5.883 lest ·
20 svar
6k lest
20 svar
Rette opp og stive av svaiende bjelkelag
Bor i et hus fra 35 hvor tidligere eiere har fjernet undertak/sponten på etasjeskillet. Vi har altså gått fra klassisk "kassekonstruksjon" til en lengde med T-bjelker.
Etasjeskillet i huset var ikke verdens mest stabile fra starten, og denne endringen har ikke gjort saken bedre gjennom årene, spesielt ikke i de aktuelle rommene.
Når vi nå har begynt å se i kjelleren, ser det ut som om bjelkene har vridd seg og tenderer til å "vippe", altså de har bøyd ut noen cm på midten, spesielt sidelengs, men også litt vertikalt. I tilstøtende rom er innertaket intakt, og der er det betydelig jevnere mellom bjelkene.
For å løse dette har jeg nå følgende ideer:
Alt. 1) Prøve med tvinge/presse å rette opp de bjelkene som har vippet og vridd seg, for deretter å krysskoble dem nedenfra. I denne delen av huset er bjelkene helt blottlagte opp mot undergulvet på etasjeplan. Siden etasjeskillet fortsatt er spikret i gulvspon/undergulv, burde avstanden der fortsatt være "riktig" så lenge spikrene er i. Risikoen jeg ser med dette er at bjelkene er så tørre og vridde av tidens tann at de risikerer å sprekke og gå i stykker. Fordelen er at vi ikke trenger å rive opp hele etasjeplanet for å få tak i etasjeskillet og sette inn nye limtrebjelker.
Alt 2) På lignende måte bruke gjenget stang og nye lekter for å rette opp vippingen, og bruke gjenget stang, mutter, skive og forsterkende lekter i stedet for krysskobling. Ulempene ser jeg som de samme som i alt. 1, men også at hullene gjennom bjelkene vil svekke konstruksjonen. Som fordel tenker jeg at dette kan være en enklere måte å få gulvet på riktig plass. Hvis det imidlertid mislykkes, vil det være betydelig dyrere å utbedre, siden etasjeskillet da antagelig må byttes uansett.
Alt 3) Løfte på gulvet ovenfra (etasjeplan) og forsøke å rette opp etasjeskillet ovenfra og om nødvendig legge inn nye limtrebjelker fra toppen mot svillen. Dette føles som et betydelig mer rotete og dyrere alternativ. På den annen side kan det være en god anledning til å bytte til en enhetlig parkett på etasjeplanet.
Er det noen som har erfaring med lignende problemer eller inngrep? Jeg har lest en mengde tråder i forumet, men ingen som har behandlet selve rettingen av etasjeskillet. Bare stabilisering av svaiende gulv.
Svært vanskelig å få dette på bilde, men den som prøver kan se at bjelken til venstre heller litt mot venstre, og bjelken til høyre heller litt mot høyre. På midten er cc litt mindre, og i den andre enden like stor, noe som antyder en viss dobbeltkrum form som følge av vipping.
Det skal tillegges at dette ble gjort på 70-tallet, og mye vann har rent under broene siden den gang. Det foreligger altså ingen umiddelbar fare. Derimot er det noen ganger ubehagelig mykt i de berørte delene på overetasjen.
Etasjeskillet i huset var ikke verdens mest stabile fra starten, og denne endringen har ikke gjort saken bedre gjennom årene, spesielt ikke i de aktuelle rommene.
Når vi nå har begynt å se i kjelleren, ser det ut som om bjelkene har vridd seg og tenderer til å "vippe", altså de har bøyd ut noen cm på midten, spesielt sidelengs, men også litt vertikalt. I tilstøtende rom er innertaket intakt, og der er det betydelig jevnere mellom bjelkene.
For å løse dette har jeg nå følgende ideer:
Alt. 1) Prøve med tvinge/presse å rette opp de bjelkene som har vippet og vridd seg, for deretter å krysskoble dem nedenfra. I denne delen av huset er bjelkene helt blottlagte opp mot undergulvet på etasjeplan. Siden etasjeskillet fortsatt er spikret i gulvspon/undergulv, burde avstanden der fortsatt være "riktig" så lenge spikrene er i. Risikoen jeg ser med dette er at bjelkene er så tørre og vridde av tidens tann at de risikerer å sprekke og gå i stykker. Fordelen er at vi ikke trenger å rive opp hele etasjeplanet for å få tak i etasjeskillet og sette inn nye limtrebjelker.
Alt 2) På lignende måte bruke gjenget stang og nye lekter for å rette opp vippingen, og bruke gjenget stang, mutter, skive og forsterkende lekter i stedet for krysskobling. Ulempene ser jeg som de samme som i alt. 1, men også at hullene gjennom bjelkene vil svekke konstruksjonen. Som fordel tenker jeg at dette kan være en enklere måte å få gulvet på riktig plass. Hvis det imidlertid mislykkes, vil det være betydelig dyrere å utbedre, siden etasjeskillet da antagelig må byttes uansett.
Alt 3) Løfte på gulvet ovenfra (etasjeplan) og forsøke å rette opp etasjeskillet ovenfra og om nødvendig legge inn nye limtrebjelker fra toppen mot svillen. Dette føles som et betydelig mer rotete og dyrere alternativ. På den annen side kan det være en god anledning til å bytte til en enhetlig parkett på etasjeplanet.
Er det noen som har erfaring med lignende problemer eller inngrep? Jeg har lest en mengde tråder i forumet, men ingen som har behandlet selve rettingen av etasjeskillet. Bare stabilisering av svaiende gulv.
Svært vanskelig å få dette på bilde, men den som prøver kan se at bjelken til venstre heller litt mot venstre, og bjelken til høyre heller litt mot høyre. På midten er cc litt mindre, og i den andre enden like stor, noe som antyder en viss dobbeltkrum form som følge av vipping.
Det skal tillegges at dette ble gjort på 70-tallet, og mye vann har rent under broene siden den gang. Det foreligger altså ingen umiddelbar fare. Derimot er det noen ganger ubehagelig mykt i de berørte delene på overetasjen.
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
De vil vel ikke bli stivere av at du retter dem? Tror det er en risikabel og unødvendig operasjon.
Hva er det dere vil oppnå, bli kvitt svikt? Bli kvitt frykt for tipping?
Og, skal dere sette inn innertak eller skal det fortsatt være åpent?
Hva er det dere vil oppnå, bli kvitt svikt? Bli kvitt frykt for tipping?
Og, skal dere sette inn innertak eller skal det fortsatt være åpent?
Alternativ 2 er fantastisk for å få stumme bjelkelag når treverket utsettes for store temperatur- og fuktighetsendringer, f.eks. utendørs. Men det pleier å være nok med kortlinger da.
Jeg ville satset på alternativ to, det kanskje ikke løser problemet, men det er nokså billig og lett å jobbe med for at det skal være verdt et forsøk.
Jeg ville satset på alternativ to, det kanskje ikke løser problemet, men det er nokså billig og lett å jobbe med for at det skal være verdt et forsøk.
Ønsker å bli kvitt litt svai og bekymring for videre tipping. Kan vel ikke si at det har skjedd så mye på 45 år, men for å gjenopprette «boksen» med nytt innertak i kjelleren, føles det fornuftig å forsøke å forsterke/støtte sidelengs først. Men som sagt er det bare en magefølelse.D Daniel Barnaniel skrev:
Tanken er tiltalende, men risikoen for at det går galt er ikke helt slått ut av tankene. Skulle gjerne sett et eksempel på noen som har gjort lignende.H Huzzbutt skrev:Alternativ 2 er fantastisk for å få stumme bjelkelag når treverket utsettes for store temperatur og fuktighetsforandringer f.eks. utendørs. Men det pleier å være tilstrekkelig med kortlinger da.
Jeg ville satset på alternativ to, det løser kanskje ikke problemet men er rimelig billig og lettarbeidet for at det skal være verdt et forsøk.
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Kompletter med en ny pinne imellom med opplag på syll, mulig nedenfra? Det hadde jeg satset på om mulig er sammen med krysskolvning. Kjenner jo ikke til høyde eller spennvidde men kniper det kan to nye bjelker limskrues sammen. Kolvning og gles/undertak vil forhindre fortsatt eventuell vipping.
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Ps helt normalt at gamle bjelkelag ser ut på lignende måte med eller uten låsende overflatesjikt.
høres jo rimelig ut. Problemet er vel at avstandene mellom bjelkene ikke er samme over hele lengden, noe som antyder viss vipping/sideforskyvning. Det er den jeg vil til krysskolving er absolutt en god metode. Men jeg tenkte at den forutsatte helt parallelle bjelker?D Daniel Barnaniel skrev:
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Nei det er jo et x, men strekene er litt ulike lange, med samme funksjon.
Sant. Tenkte på hvordan effekten blir om bjelken allerede er litt bøyd… Men det er kanskje å overtenke. Følelsen er jo at bjelkene i midten har mistet noen mm og dermed kontakten med gulvsponten på oversiden. Derav svajet midt i rommet. Men det er kanskje en feiltenkning.D Daniel Barnaniel skrev:
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Ja så kan det jo være, at overflaten ikke ligger mot bjelkelaget ordentlig men da hjelper jo ingen av de løsningene vi har kommet opp med? Spikre/skru en ny planke mot den gamle, presset mot overflaten oppover? Samt en ny imellom, også opptrykket.
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Spennvidde er lengde mellom opplag