Jeg skal rette opp en 7 m lang og ca. 2,5 m høy yttervegg som er skjev og krum på ulike måter før jeg monterer ytterpanel. Det er liggende trepanel, og stenderne i veggen er stående. Siden liggende panel er ganske avslørende, vil jeg få det så rett som mulig.
Den ene halvdelen av 7 m dekker et varmt rom og er isolert, den delen har asfaboard utenpå stenderne. Utenpå asfaboarden er det tenkt å sette lekter parallelt direkte utenpå hver stender med asfaboarden imellom.
Den andre halvdelen som er tilbygget, dekker en kald del av bygningen. Den halvdelen er også isolert, men med en vindsperre på utsiden. Der sitter altså lektene parallelt oppå stenderen med bare vindsperre imellom.
Det var tenkt fra begynnelsen å ha en tynnere lekt, ca. 20 mm. Jeg har nå tenkt å klosse ut lektene etter snorer og har derfor valgt en grovere lekt på 34 mm for å slippe altfor mange klosser og for å kunne feste panelet i bare lektene så ikke skruene trekker inn lektene mot stenderen mellom klossene.
Mine tanker:
1. Hva klosser man med?
Jeg trenger å klosse mellom 2-15 mm. En snekker sier kanskje refleksmessig masonite. Men jeg skulle ønske å ha bedre oppløsning enn 3-3,5 mm trinn og på de minste stedene er 3 mm for mye. Kan man bruke palleringsklosser av plast som finnes i byggevarebutikker og hos f.eks. Biltema? Er disse laget for permanent montering som i dette tilfellet? Det burde ikke være noe problem med UV-lys fra solen siden det er bak panel, men kan plasten likevel eldes, og kanskje også reagere med asfaboarden? Det finnes runde justerbare pilarer fra Plinto. Ifølge Plinto, burde deres plast tåle utendørsmiljø og belastningen som først og fremst blir av tiltrekkningsmomentet når man monterer lektene. Jeg spurte dog ikke om evt. problemer med asfaboarden. Meninger, tips?
2. Med 34 mm lekt og cc 600 mm mellom stendere/lekt, hvor tett trenger man å klosse? Jeg tenkte å ende opp på maks 500 mm. Holder det?
Takknemlig for raskt innspill!
/L-O
Den ene halvdelen av 7 m dekker et varmt rom og er isolert, den delen har asfaboard utenpå stenderne. Utenpå asfaboarden er det tenkt å sette lekter parallelt direkte utenpå hver stender med asfaboarden imellom.
Den andre halvdelen som er tilbygget, dekker en kald del av bygningen. Den halvdelen er også isolert, men med en vindsperre på utsiden. Der sitter altså lektene parallelt oppå stenderen med bare vindsperre imellom.
Det var tenkt fra begynnelsen å ha en tynnere lekt, ca. 20 mm. Jeg har nå tenkt å klosse ut lektene etter snorer og har derfor valgt en grovere lekt på 34 mm for å slippe altfor mange klosser og for å kunne feste panelet i bare lektene så ikke skruene trekker inn lektene mot stenderen mellom klossene.
Mine tanker:
1. Hva klosser man med?
Jeg trenger å klosse mellom 2-15 mm. En snekker sier kanskje refleksmessig masonite. Men jeg skulle ønske å ha bedre oppløsning enn 3-3,5 mm trinn og på de minste stedene er 3 mm for mye. Kan man bruke palleringsklosser av plast som finnes i byggevarebutikker og hos f.eks. Biltema? Er disse laget for permanent montering som i dette tilfellet? Det burde ikke være noe problem med UV-lys fra solen siden det er bak panel, men kan plasten likevel eldes, og kanskje også reagere med asfaboarden? Det finnes runde justerbare pilarer fra Plinto. Ifølge Plinto, burde deres plast tåle utendørsmiljø og belastningen som først og fremst blir av tiltrekkningsmomentet når man monterer lektene. Jeg spurte dog ikke om evt. problemer med asfaboarden. Meninger, tips?
2. Med 34 mm lekt og cc 600 mm mellom stendere/lekt, hvor tett trenger man å klosse? Jeg tenkte å ende opp på maks 500 mm. Holder det?
Takknemlig for raskt innspill!
/L-O
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Finnes vel kiler å kjøpe. Spånkil kan funke men kanskje ikke tåler fukt like bra. Tror ikke det er noen problemer med plast heller.
For å rette opp veggen, er det bue ut eller inn på midten. Du setter en spiklist i absolutt lodd i hvert hjørne og kjøper spoltråd, samme som brukes ved isolering av rør. Setter et par skruer og strammer en tråd både oppe og nede, da har du alt i mål som trengs og ser direkte om det mangler pluss eller minus. Mellomlegg duger med tilskårede biter i samme mål som spiklisten.
Har vært inne på kiler, men de fleste kryssene skulle trenge å være rundt 5-10mm og standardkiler har ganske skarp stigning så før to kiler møtes under lekten som er 70mm bred, er de for høye og å bruke bare én kil tror jeg ikke blir braS Småbrukaren skrev:
Ja jeg har gjort akkurat så, to lekter i endene som er i lodd med rettesnorer mellom. Så jeg ser omtrent hvor tykk en kloss bør være, men man vet først når man har prøvd og dessuten skrudd til, siden asfabordene synker litt sammen. Så spørsmålet er hva jeg skal legge mellom, som innebærer så lite jobb som mulig, men likevel gir større variasjon av mål enn masonitt og tåler permanent montering.J jonaserik skrev:For å rette opp veggen, er det mage ut eller inn på midten. Du setter en spiklekter i absolutt lodd i hvert hjørne og kjøper spoltråd, samme som brukes ved isolasjon av rør. Setter et par skruer og spenner en tråd både oppe og nede, da har du alt i mål som trengs og ser direkte om det mangler pluss eller minus. Mellomlegg duger med tilskårede biter i samme mål som spiklektene.
Jeg har mellomlegg av plast som er gaffelformede som jeg har kjøpt på en lavprisbutikk. Disse stoler jeg ikke på for permanent bruk, men de er praktiske å prøve med da man kan skyve på plass uten å skru ut hele skruen.
Men spørsmålet er hva jeg i så fall bytter ut med når jeg har et mål.
Har vurdert om jeg må kløyve fram treknotter med bordsagen etter at man først prøver ut med plastmellomleggene.
Eller, bruke 'ekte' mellomlegg av plast som man kjøper på byggbutikken.
Men da er jeg på rute 1 igjen:
Er slike tenkt for permanent montering med belastning i både kaldt og varmt vær??
Har også vært inne på det. Jeg har brukt karmhylser på lignende ukonvensjonelle måter tidligere innendørs. Men en ting jeg la merke til da, er at selve karmhylsen, uansett om det er løse hylser eller tradisjonell karmskruv, er ganske skjøre, de kan lett sprekke. Jeg er også litt usikker på korrosjonsmotstanden bak en panel, selve skruen er vel bare forzinket, og hva er hylsen i for materiale? Den blir kanskje enda mer utsatt i det miljøet? De brukes for så vidt med vinduer i yttervegg, men sitter vel da innbakt i drevningsisolasjon? Men kanskje likevel en tanke...K Kurtivan skrev:
Takspon er ganske bra når man retter.6 62_an skrev:Ja jeg har gjort akkurat så, to lekter i endene som er i lodd med snorer imellom. Så jeg ser omtrent hvor tykk en kloss bør være, men man vet først når man har prøvd og dessuten skrudd til, siden asfabordene synker litt sammen. Så spørsmålet er hva jeg skal legge imellom, som innebærer så lite jobb som mulig, men likevel gir større variasjon av mål enn masonitt og tåler permanent montering.
Jeg har mellomlegg av plast som er gaffelformede som jeg har kjøpt på en eller annen lavprisbutikk. Disse stoler jeg ikke på for permanent bruk, men de er praktiske å prøve med da man kan skyve på plass uten å skru ut hele skruen.
Men spørsmålet er hva jeg i så fall bytter ut mot når jeg har et mål.
Har vurdert om jeg må klyve fram treklosser med bordsaga etter at man først prøver ut med plastmellomleggene.
Eller, bruke 'ordentlige' mellomlegg av plast som man kjøper på byggbutikken.
Men da er jeg på rute 1 igjen:
Er slike ment for permanent montering med belastning i både kulde og varme??
Klikk her for å svare