10.954 lest ·
45 svar
11k lest
45 svar
Rette bjelkelag med kiler?
Hei! Vi bygger akkurat nå om og ut hytta delvis på eksisterende krypkjellermur. Firmaet som bygger skulle rette opp muren hvis det var nødvendig. Det gjorde de ikke, og nå sitter det vanlige trekiler eller sponkiler under svillen for å kompensere for ujevnheter i muren. Vil disse kilene virkelig tåle trykket og holde nivåene når vegger, tak og kjøkken kommer på plass, og vil det holde over tid i en fuktig krypkjeller uten at kilene sklir ut av sine posisjoner? Veldig takknemlig for deres tanker rundt dette! Mvh John
Har du noe bilde som viser hvordan de sitter?J JohnMW skrev:Hei! Vi bygger nå om og ut hytta delvis på eksisterende krypgrunnsmur. Firmaet som bygger skulle rette opp muren hvis det trengtes. Det gjorde de ikke, og nå sitter det vanlige trekiler eller sponkiler under svillen for å kompensere for ujevnheter i muren. Kommer disse kilene virkelig til å tåle presset og at nivåene opprettholdes når vegger, tak og kjøkken kommer på plass, og vil det holde over tid i en fuktig krypkjeller uten at kilene kryper ut av sine posisjoner? Veldig takknemlig for deres tanker rundt dette! Mvh John
Medlem
· Stockholm
· 4 633 innlegg
Hei, et bilde hadde vært bra.
Å fikse fundamentet er nok klønete.
Løfte med jekk og legge inn mellomstykker av korrekt tykkelse ville jeg nok gjort.
Gjetter at bare å kile opp det vil gi punktbelastninger som er større enn hva kilene eller svillen tåler, tenk 40 cm snø og vindlaster.
/W
Å fikse fundamentet er nok klønete.
Løfte med jekk og legge inn mellomstykker av korrekt tykkelse ville jeg nok gjort.
Gjetter at bare å kile opp det vil gi punktbelastninger som er større enn hva kilene eller svillen tåler, tenk 40 cm snø og vindlaster.
/W
Det er altså et flunkende nytt bjellag. Jeg skjønner ikke hvordan disse kilene skal tåle et langt liv uten å gi etter.
Oi nei det der holder ikke, oppallingen skal være jevn under hele bjelken, samt at ytterkanten skal være oppallet da veggvekten føres ned i den; ellers blir det for mye punkttrykk på bjelkene som sitter 60 c/c. Man pleier å ha en syll under bjelkene. Hadde dette blitt gjort riktig fra starten skulle man ha avrettet murbåndet først med mørtel, men nå finnes ikke den sjansen igjen og da trenger man legge under med oppalling. Obs, sponmateriale er ikke å anbefale i dette tilfellet…J JohnMW skrev:
Sist redigert av en moderator:
Om jeg tolker bildene riktig, er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.J JohnMW skrev:
Kilene virker ikke å være sikret på noen måte.
Om man sikrer kilene (gjerne slår dem inn fra hver sin ende også) så tror jeg at det er ok.
Nei det er ikke ok med en kile fra hver retning det skal ligge en syll under bjelkene og under den syllpapp som forhindrer fuktopptrengningen.. bjelkene skal ligge tett inntil for at hele bjelken og ytterrammen skal ta opp vektene jevnt ellers risikerer du setninger pga. Punkttrykket av kilerne...Nissens skrev:
Det er flere feil her synes jeg. Om jeg tolker bildene riktig er det rettet horisontalt, ikke vertikalt.
Dels virker det ikke som kilerne er sikret på noen måte, men en minst like alvorlig feil er at det ikke sitter noe som hindrer fukt i å suges opp av treet fra steinene. Kilerne og kanskje bjelken kan få fuktskader/råte over tid.
Om man sikrer kilerne (gjerne slår dem inn fra hver sin retning også) og sperrer for fukten, så tror jeg det er ok.
Ja, men der ligger en syll, og syllpapp ligger mellom kilene og stenen. Hvordan det ser ut under syllen kan man jo ikke se.Rejäl skrev:
Syllen er jo ikke under hele den stående regla, om det er ok vet jeg ikke, det trenger noen å regne på.
Ja syll i veggen som er over bjelkelaget..Nissens skrev:
Legger med en principskisse som viser hvordan et bjelkelag skal være oppbygd..som er tatt fra TräGuiden…
Kiler er ikke ok!
Muren er jo dessuten skadet under. Hvorfor har de ikke begynt med å reparere den? Deretter jevne ut med murmørtel under svillepappen, så minimal oppallering under trengs.
Den der utkapningen halverer jo styrken på en effektiv måte. Det ser helt feil ut.
Kiler i spon holder sannsynligvis ikke over tid, og blir utsatt for veldig høye punktlaster. Jeg vil anta at det innebærer svai i konstruksjonen, knirkende gulv med mer som følge.
Test hva som skjer med en sponplate som blir litt fuktig. Den blir dårlig på nulltid. Jeg ville unngått sponmaterial i krypkjelleren der man kan.
Den der utkapningen halverer jo styrken på en effektiv måte. Det ser helt feil ut.
Kiler i spon holder sannsynligvis ikke over tid, og blir utsatt for veldig høye punktlaster. Jeg vil anta at det innebærer svai i konstruksjonen, knirkende gulv med mer som følge.
Test hva som skjer med en sponplate som blir litt fuktig. Den blir dårlig på nulltid. Jeg ville unngått sponmaterial i krypkjelleren der man kan.
Forsto ikke helt hva du mener med rettet horisontalt. De skulle justere muren vertikalt for å få riktige høyder. Nå har de brukt kiler i stedet. Syllen er dessuten typ aldri i kontakt med syllpapp og muren. Heller ikke med lekten som veggreglene står på over syllen. Syllen henger altså fritt både under og over.Nissens skrev:
