Jeg skal akkurat bestille materialer til vår terrasse som blir på 53 kvm og går rundt et hjørne på huset. Den skal strekke seg 3,5 m ut fra huset, og jeg regner med å sette den på 30 søylefundamenter.

Terrassbordene blir 28x120 og legges på 170x45 cc60. Dette laget bæres av to bjelker, en i ytterkant og en ca. 1 m ut fra veggen, så avstandene blir 250 henholdsvis 100. Så langt tror jeg at jeg har tenkt riktig i henhold til lastberegningspapiret jeg har fått.

Men en ting gjenstår: stolpene. Terrassen ligger 1,3 m over bakken og skal bæres av stolper. Hvilke dimensjoner bør man bruke? 95x95 eller er det nok med 70x70? Hva har dere andre brukt?
 
Vår terrasse ligger på garasjetaket (garasjen er sammenkoblet med huset) og fortsetter et stykke ut over "garasjeporten" i form av en balkong. Det blir ca. 2.7 m til bakken og vi har brukt 95x95 stolper.
 
Nysgjerrig på hva gjelder plasseringen av bjelkene, hvorfor ikke legge bjelkene med 1,75 m avstand? Jeg mistenker at du også fester en bjelke i huset, eller?

Siden stolpene skal bære mer enn bare et gjerde ville jeg satset på 95x95. Det finnes jo også limte 95-stolper som består av 2 stk limte 95x45, disse vrir seg ikke på samme måte. Det går jo også å skru sammen slike selv, men man må være nøye med hvilken side man sammenføyer slik at man setter treets kjerne mot hverandre.
 
Årsaken til de uvanlige målene er at den ikke sitter fast i veggen. Jeg kommer til å feste den der senere, men antagelig ikke like ordentlig som om jeg hadde festet hele svillen i veggen. Ganske bakvendt, jeg vet, men det blir sånn når man skal etterisolere veggen bak og samtidig rekke å bli ferdig med terrassen til sitt 30-årslag... :D
En ytterligere grunn var at panelet går lenger ned enn svillen. Jeg ville ikke kutte panelet, men i stedet ha svillen utenpå. Og da føltes steget til å gjøre terrassen selvbærende ikke så langt...
 
Jeg hadde definitivt valgt 95x95.
Prisskillnaden hadde ikke utjevnet min "peace of mind" :)
Dessuten, om du fortsetter med stolpene opp til rekkverk er det dessuten penere.
 
KarlXII skrev:
Jeg hadde definitivt valgt 95x95. Prisforskjellen hadde ikke utlignet min "peace of mind" :) Dessuten, om du fortsetter med stolpene opp til rekkverk er det dessuten penere.
Jeg tenkte akkurat å si det - uansett hvilke fyrstikker som holder, så er jo 95x95 mye penere. Det finnes ikke noe finere enn en terrasse bygget i solid treverk, stolpene er ikke minst viktige.
 
Jeg tror at enigheten er ganske stor! :)
Så det blir 95x95. Føles litt tryggere, og om dere sier at det blir penere, så føles det bare enda bedre. Jeg valgte å gå opp til 195x45 på bjælkelaget også. Føles som at kostnaden ikke blir så mye mer, men jeg vet at det holder...

Takk for hjelpen!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.