10.972 lest ·
45 svar
11k lest
45 svar
Rette bjelkelag med kiler?
Veldig takknemlig for alle svar! Hva er hensikten med den nedre svillen om kantbjelken og gulvbjelkene har støtte på muren med svillepapp mellom? Mvh JohnM myrstack skrev:Akkurat valget av kiler her indikerer vel at tankebanene ikke har gått helt riktig. Disse sponkilene vil med skiftende luftfuktighet løse seg opp innen noen år. Hadde det vært avstandsklosser ment for langsiktig belastning kunne man tro det hadde vært en tanke bak dette, men utførelse kombinert med materialvalg blir til sammen hull i hodet.
Veggen vil selvfølgelig sette seg hvis den svever i luften over lengre strekninger, noe som er fullstendig galt. Dette vil selvfølgelig øke med byggets vekt. Gulvbjelkenes innhakk må også kontrolleres med konstruktør. Hvis ikke høyden tillater noe annet enn en slik nedsenket plassering kan kanskje innhakket ikke unngås, men da skal innfestingen tilpasses deretter med for eksempel bjelkesko mot grunnmur eller tilsvarende.
Konstruktør på stedet er en sterk anbefaling også!
For å fordele vekten over en bredere overflate, samt at du får opp de bærende bjelkene fra murverket..J JohnMW skrev:
Hvem er det som har tatt beslutningen om å bygge bjelkelaget som det er nå?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Nå har jeg ikke sett helheten, men å rive hele greia er kanskje ikke nødvendig: Er det bare en stamme kan man nok løfte den med jekker og bygge opp under...det ser jo ikke engang ut til å være takstoler ennå ?Workingclasshero skrev:
Konstruktør som utelater svillen?
Dette er jo ikke engang vanskelig!
Resten av huset og alle hundretusen i kostnader vil hvile på løs grunn, det er å kaste penger i sjøen.
Gjør det om fra start og gjør det riktig.
Ta ned veggene, eller kanskje gjør alt om fra start, det er det beste, billigste og mest seriøse forslaget hittil.
Bryt ned litt av grunnen og form innsiden eller hva som nå er best i dette tilfellet og gjør en ordentlig grunn og still tilbygget på.
Ja, det er slitsomt å stå imot nå, men det vil du ha igjen for etter hvert.
Lykke til.
/W
Hei! Neste steg er takstoler, men jeg har stoppet det. Eieren skal komme ut i morgen og legge frem en tiltaksplan. Siden det inngikk å rette opp muren ved behov, har jeg vanskelig for å se noen annen utvei...klaskarlsson skrev:
På min skjerm vises bildene opp ned.
Kilene ser ut til å være biter av sponplate.
Å sage hakk i gulvbjelkene på den måten må innebære at de svekkes betydelig.
Skru fast en ekstra bæreline på muren under gulvbjelkene er nok den enkleste tiltaket.
Kilene ser ut til å være biter av sponplate.
Å sage hakk i gulvbjelkene på den måten må innebære at de svekkes betydelig.
Skru fast en ekstra bæreline på muren under gulvbjelkene er nok den enkleste tiltaket.
Jeg tar tilbake dette jeg skrev før. Bildene var opp og ned på skjermen min. Nå, når jeg ser dem riktig vei, så ser jeg hvor galt det er...Nissens skrev:
Bare å gjøre om tenker jeg...
Jeg tar tilbake dette fordi jeg så bildene opp ned og mistolket bildet. Det er feil gjort i grunnen og trenger å gjøres om. Tvil om det er ok å hakke i bjelkene også…Nissens skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Jeg begynner å føle meg som en papegøye.....
Gjør om gjør rett.
Jo mer jeg ser på bildene og leser, jo mer overbevist blir jeg.
Stopp arbeidet, bra!
Riv alt, like bra.
Gjør om, reparer, tilpass grunnlaget til den kommende konstruksjonen.
Det er superviktig å gjøre dette som neste steg.
Så lurer jeg på hvordan avtalen ser ut, kanskje det bare er å følge den så blir det bra, eller så må den skrives om i sin helhet.
Finnes det en rød tråd her hvorfor det har gått så ille?
/Workingclasshero
Gjør om gjør rett.
Jo mer jeg ser på bildene og leser, jo mer overbevist blir jeg.
Stopp arbeidet, bra!
Riv alt, like bra.
Gjør om, reparer, tilpass grunnlaget til den kommende konstruksjonen.
Det er superviktig å gjøre dette som neste steg.
Så lurer jeg på hvordan avtalen ser ut, kanskje det bare er å følge den så blir det bra, eller så må den skrives om i sin helhet.
Finnes det en rød tråd her hvorfor det har gått så ille?
/Workingclasshero
Allvitende
· Västra götaland
· 10 929 innlegg