Hei!
Jeg holder på å bygge et lite hus (180x180) til endene mine, jeg har murt en grunn på Lecablokker og har ca. 30-50 cm til bakken (det skråner kraftig, jord/leire så jeg gravde ut for blokkene, se bilde). Inni murgrunnen har jeg fylt opp med gammelt knust tegl og tenkte kaste på noen bøtter grus også. Syllpapp er festet på gulvbjelkene innsiden og skråner ut over muren så fukt fra muren er jeg ikke bekymret for.
Nå til mitt spørsmål:
Blindbunnen blir litt hva jeg har av treverk, ubehandlet, risikerer jeg å få opp fukt i gulvet fra bakken derigjennom siden jeg ikke har noen fiberduk ned mot jorden? Bør jeg sette noe som sikrer treverket før jeg legger blindbunnen?
Takk for pepp/hjelp.
Slik har jeg tenkt grunnen ovenfra og ned:
Jeg holder på å bygge et lite hus (180x180) til endene mine, jeg har murt en grunn på Lecablokker og har ca. 30-50 cm til bakken (det skråner kraftig, jord/leire så jeg gravde ut for blokkene, se bilde). Inni murgrunnen har jeg fylt opp med gammelt knust tegl og tenkte kaste på noen bøtter grus også. Syllpapp er festet på gulvbjelkene innsiden og skråner ut over muren så fukt fra muren er jeg ikke bekymret for.
Nå til mitt spørsmål:
Blindbunnen blir litt hva jeg har av treverk, ubehandlet, risikerer jeg å få opp fukt i gulvet fra bakken derigjennom siden jeg ikke har noen fiberduk ned mot jorden? Bør jeg sette noe som sikrer treverket før jeg legger blindbunnen?
Takk for pepp/hjelp.
Slik har jeg tenkt grunnen ovenfra og ned:
- Gulvsponplate
- Byggefolie
- Isolering
- Dampsperre
- Blindbunn
- Hønsewire (oppspent som ekstra beskyttelse mot rev/rotter)
- Luft ca 15-30cm
- Leirtegl, knust, grus
- Leire/jord
Skal huset være oppvarmet, og i så fall til hvilken temp?
Er ikke byggfolie og dampsperre det samme?
Det skal ikke være doble dampsperrer.
Skal det legges noe matte eller lignende på gulvsponet?
Fukt blir det alltid i en krypkjeller, og det er en risikokonstruksjon, men det føles ikke superkritisk i et lite ankhus? Med tanke på at mange gamle bunnstokker har klart opp mot 100 år før bunnstokkbrettene har gitt opp så burde vel denne konstruksjonens bunnstokk kunne stå imot i hvert fall 50 år? Med ikke altfor svake bunnstokkbrett.
Markduk hindrer ikke fukt. Med mindre du mener byggplast over bakken? Uansett så er det mer temperaturvariasjoner og kondens av det som skaper problemer. Din grunn er dog liten så med god ventilasjon burde den relativt raskt komme i balanse mellom ute og inne.
Skal det legges noe matte eller lignende på gulvsponet?
Fukt blir det alltid i en krypkjeller, og det er en risikokonstruksjon, men det føles ikke superkritisk i et lite ankhus? Med tanke på at mange gamle bunnstokker har klart opp mot 100 år før bunnstokkbrettene har gitt opp så burde vel denne konstruksjonens bunnstokk kunne stå imot i hvert fall 50 år? Med ikke altfor svake bunnstokkbrett.
Markduk hindrer ikke fukt. Med mindre du mener byggplast over bakken? Uansett så er det mer temperaturvariasjoner og kondens av det som skaper problemer. Din grunn er dog liten så med god ventilasjon burde den relativt raskt komme i balanse mellom ute og inne.
Takk for tankene, vindpapp mente jeg, ikke dampsperre.Oldboy skrev:
Skal huset være oppvarmet, og i så fall til hvilken temp?
Skal det legges noen matte eller lignende på gulvsponet?
Fukt blir det alltid i en krypkjeller, og det er en risikokonstruksjon, men det føles ikke superkritisk i et lite ankhus? Med tanke på at mange gamle bjelkelag har holdt i opptil 100 år før bjelkelagbordene har gitt opp, så burde vel denne konstruksjonens bjelkelag kunne tåle minst 50 år? Med ikke alt for spinkle bjelkelagbord.
Markduk hindrer ikke fukt. Med mindre du mener byggeplast over mark? Uansett så er det mer temperaturvariasjoner og kondens av det som skaper problemer. Din grunn er dog liten så med god ventilasjon burde den relativt raskt komme i balanse mellom ute og inne.
Jeg gjorde som jeg hadde tenkt og det ser ut til å bli riktig bra! Prosjektet er litt til for at jeg skal lære meg også, for akkurat som du sier så skal det ikke være noen kritisk tyngde der. Huset blir ikke oppvarmet, mer enn frostvakt om vinteren. Utrolig tykke vegger, gulv og tak dog
Det som ser ut til å kunne bli problem med er nok gulvsponplatene. Sponplater og fukt er ingen bra kombinasjon. Men det kommer an på hvor fuktig/vått det blir på gulvet av endene.
Uansett så er det jo bare å følge opp noen/noen ggr/år. Skulle gulvsponet, eller noe annet, vise seg å ha problemer så er det bare å ta tak i det da. Det er da man er glad for enkle konstruksjoner, kraftige konstruksjoner og massivt trevirke, og andre robuste naturlige mtrl. Da trenger man ikke rive alt og bygge nytt, men det pleier å gå å lappe og fikse, og forbedre evt. svake punkter.
Uansett så er det jo bare å følge opp noen/noen ggr/år. Skulle gulvsponet, eller noe annet, vise seg å ha problemer så er det bare å ta tak i det da. Det er da man er glad for enkle konstruksjoner, kraftige konstruksjoner og massivt trevirke, og andre robuste naturlige mtrl. Da trenger man ikke rive alt og bygge nytt, men det pleier å gå å lappe og fikse, og forbedre evt. svake punkter.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Golvvärme och EPS-cement i källargolv - risk för omvänd fuktvandring?
Värme allmänt -
risk för fukt i badrum/klädkammare?
Badrum -
Vad finns för risk för fuktskada här och vad kan jag göra åt det nu?
Badrum -
Risk för fuktskada eller torkar upp?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för rör i mitt badrum och finns risk för fuktskador?
Badrum