Hei! Håper prosjektet gikk bra.
Jeg står overfor samme situasjon, og tar takknemlig imot tips på arkitekter.
Takk på forhånd!

Hei, vi vil gjøre omtrent det samme her hjemme og åpne opp en bærende vegg. lurer på om du kan dele med deg hvem du har engasjert?

nzsc nzsc skrev:
En oppdatering til lesere som allerede befinner seg eller muligens kommer til å befinne seg i lignende situasjon:

Naturligvis varierer prisene, enten det gjelder varer eller tjenester. Derimot ser man på prisspredningen. En vare koster forskjellig fra butikk til butikk. Det samme gjelder en tjeneste. Hvorfor det er slik avhenger naturligvis av flere faktorer. (Tenker ikke gå inn på den økonomiske delen)

Derimot vil jeg si at jeg i min jakt på en konstruktør har støtt på følgende som privatperson:

- store konsern, som Sweco, WSP, m.fl. tar seg ikke an oppdrag av en enklere art.
- større selskaper med flere konstruktører arbeider ikke mot privatpersoner.
- mindre selskaper med 1-2 konstruktører er derfor riktig forum å vende seg til ved enklere oppdrag som privatperson.

Etter å ha fått en oppfatning om hva prisen bør være for at en konstruktør skal beregne avlastning for en bærende vegg som jeg har tenkt å fjerne i sin helhet, har jeg fått forskjellige prisopplysninger. Merk at dette gjelder mitt tilfelle og alle faktorer påvirker naturligvis prisen. Framfor alt er det antall arbeidstimer og timepris som i siste ende påvirker den endelige prisen. Andre faktorer kan være tilgjengelig underlag, materialer, erfaring, type av metode, m.m.

Fra et velkjent mellomstort selskap med 7-10 aktive konstruktører fikk jeg to forskjellige priser selv om de er kolleger til hverandre og aktive i ett og samme selskap. Forskjellen er at den ene er uerfaren, mens den andre er betydelig mer erfaren. Konstruktør vs. saksbehandlende konstruktør. 7500 kr inkl. mva, tidsbruk 8 timer. vs. 9000 kr inkl. mva, tidsbruk ukjent, men sannsynligvis den samme. Bør naturligvis være mindre siden han er mer erfaren.

Fra et annet enmannsselskap fikk jeg tilbud på 4000 kr inkl. mva, tidsbruk ukjent.

Fra et tredje enmannsselskap fikk jeg tilbud på 7000 kr inkl. mva, tidsbruk 6 timer.

Fra et fjerde enmannsselskap fikk jeg tilbud på 5625 kr inkl. mva, tidsbruk 5 timer.

Som dere ser varierer naturligvis både priser og tidsbruk. Derfor varierer også timepriser. Man kan altså konstatere at ut fra dette, samt innlegg som andre har gjort med lignende tiltak, havner prisen omkring 5000-6000 kr inkl. mva.

Dette skiller seg vesentlig fra de 31250 kr inkl. mva som jeg har fått i tilbud fra en åpenbart useriøs aktør på markedet, og det var akkurat dette som fikk meg til å starte tråden. Det er et enkeltmannsforetak og en enkeltpersonforetak må også legges til. Personen det gjelder er riktignok autorisert, men veldig langt fra erfaren som den jeg har engasjert.

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg også har støtt på forskjellige innlegg der enkelte andre har havnet i samme astronomiske prisopplevelser for lignende arbeid.

Mitt tips til privatpersoner som står overfor lignende prosjekter er å:
- ta kontakt med mindre selskaper eller enkeltmannsforetak
- be om prisopplysning allerede ved første kontakt
- ta kontakt med flere, gjerne 5-10 stk

...og sist, men absolutt ikke minst...

Ta for all del hjelp av en konstruktør så fort det gjelder bærende deler!!! Kostnaden som dette medfører er kaffepenger i forhold til hva hele prosjektet koster, MEN først og fremst hva det kunne kostet OM noe skulle gått galt! Don't take your chances :thinking:

STOR ELOGE OG HJERTELIG TAKK TIL @Bernieberg FOR TIPSET!

Heisann!
Er også en annen Malmöbo som også er interessert i din kontakt! :giggle:

nzsc nzsc skrev:
Jeg vet ikke hvorvidt det er et seriøst eller useriøst firma. Kjenner ikke til dem dog. Men prislisten på deres nettside virker noenlunde rimelige vil jeg likevel påstå.

Jeg trengte for eksempel ikke undersøke hvorvidt veggen i mitt tilfelle var bærende eller ei. Klarte det veldig bra på egen hånd takket være tegninger som jeg ba om fra bygningskontoret i min kommune.

Konstruksjonstegning for avveksling betalte jeg ca 5500kr inkl. moms. (6 arbeidstimer). Les mine tidligere innlegg.

Se innboksen din! Jeg sender info om hvem jeg hyret. Deretter får du naturligvis selv vurdere om du skal gå videre med den ingeniøren jeg hyret eller om du skal overlate oppgaven til noen annen.

nzsc nzsc skrev:
En uppdatering till läsare som redan befinner sig eller möjligen kommer att befinna sig i liknande situation:

Naturligtvis skiljer sig priserna åt, oavsett om det gäller varor eller tjänster. Däremot tittar man på prisspridningen. En vara kostar olika från butik till butik. Likaså en tjänst. Varför det är så beror ju naturligtvis på flera faktorer. (Tänker inte gå in på den ekonomiska biten)

Däremot vill jag säga att jag i min jakt på en konstruktör stött på följande som privatperson:

- stora koncernbolag, såsom Sweco, WSP, m.fl. tar sig inte an uppdrag av en enklare art.
- större bolag med flera konstruktörer arbetar inte mot privatpersoner.
- mindre bolag med 1-2 konstruktörer är därför rätt forum att vid enklare uppdrag vända sig till som privatperson.

Efter att ha fått en uppfattning kring vad priset bör vara för att en konstruktör ska beräkna avväxling för en bärande vägg som jag ämnar att ta bort i sin helhet har jag fått olika prisuppgifter. Observera att det här gäller mitt fall och alla faktorer påverkar priset naturligtvis. Framförallt är det antal arbetstimmar och timpris som i slutändan påverkar det slutgiltiga priset. Andra faktorer kan vara tillgängligt underlag, material, erfarenhet, typ av metod, m.m.

Från ett välkänt medelstort bolag med 7-10 verksamma konstruktörer fick jag två olika priser fastän de är kollegor till varandra och verksamma vid ett och samma bolag. Skillnaden är att den ena är oerfaren, medan den andra är betydligt mer erfaren. Konstruktör vs. Handläggande konstruktör. 7500 kr inkl. moms, tidsåtgång 8 timmar. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd, men förmodligen densamma. Bör naturligtvis vara mindre eftersom han är mer erfaren.

Från ett annat enmansbolag fick jag offert på 4000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd.

Från ett tredje enmansbolag fick jag offert på 7000 kr inkl. moms, tidsåtgång 6 timmar.

Från ett fjärde enmansbolag fick jag offert på 5625 kr inkl. moms, tidsåtgång 5 timmar.

Som ni ser skiljer naturligtvis både priser och tidsåtgång. Därav skiljer även timpriser. Man kan alltså konstatera att utifrån det här, samt inlägg som andra gjort med liknande åtgärder hamnar priset omkring 5000-6000 kr inkl. moms.

Detta skiljer sig rejält åt de 31250 kr inkl. moms som jag fått i offert av en uppenbart oseriös aktör på marknaden och det var just det här som fick mig att starta tråden. Det är ett enmansföretag och enskild firma ska även tilläggas. Personen i fråga är visserligen behörig, dock lååångt ifrån erfaren som den jag har anlitat.

Anledningen till att jag skriver det här är för att jag även stött på olika inlägg där vissa andra råkat ut för samma astronomiska prisuppgifter för liknande jobb.

Mitt tips till privatpersoner som står inför liknande projekt är att:
- ta kontakt med mindre bolag eller enmansbolag
- begär prisuppgift redan vid första kontakten
- ta kontakt med flera, gärna 5-10 st

...och sist men absolut inte minst...

Ta för guds skull hjälp av en konstruktör så fort det rör bärande delar!!! Kostnaden som det här innebär är kaffepengar i förhållande till vad hela projektet kostar, MEN framförallt vad det skulle kunna kosta OM något skulle gå fel! Don't take your chances :thinking:

STOR ELOGE OCH HJÄRTLIGT TACK TILL @Bernieberg FÖR TIPSET!
nzsc nzsc skrev:
En uppdatering till läsare som redan befinner sig eller möjligen kommer att befinna sig i liknande situation:

Naturligtvis skiljer sig priserna åt, oavsett om det gäller varor eller tjänster. Däremot tittar man på prisspridningen. En vara kostar olika från butik till butik. Likaså en tjänst. Varför det är så beror ju naturligtvis på flera faktorer. (Tänker inte gå in på den ekonomiska biten)

Däremot vill jag säga att jag i min jakt på en konstruktör stött på följande som privatperson:

- stora koncernbolag, såsom Sweco, WSP, m.fl. tar sig inte an uppdrag av en enklare art.
- större bolag med flera konstruktörer arbetar inte mot privatpersoner.
- mindre bolag med 1-2 konstruktörer är därför rätt forum att vid enklare uppdrag vända sig till som privatperson.

Efter att ha fått en uppfattning kring vad priset bör vara för att en konstruktör ska beräkna avväxling för en bärande vägg som jag ämnar att ta bort i sin helhet har jag fått olika prisuppgifter. Observera att det här gäller mitt fall och alla faktorer påverkar priset naturligtvis. Framförallt är det antal arbetstimmar och timpris som i slutändan påverkar det slutgiltiga priset. Andra faktorer kan vara tillgängligt underlag, material, erfarenhet, typ av metod, m.m.

Från ett välkänt medelstort bolag med 7-10 verksamma konstruktörer fick jag två olika priser fastän de är kollegor till varandra och verksamma vid ett och samma bolag. Skillnaden är att den ena är oerfaren, medan den andra är betydligt mer erfaren. Konstruktör vs. Handläggande konstruktör. 7500 kr inkl. moms, tidsåtgång 8 timmar. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd, men förmodligen densamma. Bör naturligtvis vara mindre eftersom han är mer erfaren.

Från ett annat enmansbolag fick jag offert på 4000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd.

Från ett tredje enmansbolag fick jag offert på 7000 kr inkl. moms, tidsåtgång 6 timmar.

Från ett fjärde enmansbolag fick jag offert på 5625 kr inkl. moms, tidsåtgång 5 timmar.

Som ni ser skiljer naturligtvis både priser och tidsåtgång. Därav skiljer även timpriser. Man kan alltså konstatera att utifrån det här, samt inlägg som andra gjort med liknande åtgärder hamnar priset omkring 5000-6000 kr inkl. moms.

Detta skiljer sig rejält åt de 31250 kr inkl. moms som jag fått i offert av en uppenbart oseriös aktör på marknaden och det var just det här som fick mig att starta tråden. Det är ett enmansföretag och enskild firma ska även tilläggas. Personen i fråga är visserligen behörig, dock lååångt ifrån erfaren som den jag har anlitat.

Anledningen till att jag skriver det här är för att jag även stött på olika inlägg där vissa andra råkat ut för samma astronomiska prisuppgifter för liknande jobb.

Mitt tips till privatpersoner som står inför liknande projekt är att:
- ta kontakt med mindre bolag eller enmansbolag
- begär prisuppgift redan vid första kontakten
- ta kontakt med flera, gärna 5-10 st

...och sist men absolut inte minst...

Ta för guds skull hjälp av en konstruktör så fort det rör bärande delar!!! Kostnaden som det här innebär är kaffepengar i förhållande till vad hela projektet kostar, MEN framförallt vad det skulle kunna kosta OM något skulle gå fel! Don't take your chances :thinking:

STOR ELOGE OCH HJÄRTLIGT TACK TILL @Bernieberg FÖR TIPSET!
nzsc nzsc skrev:
Vänligen se inkorg!
Hej, finns det möjlighet att namnet på konstruktören du använde? Tack på förhan

W Woko skrev:
Hei, er det mulighet for at navnet på konstruktøren du brukte? Takk på forhånd
Hei Woko! Er du fortsatt interessert i navn på konstruktør for hjelp med dette? Mvh Kristoffer

K Kriss10 skrev:
Hei Woko! Er du fortsatt interessert i navn på konstruktør for hjelp med dette? Med vennlig hilsen Kristoffer
Hei ja det er jeg

For nye lesere har TS oppgitt kontaktinformasjon som ofte etterspørres i innlegg #71.

• Liker
LiseJ
  • Laddar…
W Woko skrev:
Hei ja det er jeg
Hei Woko, beklager for litt sent svar. Det gjaldt Stockholm ikke sant? Du kan kontakte den konstruktør vi har fått bra hjelp fra. Han heter Bo og har e-postadresse:
zettergren.byggk@gmail.com

Hils Bo så godt fra meg Kristoffer Hederstierna. Mvh Kristoffer

K Kriss10 skrev:
Hei Woko, beklager for litt sent svar. Det gjaldt Stockholm va? Du kan kontakte den konstruktøren vi har fått bra hjelp fra. Han heter Bo og har emailadresse:
zettergren.byggk@gmail.com

Hils Bo så godt fra meg Kristoffer Hederstierna. Mvh Kristoffer
Hei takk for svaret men det er i Malmö som jeg trenger navn på konstruktøren.

W Woko skrev:
Hei takk for svaret men det er i Malmö som jeg trenger navnet på konstruktøren.
Konstruktør, Malmö
Kjell Kristiansson
KK Construction AB
070-633 68 52
kkr@telia.com

Brukte ham for to år siden. Meget bra.

Nystromi Nystromi skrev:
Konstruktør, Malmö
Kjell Kristiansson
KK Construction AB
070-633 68 52
kkr@telia.com

Brukte ham for to år siden. Veldig bra.
Tusen takk for informasjonen

Hei, Nybakt rekkehus-eier Jönköping, med tanker i tråd med andres i tråden.

1. Trenger hjelp til å vurdere om en vegg er bærende eller ikke, og har fått pris på 5000 kr. Arbeidet gjøres på avstand ved å se på originaltegningene. Får attest via mail/post. Tror mange som kjøper dette vil ha attest for riving av vegg i brf. (Jeg trenger ikke attest ved svar nei, så det føles ikke relevant for meg.) Hvis den er bærende og beregning for bæring og konstruksjonstegning kommer i tillegg, i tråd med indikasjoner i denne tråden.

Er 5000 bare for å si OM den er bærende rimelig?

2. Noen med tips på hjelp med dette i Jönköping-regionen?

Takk på forhånd!

M martintyren skrev:
Hei,
Nybakt rekkehusseier i Jönköping, med funderinger i linje med andres i tråden.

1. Trenger hjelp til å vurdere om en vegg er bærende eller ikke og har fått en pris på 5000 kr. Arbeidet gjøres på avstand ved å se på originaltegninger. Får attest via mail/post. Tror mange som kjøper dette vil ha attest for riving av vegg i brf. (Jeg trenger ikke attest ved svar nei så føles det ikke relevant for meg)
Hvis den er bærende og beregning for bæring og konstruksjonstegning tilkommer i så fall i tråd med indikasjoner i denne tråden.

Er 5000 bare for å si OM den er bærende rimelig?

2. Noen med tips om hjelp med dette i Jönköping-regionen?

Takker på forhånd!
Høres ut som ren ran. Legg opp tegningene her så får du hjelp helt gratis.

• Liker
Martin_jkpg og 1 annen
  • Laddar…
nzsc
Høres sykt dyrt ut i mine ører...

• Liker
Martin_jkpg
  • Laddar…
Høres spontant mye ut, hørte lignende fra en annen som jeg kjenner så det er vel der det ligger prismessig. :)

• Liker
Martin_jkpg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.