5.465 lest ·
26 svar
5k lest
26 svar
Rimelig løsning for gammelt hull til taklampe?
Hei,
Skal installere en skinne for spotlights men har problemer med tidligere uttak/hull for lamper som sitter der skinnen skal gå.
Min løsning er følgende:
1. Plassere eksisterende ledninger i en koblingsboks og isolere ytterligere med elektrisk tape.
2. Fylle hullet med fugeskum
3. Jevne ut med sparkel
4. Male med strukturmaling for å få samme mønster som øvrige taket.
Usikker på om det er en rimelig løsning eller om det finnes noen mangel som jeg ikke tenker på?
Takk!
Skal installere en skinne for spotlights men har problemer med tidligere uttak/hull for lamper som sitter der skinnen skal gå.
Min løsning er følgende:
1. Plassere eksisterende ledninger i en koblingsboks og isolere ytterligere med elektrisk tape.
2. Fylle hullet med fugeskum
3. Jevne ut med sparkel
4. Male med strukturmaling for å få samme mønster som øvrige taket.
Usikker på om det er en rimelig løsning eller om det finnes noen mangel som jeg ikke tenker på?
Takk!
Forsøk til presisering:E etompau skrev:
Det er da et innfelt hull i taket på ca 10x10CM for en taklampe. I hullet er det ledninger for å koble lampen. Disse ledningene har jeg nå tatt endene på og plassert i en boks og isolert med el-tape da de er "aktive". Det er først og fremst strømmen som gjør at jeg er usikker på om det er uansvarlig eller upraktisk å nå dekke til med fugeskum og sparkel. Ønsket resultat er at hullet ikke skal synes.
Det var min første tanke men hullet må bli flatt med resten av taket da det skal gå en spotlight-skinne over. Skum er vel ikke strømførende? Skummet er for å fylle ut hullet og samtidig lette om det er slik at man vil bruke hullet i fremtiden. Tenker at det er lettere å grave ut enn sparkel.E etompau skrev:
Du får ikke fogskumme rundt FK eller EK-leder.
Om du bytter til en kabel (typ EKK, f.eks.) så er det i alle fall ikke helt feil, men mest at "så gjør man ikke!", men det er nok en mulig løsning som egentlig kan bli korrekt, men uvanlig.
Om du bytter til en kabel (typ EKK, f.eks.) så er det i alle fall ikke helt feil, men mest at "så gjør man ikke!", men det er nok en mulig løsning som egentlig kan bli korrekt, men uvanlig.
Usikker på nåværende kabeltype. Hva er det som gjør at man ikke får fugeskumme? Brannfare?Mikael_L skrev: