Hei,
Har en dobbel svingport til garasjen min (minst 50 år gamle) som har slått seg ordentlig med årene. Bladene er nokså rektangulære, men det er en sprekk på 5-8 cm i overkant. De er bygget med stående planker, innvendige tverrbjelker og skråstivere, og utvendig liggende panel.
Hvordan kan jeg rette disse slik at snødrev og ekorn ikke kommer inn? Jeg skal isolere ca. 70 mm innvendig, fungerer det å sette dem i spenn før man limskruer en plate innvendig for å stive opp?
Har en dobbel svingport til garasjen min (minst 50 år gamle) som har slått seg ordentlig med årene. Bladene er nokså rektangulære, men det er en sprekk på 5-8 cm i overkant. De er bygget med stående planker, innvendige tverrbjelker og skråstivere, og utvendig liggende panel.
Hvordan kan jeg rette disse slik at snødrev og ekorn ikke kommer inn? Jeg skal isolere ca. 70 mm innvendig, fungerer det å sette dem i spenn før man limskruer en plate innvendig for å stive opp?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 079 innlegg
Kan bare ønske lykke til. Jeg har erstattet en del av mine vinda dører enten med ramme av stål eller isolerte med ramme av tre, fylt med frigolit, finer på inn- og utsiden og stående panel utvendig.
Å få orden på en 50 år gammel dør som glipper 5 cm og isolere den, sier bare lykke til.
Protte
Å få orden på en 50 år gammel dør som glipper 5 cm og isolere den, sier bare lykke til.
Protte
Haha, jeg aner litt ironi... Med all rett, det er ordentlige krefter i sving. Jeg har bygget et par andre porter i henhold til alle kunstens regler, og de er skikkelig stødige men tunge.
Er det noen som har klart å rette opp en gammel port og kan dele noen tips, før jeg prøver selv?
Er det noen som har klart å rette opp en gammel port og kan dele noen tips, før jeg prøver selv?
Da får jeg vel vise hvordan jeg gjorde det... Bygde en "kassett" av limt sammen reglar, isolasjon og plater på begge sider. Ble riktig stiv. Deretter fjernet jeg skråstaget (som var veldig krokete...) på døren, satte døren i press så den ble plan (litt overspent), og skrudde fast kassetten. Lot det sitte i to uker for å se at det ikke beveget seg, og isolerte resten. Ser ut til å fungere fint, får se etter litt årstidsendringer...
Klikk her for å svare