Hei, har et antall fundamenter som heller, sannsynligvis dårlig utført fra starten (ikke ned til frostfritt). Mitt spørsmål er?
Å grave litt ved siden av eksisterende fundament, markduk, pukk, betongplate, en type fundament og til slutt en justerbar bjelkesko. Er dette en tenkbar løsning, vil ha litt støtte i dette. Hva tror dere?

T
Tenker du å sette nye søyler ved siden av de gamle eller justere de eksisterende?

Jeg har del i en garasje der to søyler hadde begynt å kalve, og der løftet vi ved siden av og så løsnet jeg stolpeskoen, gravde opp rundt søylen og løftet den ut, og så lignende som du beskrev. Markduk og litt pukk i bunnen som vi stampet og sørget for at det var plant, så ned med søylen og sjekke at den sto i lodd. Etter det fylte vi med pukk rundt til halvveis opp på søylen og stampet samtidig som vi sjekket at den fortsatt sto i lodd. Markduk på toppen av grusen og så tilbakefylling med jord.

Det har stått i 5-6 år nå uten problemer, og da har vi hatt noen vintre med frost og tining om hverandre.

Tja, vet ikke helt ennå. Holder på å finne ut hva venner rundt omkring har gjort som også fungerer. Det kan kanskje bli ulike løsninger. Da det er under et fritidshus vil det bli trangt å kunne stable, så min tanke var å delvis erstatte men også kanskje legge til ved siden av på visse plinter. Ideen var slik: markduk, pukk, betongplate, en eller annen type plint og til slutt en justerbar bjelkesko.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.