D Daniel Barnaniel skrev:
Spennvidde er lengde mellom opplegg
Klart det er. :)
Leste en sak, tenkte en annen.

Med de dimensjonene og den spenningen skal det vel knapt være noen bæreevneproblemer?
Høres også merkelig ut at de tipper da det er betydelig stivere og mer stabil med 75 mm vs dagens slappe <45 mm lekter.

Sveriges skogsindustriers lathund angir 4,31 cm spennvidde for 70x220 mm cc 60 cm C24. (Spikret, ikke limt, gulv.)

Det høres jo ikke så galt ut med dimensjoneringen

Til tross for dette er det slik at 3 av de midterste bjelkene i rommet på et tidspunkt over 30 år har begynt å vri seg mistenkelig likt vipping, og at parketten ovenfor er som en trampoline. Jeg ville tro at vridningen i bjelkene har gjort at undergulvet har mistet kontakten med bjelken under, og at det er undergulvet som gir etter. Siden det er solide trebjelker kan jo bjelken oppføre seg litt mer enn moderne limtre. Det skal vel ikke mange mm til for at det skal føles ustabilt?

Jeg tror som sagt ikke at huset kommer til å falle sammen, men jeg er mer interessert i hvordan jeg (igjen) får følelsen av et stivt gulv i mellometasjen. I de delene hvor innertaket er igjen i kjelleren, er gulvet betydelig stivere å gå på, og bjelkene ser rette og fine ut. Den følelsen vil jeg ha tilbake. Man kunne jo tenke seg å sette opp innertaket i kjelleren igjen med bjelkene som de sitter, skru innergulvet ordentlig mot bjelkelaget og saling/retting ovenfra? Hva tror dere om den løsningen? Parketten burde nok uansett legges om eller byttes ut innen noen år.

Kanskje har bjelkene vridd seg på grunn av at det har blitt åpnet opp, slik at førsteetasjens fulle sving i luftfuktighet og temperatur har påvirket bjelkene? I tillegg har det naturligvis ikke blitt bedre av at undertakets stabiliserende og avstivende effekt har forsvunnet i prosessen og gitt større bevegelsesfrihet til bjelkene.

Det høres litt merkelig ut at undergulvet ikke skulle være ordentlig festet til bjelkene, men det er ikke umulig. Et fenomen jeg har støtt på hjemme er at vårt parkettgulv svaier på ett sted. Siden det er 14 mm tykt og limt, danner det en halvstiv "kake" oppå undergulvet. For vår del er jeg overbevist om at svaien skyldes at undergulvet ikke er plant, men bukter litt ned der (gulvspon på isopor på betongplate). Det endrer seg ikke over årstidene, så det ser ikke ut til å være forårsaket av krymping/svelling.

Nå, hvis ditt parkettgulv har lignende egenskaper som vårt, kan det være at tippingen av bjelkene har fått undergulvet til å gå i bølger og parketten ligger og svever over de lave partiene og svaier når man går på det. (I vårt tilfelle er det en stor gulvhøyttaler med lampe oppå som vugger når man tråkker i svaien, hvilket er betydelig mer forstyrrende enn svaien i seg selv.)

Vi kan dog bare spekulere om årsakene. Den eneste måten å få et endelig svar på er å åpne opp og se, enten nedenfra eller ovenfra. Hvis gulvet er alvorlig forstyrrende, må det sannsynligvis uansett rives opp for å kunne utbedres. Med mindre du med sikkerhet kan knytte gulvsvaien til mellom bjelkene. Da kan det kanskje utbedres nedenfra. Mest sannsynlig må det åpnes både nedenfra og ovenfra for å kunne utbedres på en god måte. (Antatt at bjelkene har vridd/velt seg, og at undergulvet har fulgt med.) Tror ikke man skal regne med å kunne forme tilbake bjelkene til opprinnelig posisjon/form.

• Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Bjelkediemnsjonene i forhold til spennet skal være tilstrekkelige for å unngå sviktproblemer, selv med bare spikrede eller skrudde gulvplanker. Hvis gulvbjelkene svaier (dvs bortsett fra gulvplankene) så er de trolig fuktskadet. Jeg tror imidlertid mer på de variantene som @Oldboy diskuterer i innlegg #19. Jeg tror ikke det går å komme til rette med problemene uten en grundig undersøkelse.

Jeg er nok også inne på oldboys linje. Fukt i mellomgulvet er helt utelukket. Gulvet er åpent nedenfra og knusktørt.

Det er også utenkelig at det er parketten selv som svikter. Det er limt fiskeben som er like gammelt som huset, så den sannsynlige feilmodusen ville i så fall være løse parkettbiter (noe det er på visse steder). Muligens ligger det en type plate mellom gulvplankene og parketten som kan svikte, men det har jeg ikke gravd frem ennå.

Dere har antagelig helt rett i at den beste måten å vite er å rive opp og begynne å sjekke ovenfra. Parketten begynner dessuten å nærme seg en omlagt eller bytte, men det får vente litt til. Takk for kloke synspunkter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.