M myrstack skrev:
Akkurat valget av kiler her indikerer vel at tankebanene ikke har gått helt riktig. Disse sponkilene vil med skiftende luftfuktighet løse seg opp innen noen år. Hadde det vært avstandsklosser ment for langsiktig belastning kunne man tro det hadde vært en tanke bak dette, men utførelse kombinert med materialvalg blir til sammen hull i hodet.

Veggen vil selvfølgelig sette seg hvis den svever i luften over lengre strekninger, noe som er fullstendig galt. Dette vil selvfølgelig øke med byggets vekt. Gulvbjelkenes innhakk må også kontrolleres med konstruktør. Hvis ikke høyden tillater noe annet enn en slik nedsenket plassering kan kanskje innhakket ikke unngås, men da skal innfestingen tilpasses deretter med for eksempel bjelkesko mot grunnmur eller tilsvarende.

Konstruktør på stedet er en sterk anbefaling også!
Veldig takknemlig for alle svar! Hva er hensikten med den nedre svillen om kantbjelken og gulvbjelkene har støtte på muren med svillepapp mellom? Mvh John

P
J JohnMW skrev:
Veldig takknemlig for alle svar! Hva er formålet med den nederste svillen dersom kantbjelken og gulvbjelkene har støtte på muren med svillepapp mellom? Mvh John
For å fordele vekten over en bredere overflate, samt at du får opp de bærende bjelkene fra murverket..

Hvem er det som har tatt beslutningen om å bygge bjelkelaget som det er nå?

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Konstruktør som utelater svillen?
Dette er jo ikke engang vanskelig!
Resten av huset og alle hundretusen i kostnader vil hvile på løs grunn, det er å kaste penger i sjøen.
Gjør det om fra start og gjør det riktig.
Ta ned veggene, eller kanskje gjør alt om fra start, det er det beste, billigste og mest seriøse forslaget hittil.
Bryt ned litt av grunnen og form innsiden eller hva som nå er best i dette tilfellet og gjør en ordentlig grunn og still tilbygget på.
Ja, det er slitsomt å stå imot nå, men det vil du ha igjen for etter hvert.

Lykke til.

/W
Nå har jeg ikke sett helheten, men å rive hele greia er kanskje ikke nødvendig: Er det bare en stamme kan man nok løfte den med jekker og bygge opp under...det ser jo ikke engang ut til å være takstoler ennå ?

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nå har jeg ikke sett helheten, men å rive hele rasket kanskje ikke trengs: Er det bare en stamme kan man nok løfte den med domkrafter og bygge opp under...det ser jo ikke engang ut til å være takstoler ennå?
Hei! Neste steg er takstoler, men jeg har stoppet det. Eieren skal komme ut i morgen og legge frem en tiltaksplan. Siden det inngikk å rette opp muren ved behov, har jeg vanskelig for å se noen annen utvei...

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
P
J JohnMW skrev:
Hei! Neste steg er takstoler men jeg har stoppet det. Eier skal komme ut i morgen og legge frem en tiltaksplan. Siden det inngikk å rette opp muren ved behov så har jeg vanskelig for å se noen annen utvei...
Høres fornuftig ut.. oppdater gjerne etter hvert som dere kommer fremover😉

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Høres fornuftig ut.. oppdater gjerne etterhvert som dere kommer fremover😉
Will do 👍

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Urelatert til problemstillingen, men søren for noe gris. Virke skal være tørt og rent under hele byggeperioden og spesielt når det bygges inn.
Byggematerialer med smuss på overflaten under bygging, visende skitten treverk i en konstruksjon.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
På min skjerm vises bildene opp ned.
Kilene ser ut til å være biter av sponplate.
Å sage hakk i gulvbjelkene på den måten må innebære at de svekkes betydelig.
Skru fast en ekstra bæreline på muren under gulvbjelkene er nok den enkleste tiltaket.

Nissens
Nissens Nissens skrev:
Ja, men der ligger en syll, og syllpapp ligger mellom kile og steinen. Hvordan det ser ut under syllen går jo ikke an å se.

Syllen er jo ikke under hele stående regelen, om det er ok vet jeg ikke, det trenger noen regne på.
Jeg tar tilbake dette jeg skrev før. Bildene var opp og ned på skjermen min. Nå, når jeg ser dem riktig vei, så ser jeg hvor galt det er...

Bare å gjøre om tenker jeg...

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Om jeg tolker bildene riktig er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.

Kilene ser ikke ut til å være sikret på noen måte.

Hvis man sikrer kilene (gjerne slår dem inn fra hver sin side også) så tror jeg at det er ok.
Jeg tar tilbake dette fordi jeg så bildene opp ned og mistolket bildet. Det er feil gjort i grunnen og trenger å gjøres om. Tvil om det er ok å hakke i bjelkene også…

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Jeg begynner å føle meg som en papegøye.....
Gjør om gjør rett.
Jo mer jeg ser på bildene og leser, jo mer overbevist blir jeg.
Stopp arbeidet, bra!
Riv alt, like bra.
Gjør om, reparer, tilpass grunnlaget til den kommende konstruksjonen.
Det er superviktig å gjøre dette som neste steg.
Så lurer jeg på hvordan avtalen ser ut, kanskje det bare er å følge den så blir det bra, eller så må den skrives om i sin helhet.

Finnes det en rød tråd her hvorfor det har gått så ille?

/Workingclasshero

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Det ser ut som høyden var et problem...

• Vegger av murstein med trestøtter over, trolig et ombygningsprosjekt der høyden skaper problemer.
  • Treplanker lagt på en ujevn overflate, med en trekloss brukt for å balansere høyden.
  • Liker
  • Trist
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jeg tolker bildene riktig er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.

Kilene ser ikke ut til å være sikret på noen måte.

Hvis man sikrer kilene (helst slår inn dem fra hver sin side også) så tror jeg det er ok.
Kilene ser ut til å være av sponplater???IKKE BRA

• Liker
Nissens og 3 andre
  • Laddar…
Nissens
S stefan57 skrev:
Kilene ser ut til å være av sponplater???IKKE BRA
Nei, helt sprøtt!

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det virker som høyden var et problem...
Hva er det for spennvidde på gulvbjelkene m t p den spinkle dimensjonen på innfestingen?

• Liker
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.