Mikael_L Mikael_L skrev:
bump

Det er feil, typ ulovlig.
Hvis din leverandør får vite det skal de egentlig stenge av strømmen til deg. (I teorien er det slik, dog ikke i praksis)
Hva er grunnen til at de skal stenge av strømmen? Hva ser de for risiko med fogskum?

(Lastet opp bilde nå.)

E etompau skrev:
Det hullet skal du ikke fylle med fugeskum.
Finn en annen løsning ved å flytte skinnene og sett på et ordentlig bokslokk.
Må spørre; av hvilken grunn?

En amatør løsning som er feil. Kan skape mer problemer enn det muligens løser.

Der har du ikke så mye valg.
Doslock er nok det eneste som er godkjent og fornuftig.

E etompau skrev:
En amatør løsning som er feil. Kan skape mer problemer enn det muligens løser.
Det er jeg helt med på. Men hva er den mulige risikoen?

Du bygger ikke inn koblinger og ledninger og fikserer alt dette med fugekskum. En dag skal kanskje koblingene gjøres om eller en feilsøking skje, da ligger alt innbakt i ditt fugekskum.

E etompau skrev:
Du bygger ikke inn koblinger og ledninger og fester alt dette med fugeskum. En dag kanskje koblingene må gjøres om eller en feilsøking skal skje, da ligger alt innbakt i ditt fugeskum.
Det er altså en dårlig løsning på grunn av upraktiske årsaker?

D doubleH skrev:
At fugeskum brenner bra er en grunn. Og at ditt forsikringsselskap trolig ikke betaler ut noen erstatning ved skade om den kan spores til hjemmefikset el.
[lenke]
Takk!

Mikael_L
Nilerts Nilerts skrev:
Det er altså en dårlig løsning på grunn av upraktiske grunner?
Det er det mindre feilen.

Den store feilen er at du bryter mot elinstallasjonsreglene i vesentlig og alvorlig grad, på flere punkter.
Nærmere bestemt kap 412 om forsterket eller dobbel isolasjon samt 513.1 angående tilgjengelighet og 514.2 angående identifikasjon. (alt fra elinstallasjonsreglene SS 436 40 00, som alle som installerer el må følge)

Og det fører til at elanlegget ditt ikke tilsvarer utførelsesforskrifter, og en netteier får ikke koble til et slikt anlegg til elnettet og må koble fra strømmen hvis de får kjennskap til slike feil.
Nå har jeg allerede skrevet at det i praksis ikke skjer ved en feil som det du vurderer. De tilfellene hvor det har skjedd har vært mye grovere.
Men jeg skriver likevel dette for at i teorien (eller hvis de skjerper seg ordentlig og begynner å følge loven til punkt og prikke) kan du bli frakoblet og ikke få strøm tilbake før et godkjent elfirma har vært der og fikset feilene og gjort en ny ferdigmelding, og så får du avgift for tilkobling igjen.

Men uansett, mest skriver jeg dette for at det er en meget alvorlig feil du vurderer å begå, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få deg til å forstå det. Hvis du får vite at ifølge loven skal elleverandøren bryte strømmen om det oppdages, så kanskje du innser hvor feil det er.

Mikael_L
I den der takboksen var det jo en gjeng med koblinger også. Da finnes det ingen enkel rask løsning som gir samme resultat som ønsket i første innlegget.

Den eneste måten er å pigge ut boksen og rørene tilstrekkelig langt, så felle inn en ny boks på ønsket plass og spore fram for rør dit, deretter kappe og forlenge rørene og så sparkle igjen alt. Og avslutte med å fikse all kablingen, korte ned det som ble for langt og bytte det som ble for kort.

Det eneste enkle alternativet er et lokk.

• Liker
Nilerts
  • Laddar…
Tusen takk for alle svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.