Heisann

Kjøpte en fuktmåler for en tid tilbake som jeg tenkte å bruke, forsåvidt en fra Jula for 199 kr (http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=405034)

Antakelig ikke av veldig høy kvalitet, men kanskje den duger?

Jeg lurer på hvilken fuktighet treverket i en stendervegg og i visse grad gulvspon (under syll noen steder) kan ha før man sprøyter ekofiber og så stenger igjen veggen med innegipsen...?? Jeg bygger en diffusjonsåpen konstruksjon med utvendig gips ytterst og dampsperre innvendig, og isolerer med ekofiber.

Forstår at det finnes forskjellige fuktighetsnivåer som relativ og alt hva det heter. Har hørt at cirka 17-18 eller lavere er et minimum.

• Liker
vcx
  • Laddar…
leste også dette svaret fra 2005:

tartan skrev:
Advarsel!!!!!
Hvis du bygger inn tømmer som holder 17-18%, regn med at du har mugg i konstruksjonen innen et år. Vi jobber mye med fuktskader, og alt over 15% vurderer vi som risiko.
Slår du opp tømmer som holder 17% og deretter lar det stå med litt varme og ventilasjon på, er det ikke noe problem. Problemet er hvis du setter opp rammen, isolerer og deretter plastrekker alt sammen i ett sveip. Da får ikke tømmeret noen sjanse til å tørke ut. Vår erfaring er at det man bygger inn skal ligge under 12% for å ikke risikere muggproblemer.
Lykke til// Tartan

noen som vet hva som gjelder egentlig? Jeg kjører forvisso ingen dampsperre, men dampbremse, så det letter vel litt, men jeg hadde ikke tenkt å kjøre alt i ett sveip, men vente en stund mellom trinnene... Skal inn med ventilasjon først, samt litt varme før økofibrene går i. Dog skal dampbremse på snart, og så lektene utenpå. Eller bør man vente ytterligere før slik at man kan kontrollere fuktighetsnivået i det innvendige regelverket i stenderverket?

Vanskelig å få opp varmen i konstruksjonen med byggvifte når man ikke har isolert, og det bare er utegipsen som holder tett. Spesielt nå, når det er 10-15 minus ute... Kanskje man bør vente til våren?

Hvis man nå skal vente til man er nede i 12%, kan man da stole på verktøyet ovenfor - at det virkelig viser riktig, eller er feilmarginen for stor?

Med tanke på at Protimetrar som koster betydelig mer må kalibreres iblant så hadde jeg nok tatt tallene fra den måleren med en klype salt selv om den gir referanseverdier.

Vær oppmerksom på at tartan skrev plastar igjen, dvs difftett, det er en viss forskjell.

/Kent

• Liker
karlemils
  • Laddar…
Hei. det er ingen problemer om treverket i stenderverket holder 18-20%. Bare du ikke har en dampsperre (plast). Gjør alle trekkene du skal gjøre med vann og el. Sett på fiberduken (dampbrems). Sprøyt inn økofiber. Nå skal du sette i gang byggviften. Regn med at det tar minst like lang tid å tørke treverket som det er tykt. Altså en regel på 45mm tykk så tar det 45 dager for den å tørke ned til 8-12%.Og du kan satse noen slanter til på en bedre fuktmåler. Da vet du, og slipper å være usikker på din Jula fuktmåler. Lykke til.

så virket trenger ikke være helt tørt før ekofiberen går i? Det letter jo helt klart når man skal få opp litt temperatur.... Men også ventilasjonen bør vel være montert og i gang for å hjelpe til med å ventilere ut fukt? Den kommer for så vidt ganske snart....

Og nei, det er ikke plast/dampsperre jeg har men dampbrems... nettopp bl.a. for å få ut fukt ordentlig.

Ventilasjon er aldri feil. Og så må jo ikke treverket være for vått. Har du sjekket hvor mye fukt det er i treverket?

nei, det har jeg riktignok ikke. Fikk det et par dager før jul fra Sten & Son i Enköping. Kommer direkte fra Stora og en til leverandør og alt er pakket i originalemballasje med ytterligere en presenning over, så her har de i det minste ikke blitt utsatt for nedbør bortsett fra litt frost som dannes på de øverste plankene nærmest presenningen.

Byggetørt virke kalles det virke som er tørket til ca 18%, det er slikt virke som brukes på de fleste byggeplasser og også i husfabrikker. I en husfabrikk tar det ikke mange timer fra et huselement er påbegynt til det er plastet og klart. Veggene tørker utover, det er derfor man aldri skal bruke plast på utsiden.

Innomhus er en avfukter aller best for å fremskynde uttørkingen.

Enig med Bror, 18% fungerer, for problemer trengs det vanligvis mer vann, som pleier å komme fra regn eller jord/plate eller så.
Tre tørker i alle retninger, både utad og innad. Så lenge du ikke har doble dampsperrer, vil treverket tilpasse seg omgivelsene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.