76.928 lest ·
123 svar
77k lest
123 svar
Rimelig pris for å beregne avveksling for en bærende vegg
M Maestrono skrev:
Det gjelder veggen ved den røde markeringen, å fjerne helt eller deler for å åpne opp litt mellom kjøkken og stue. (rett kjøkken)M Maestrono skrev:
Eventuelt også deler av den andre veggen, blå markering for å få ytterligere plass til et evt. L-formet kjøkken.
Innvendig tegning 1:50
Utvendig/fasade 1:100
Noe som kan sies med sikkerhet bare ved å se på disse tegningene?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Dessverre kan man ikke si så mye med hjelp av disse tegningene. Man trenger å vite mer om hvordan huset er bygd. Type takstoler, type bjelkelag mm. Det beste er om det finnes en teknisk beskrivelse. Byggeår er alltid en viktig opplysning.
Takk for hjelp!J justusandersson skrev:
Teknisk beskrivelse virker å være vanskelig å få tak i, dette er alt jeg har fått ut via byggesaksarkivet. Byggeår er 1976.
Hva er alternativet, få en konstruktør til å kikke på stedet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, uten gode tegninger og beskrivelser må en kompetent person se huset på stedet. Enkelte undersøkelser kan du gjøre selv, for eksempel ta deg opp på loftet og ta bilder av takstolene. Du bør også kunne finne ut hva etasjeskillene består av, tre eller betong. Hvis det er tre kan du gjøre ytterligere undersøkelser for å finne ut gulvbjelkenes retning. Så kan du jo spørre naboen om hun/han har noen tegninger.
Hei, vi hadde samme fundering bare i Göteborg for et år siden og kom i kontakt med firmaet Villcon som jeg varmt kan anbefale, de var både raske og smidige! Som jeg forsto det gjør de jobber i hele Sverige, så kanskje det kunne funket for dere også?C Cookiiee skrev:
Skriver med kontaktopplysningene her:
Adrian Fernandes
0735 239219
adrian@villcon.se
Hei,
Jeg bor i sørlige deler av Stockholm og vil lage en døråpning mellom kjøkken og stue i en "semibærende"/bærende vegg (i leilighet).
Jeg lurer på om noen har erfaring med et lignende prosjekt og kan gi tips om enten totalentreprenør eller konstruktør, hulltaker og kontrollansvarlig?
Takk på forhånd
Martin
Jeg bor i sørlige deler av Stockholm og vil lage en døråpning mellom kjøkken og stue i en "semibærende"/bærende vegg (i leilighet).
Jeg lurer på om noen har erfaring med et lignende prosjekt og kan gi tips om enten totalentreprenør eller konstruktør, hulltaker og kontrollansvarlig?
Takk på forhånd
Martin
Hei,N NinaWr skrev:
Jeg tok ned en bærende vegg for et par år siden og fikk tak i en konsulent som gjorde alle beregningene og ordnet tegninger til en bra pris. Dette er i nordvestre Skåne. Men ordnet alt via e-post, smidig og enkelt.
Åh takk så mye for raskt svar! Har du lyst til å sende kontaktinformasjon?RoHa72 skrev:
Hei!
Herlig at denne tråden har vært i gang i snart 4 år, jeg har lest gjennom og bor i Malmö og skulle trenge nøyaktig den hjelp med kontakt som øvrige beskriver angående byggingeniør og KA, gjerne tips på entreprenører som gjør dette for fornuftig penge også.
Takknemlig for alle tips!
Herlig at denne tråden har vært i gang i snart 4 år, jeg har lest gjennom og bor i Malmö og skulle trenge nøyaktig den hjelp med kontakt som øvrige beskriver angående byggingeniør og KA, gjerne tips på entreprenører som gjør dette for fornuftig penge også.
Takknemlig for alle tips!
Hei,E EmilEngvall skrev:
samme situasjon her - lyktes du i å finne en bra konstruktør?
Mvh
Alex