Hei! Vi bygger akkurat nå om og ut hytta delvis på eksisterende krypkjellermur. Firmaet som bygger skulle rette opp muren hvis det var nødvendig. Det gjorde de ikke, og nå sitter det vanlige trekiler eller sponkiler under svillen for å kompensere for ujevnheter i muren. Vil disse kilene virkelig tåle trykket og holde nivåene når vegger, tak og kjøkken kommer på plass, og vil det holde over tid i en fuktig krypkjeller uten at kilene sklir ut av sine posisjoner? Veldig takknemlig for deres tanker rundt dette! Mvh John
 
Nissens
J JohnMW skrev:
Hei! Vi bygger nå om og ut hytta delvis på eksisterende krypgrunnsmur. Firmaet som bygger skulle rette opp muren hvis det trengtes. Det gjorde de ikke, og nå sitter det vanlige trekiler eller sponkiler under svillen for å kompensere for ujevnheter i muren. Kommer disse kilene virkelig til å tåle presset og at nivåene opprettholdes når vegger, tak og kjøkken kommer på plass, og vil det holde over tid i en fuktig krypkjeller uten at kilene kryper ut av sine posisjoner? Veldig takknemlig for deres tanker rundt dette! Mvh John
Har du noe bilde som viser hvordan de sitter?
 
  • Liker
TCG og 5 andre
  • Laddar…
Hei, et bilde hadde vært bra.
Å fikse fundamentet er nok klønete.
Løfte med jekk og legge inn mellomstykker av korrekt tykkelse ville jeg nok gjort.
Gjetter at bare å kile opp det vil gi punktbelastninger som er større enn hva kilene eller svillen tåler, tenk 40 cm snø og vindlaster.

/W
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Det er altså et flunkende nytt bjellag. Jeg skjønner ikke hvordan disse kilene skal tåle et langt liv uten å gi etter.
 
  • Trist
  • Liker
Totte_48 og 2 andre
  • Laddar…
P
J JohnMW skrev:
Det er altså et flunkende nytt bjelkelag. Jeg fatter ikke hvordan disse kilerne skal holde et langt liv uten å gi etter.
Oi nei det der holder ikke, oppallingen skal være jevn under hele bjelken, samt at ytterkanten skal være oppallet da veggvekten føres ned i den; ellers blir det for mye punkttrykk på bjelkene som sitter 60 c/c. Man pleier å ha en syll under bjelkene. Hadde dette blitt gjort riktig fra starten skulle man ha avrettet murbåndet først med mørtel, men nå finnes ikke den sjansen igjen og da trenger man legge under med oppalling. Obs, sponmateriale er ikke å anbefale i dette tilfellet…
 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Roger Fundin og 8 andre
  • Laddar…
Syllen henger dessuten i luften lange strekk så jeg nå.
 
Rammen henger dessuten i luften lange strekninger så jeg nå.

Edit: blandet sammen syllplanken og rammen
 
Sist redigert:
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
P
J JohnMW skrev:
Syllen henger dessuten i luften lange strekninger så jeg nå.
Da kanskje du skal be om at de jevner ut murverket før dere fortsetter for tre er mykt og vil gi etter ved store laster når underlaget er ujevnt…
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
J JohnMW skrev:
Det er altså et flunkende nytt bjelkelag. Jeg forstår ikke hvordan disse kilene skal tåle et langt liv uten å gi etter.
Om jeg tolker bildene riktig, er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.

Kilene virker ikke å være sikret på noen måte.

Om man sikrer kilene (gjerne slår dem inn fra hver sin ende også) så tror jeg at det er ok.
 
  • Wow
  • Sint
TCG og 1 annen
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det er flere feil her synes jeg. Om jeg tolker bildene riktig er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.

Dels virker det ikke som kilerne er sikret på noen måte, men en minst like alvorlig feil er at det ikke sitter noe som hindrer fukt i å suges opp av treet fra steinene. Kilerne og kanskje bjelken kan få fuktskader/råte over tid.

Om man sikrer kilerne (gjerne slår dem inn fra hver sin retning også) og sperrer for fukten, så tror jeg det er ok.
Nei det er ikke ok med en kile fra hver retning det skal ligge en syll under bjelkene og under den syllpapp som forhindrer fuktopptrengningen.. bjelkene skal ligge tett inntil for at hele bjelken og ytterrammen skal ta opp vektene jevnt ellers risikerer du setninger pga. Punkttrykket av kilerne...
 
  • Liker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
Nei det er ikke ok med en kile fra hver side, det skal ligge en syll under bjelkene og under den syllpapp som forhindrer fuktopptrengning.. bjelkene skal ligge tett inntil for at hele bjelken og ytterrammen skal ta opp vektene jevnt, ellers risikerer du setninger pga. punkttrykket av kilene...
Ja, men der ligger en syll, og syllpapp ligger mellom kilene og stenen. Hvordan det ser ut under syllen kan man jo ikke se.

Syllen er jo ikke under hele den stående regla, om det er ok vet jeg ikke, det trenger noen å regne på.
 
  • Liker
JohnMW
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, men der ligger en syll, og syllpapp ligger mellom kilene og steinen.
Syllen er jo ikke under hele stående regelen, om det er ok vet jeg ikke, det trenger noen å regne på.
Ja syll i veggen som er over bjelkelaget..
Legger med en principskisse som viser hvordan et bjelkelag skal være oppbygd..som er tatt fra TräGuiden…
Kiler er ikke ok!
 
  • Skisse som viser prinsipiell konstruksjon av bjelkelag ved bærende yttervegg, hentet fra TräGuiden, med markeringer på ulike byggkomponenter.
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
B
Muren er jo dessuten skadet under. Hvorfor har de ikke begynt med å reparere den? Deretter jevne ut med murmørtel under svillepappen, så minimal oppallering under trengs.

Den der utkapningen halverer jo styrken på en effektiv måte. Det ser helt feil ut.

Kiler i spon holder sannsynligvis ikke over tid, og blir utsatt for veldig høye punktlaster. Jeg vil anta at det innebærer svai i konstruksjonen, knirkende gulv med mer som følge.

Test hva som skjer med en sponplate som blir litt fuktig. Den blir dårlig på nulltid. Jeg ville unngått sponmaterial i krypkjelleren der man kan.
 
  • Liker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jeg tolker bildene riktig er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.

Kilene ser ikke ut til å være sikret på noen måte.

Om man sikrer kilene (gjerne slår dem inn fra hver sin retning også) så tror jeg at det er ok.
Forsto ikke helt hva du mener med rettet horisontalt. De skulle justere muren vertikalt for å få riktige høyder. Nå har de brukt kiler i stedet. Syllen er dessuten typ aldri i kontakt med syllpapp og muren. Heller ikke med lekten som veggreglene står på over syllen. Syllen henger altså fritt både under og over.
 
  • Liker
sengångaren
  • Laddar…
Beklager, jeg trodde rammen kalles syll men det er planken som skal være under rammen som er syll? Den mangler selvfølgelig også ifall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.