P
J JohnMW skrev:
Sorry, jeg trodde rammen kalles syll men det er planken som skal være under rammen som er syll? Den mangler så klart også isåfall.
Ja rammen er den delen som bjalkendene festes i, under dette skal det finnes en syll..
Hvor langt er bygget kommet?
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja, rammen er den delen som bjalkendene festes i, under dette skal det finnes en syll..
Hvor langt er bygget kommet?
Takk for avklaringen. Det finnes ingen syll da. De har bygget hele bjelkelaget og regelbundet opp veggene, dvs et skjelett. Neste steg er takstoler.
 
P
J JohnMW skrev:
Takk for klargjørende. Det finnes ingen syll da. De har bygget hele bjelkelaget og satt opp veggene dvs et skjelett. Neste steg er takstoler.
Da ville jeg skriftlig forklart for dem at de har utført bjelkelaget på feilaktig måte som vil få store konsekvenser for huset…
På tide å stoppe og utbedre bjelkelaget slik at det ikke oppstår setninger i ditt hus..
 
  • Liker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Hei
Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan alt ser ut.
Jeg ville ha saget av den antatte innfestingen i huset og saget av hjørnene på veggene og lagt disse til side.
Reparert grunnmuren og jevnet av den helt i vater og forberedt å legge gulvbjelkene på grunnmuren da jeg gjetter at det er litt trøbbel med gulvhøyden.
Så løftet tilbake veggene og forankret godt.

Send gjerne et par bilder av helheten.

/Workingclasshero
 
  • Liker
JohnMW
  • Laddar…
Hei! Takk for utrolig engasjement! @Workingclasshero hvordan mener du konkret å sage formodede innfestinger? Postet bilder av hele byggverket.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J JohnMW skrev:
Hei! Takk for utrolig engasjement! @Workingclasshero hvordan mener du konkret å sage formodede innfestinger? Postet bilder av hele byggverket.
Bildet fungerte ikke i min veterandatamaskin.
Men uten å se helheten, ta ned veggene og fiks grunnlaget og gulvbjelkelaget på en korrekt måte.
/W
 
  • Liker
TCG og 1 annen
  • Laddar…
T
Det ser ut som om det ligger to lag papp... jeg lurer på om det finnes en syllplank mellom lagene som resten hviler på, og om kilene bare har blitt slått inn for å løfte gulvbjelkene til riktig nivå før de har skrudd dem fra utsiden...?
Uansett er det merkelig at gulvbjelkene ikke ligger stabilt på noe i hele utdypningen... Det er en risiko for at det vil gi etter hvis de bare er festet med gjennomgående skruer... Det ville i hvert fall ikke jeg akseptert.
Ligger de bare på kilene, så er det helt feil, både at bjelkene har så lite støtte, at kilene ikke er sikret, og at man har brukt sponkiler...

Sjekk om det er en syll under pappen, og snakk med din KA eller se på konstruksjonstegningen for å se hvordan det skal se ut, for dette ser ikke bra ut.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
P
Det finnes ingen syll under bjelkelaget…
En finger peker på gapet mellom bjelkelag og grunnmur uten en syll; verktøy og bøtte ses i bakgrunnen.
 
  • Trist
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Bildet fungerte ikke i min veterandatamaskin.
Men uten å se helheten, ta ned veggene og fiks grunnmuren og gulvbjelkelaget på en korrekt måte.
/W
Rejäl skrev:
Det finnes ingen syll under bjelkelaget…
[bilde]
Hei! Jeg har snakket med konstruktøren og han har utelatt nedre syllen fordi den ikke får plass noen steder på grunn av store høydeforskjeller. Så byggarbeiderne har sannsynligvis tatt det som en anledning til å ikke ha nedre syll noe sted.. Men det betyr vel ikke at selve rammen og gulvbjelkene skal sveve i luften lange strekninger?
 
  • Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
T
Rejäl skrev:
Det finnes ingen syll under bjelkelaget…
[bilde]
Ah! Kunne ikke se det bildet... Da kommer aken i en annen situasjon...
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
J JohnMW skrev:
Hei! Jeg har snakket med konstruktøren og han har utelatt nedre svillen fordi den ikke får plass noen steder på grunn av store høydeforskjeller. Så byggere har antakelig tatt det som en indikasjon på å ikke ha nedre svill noe sted.. Men det betyr likevel ikke at selve rammen og gulvbjelkene skal sveve i luften lange strekninger?
Man kan jo stille spørsmål ved hvorfor man ikke har fjernet det øverste skiftet i murverket, hvem har tatt denne beslutningen? For å deretter støpt en jevning slik at hele etasjeskillet får understøttelse, slik at lastene fordeles jevnt på murverket..

Kan være fornuftig å ha disse beslutningene dokumentert for fremtidige tvister dersom det skjer setninger..
 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
TCG og 1 annen
  • Laddar…
T
J JohnMW skrev:
Hei! Jeg har snakket med konstruktøren og han har utelatt nedre svill på grunn av at den ikke får plass noen steder på grunn av store høydeforskjeller. Så byggerne har trolig tatt det som en anledning til å ikke ha nedre svill noe sted.. Men det betyr vel ikke at selve rammen og gulvbjelkene skal sveve i lufta over lange strekninger?
OK, det er en forklaring på at det ikke finnes en nedre svillplanke iallfall.

Det føles litt usannsynlig at det skal fungere. Bygger man hus med punktvis støtte (plintgrunn) så har man jo dimensjonert bjelkelaget deretter men ser det ut slik så føles det som om de (byggerne) burde ha støpt på/murt opp med mørtel så det ble støtte hele veien. Alternativet hadde vel vært å doble rammen eller ha annen kraftigere dimensjon.
Gulvbjelkene burde iallfall ikke bare henge i to skruer... det føles litt svakt.

Jeg tror at konstruktøren og KA burde se på det og komme med en uttalelse og så får byggherren kanskje justere. Så om det betyr at løfte på "alt" og støpe på eller om det går å legge inn støtte under hver stående regel og under hver gulvbjelke lar jeg være usagt.
At det fungerer akkurat nå er vel en ting men hvordan vil det se ut om 10-20 år...?
 
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
J JohnMW skrev:
Hei! Jeg har snakket med konstruktøren og han har utelatt den nedre svillen fordi den ikke får plass noen steder på grunn av store høydeforskjeller. Så byggerne har sannsynligvis tatt det som inntekt for å ikke ha nedre svill noe sted. Men det betyr likevel ikke at selve rammen og gulvbjelkene skal sveve i luften lange strekninger?
Er enig med testarn - ta med konstruktør/KA (eller send bilder i det minste) så de får se på det.
Å bare legge opp hele bygget på et par kiler føles ikke rimelig. Dessuten burde man trolig, om man må støtte opp på visse punkter, men det ellers er ok, legge svillepapp så det ikke trekker fukt over tid.
Kiler i spon er bare for å avveie det mens man bygger ville jeg sagt, ikke noe man vil ha igjen der senere. Og det er billigere å rette det nå enn når det kommer mer vekt på/evt blir mer å rive... akkurat nå burde man relativt lett kunne løfte opp rammeverket og mure/legge svillepapp, eller legge dit virke av passende dimensjon så man får bedre kontakt.
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Valget av kiler her indikerer vel at tankebanene ikke har gått helt riktig. Disse spånkarene vil med skiftende luftfuktighet løse seg opp innen noen år. Hadde det vært palleringsbrikker beregnet for langsiktig belastning, kunne man trodd at det fantes en tanke bak dette, men utførelsen kombinert med materialvalget blir samlet et hull i hodet.

Veggen vil selvsagt sette seg hvis den svever i luften over lengre avstander, hvilket er helt feil. Dette vil selvsagt øke med byggevekten. Gulvstokkenes uthugging må også kontrolleres med konstruktør. Hvis ikke høyden tillater annet enn en slik nedsenket plassering, kan kanskje uthuggingen ikke unngås, men da skal innfestingen tilpasses deretter med f.eks. bjelkesko mot grunnmur eller tilsvarende.

Konstruktør på stedet er en sterk fordel til!
 
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
J JohnMW skrev:
Hei! Jeg har snakket med konstruktøren og han har utelatt nedre svillen fordi den ikke får plass noen steder på grunn av store høydeforskjeller. Så byggere har trolig tatt det som grunn for ikke å ha nedre svill noe sted.. Men det betyr ikke at selve rammen og gulvbjelkene skal sveve i luften over lange avstander?
Konstruktør som utelater svillen?
Dette er jo ikke engang vanskelig!
Resten av huset og alle hundretusen i kostnader vil hvile på løs grunn, det er å kaste pengene i sjøen.
Gjør om fra begynnelsen og gjør det riktig.
Ta ned veggene, eller kanskje gjør om alt fra begynnelsen er det beste, billigste og mest seriøse forslaget hittil.
Bank ned litt av grunnen og form innsiden eller hva som nå er best i dette tilfellet og lag en ordentlig grunn og plasser tilbyggingen på.
Ja, det er slitsomt å stå på tvers nå, men det vil du tjene på etter hvert.

Lykke til.

/W
 
Sist redigert:
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.