeg har tenkt?

Gipsvegg under bygging ved trapp, visende sammenføyning av vegger mellom etasjer. Mulig utfordring med bevegelse og sprekker ved bruk av pappremsa og sparkel. Gipsvegg ved trapp i smålandsvilla, med utsikt til hagevindu. Overvåning under innredning med synlig støv og materialer på gulvet.

Ingen som kan gi råd?

C
Hvis du setter platene på langs, med bjelkelagsskjøten på midten under platen, vil du ikke få noen sprekk. Det har jeg gjort i vår trapp med en stendervegg oppe og nede, samt 20 cm betongbjelkelag mellom.

Hvis du plasserer en gipsskjøt i nærheten (ca 10-15 cm) av bjelkelagsskjøten og sparkler, vil det garantert sprekke.

Det fremgår ikke helt av bildene, men det ser ut som du må gjøre om litt med platene hvis du ikke hadde planlagt et lag til utenpå.

Takk!

ja, akkurat, gipsskjøten går akkurat der stenderne slutter, og jeg har bare tenkt å sette et lag gips.

Bra tips å forskyve skjøten, burde være nok å fjerne den liggende stripen med gips og skjære av de øvre gipsplatene nederst for å flytte skjøten oppover.

Spørsmålet er bare hvordan jeg gjør med de nedre gipsplatene som allerede er sparklet og malt? Bør jeg kutte av disse, eller går det an å armere skjøten på en annen måte enn papirremse?

C
Nei, papirremse er det sterkeste. Det andre alternativet ville være å for eksempel ha en stålplate bak som overbygger skjøten, men da må du jo uansett fjerne gips på den nedre delen. Sag av dem en bit ned, skrå dem, sparkel inn papirremse og sparkel ut overgangen så langt du orker, så blir det virkelig pent. Finnes jo ingen snarveier til det perfekte resultatet…

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.