Hei
Jeg skal innrede loftet på et gammelt hus og lurer på hva som er enklest for å rette opp gulvet, eller om det trengs.
Det ligger i dag et plankegulv med 20-25 cm brede planker. Gulvet heller ca. 10 cm mest på 4 m fra den ene gavlen.
1. Skal jeg ta opp det gamle plankegulvet og skru og lime på lekter på sidene av det gamle gulvet, og deretter på med glissen panel og gulvvarme og gulv. (mye jobb, det er ca. 100 m2)
2. Skal jeg flytesparkle hele flaten (dyrt og tungt) og legge gulvvarme i flytesparkelen.
3. La skråningen være og leve med den, spikre glissen panel direkte på det gamle gulvet og gulvvarme og gulv.
4. En annen løsning?
Jeg planlegger å legge massiv furugulv.
Hva synes dere?
Jeg skal innrede loftet på et gammelt hus og lurer på hva som er enklest for å rette opp gulvet, eller om det trengs.
Det ligger i dag et plankegulv med 20-25 cm brede planker. Gulvet heller ca. 10 cm mest på 4 m fra den ene gavlen.
1. Skal jeg ta opp det gamle plankegulvet og skru og lime på lekter på sidene av det gamle gulvet, og deretter på med glissen panel og gulvvarme og gulv. (mye jobb, det er ca. 100 m2)
2. Skal jeg flytesparkle hele flaten (dyrt og tungt) og legge gulvvarme i flytesparkelen.
3. La skråningen være og leve med den, spikre glissen panel direkte på det gamle gulvet og gulvvarme og gulv.
4. En annen løsning?
Jeg planlegger å legge massiv furugulv.
Hva synes dere?
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
Om det slår så mye som 10 cm så hadde jeg rettet opp gulvet. Jeg hadde valgt alternativ 1. Det er kanskje ikke hele overflaten som trenger å rettes opp?
Hvis du skal legge gulvvarme så tror jeg ikke at du kan ha et tykt massivt furugulv. Det er for tykt til at varmen skal komme opp på en god måte. Men dette har du kanskje allerede kontroll på.
Hvis du skal legge gulvvarme så tror jeg ikke at du kan ha et tykt massivt furugulv. Det er for tykt til at varmen skal komme opp på en god måte. Men dette har du kanskje allerede kontroll på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det går ikke å gi noen gode råd uten bedre informasjon om hvordan bjelkelaget ser ut. I verste fall må du løfte på en gulvplanke. Man trenger å vite gulvbjelkenes dimensjoner, spennvidde (lengde) og c/c-avstand. Husets alder er alltid bra å kjenne til. Det kan hende at bjelkelaget må forsterkes. Gamle loft pleier ikke å være bygget for større laster. Tanken på gulvvarme synes jeg du skal gi slipp på med en gang.
Hei igjen Jeg har ikke gått videre ennå. Vet ikke om jeg skal ta opp gulvet og rette det (det er jo 100m2 så det blir mye jobb) Egentlig vil jeg beholde det gamle og rette det ovenfra cc målet på gulvbjelkene er 110 cm og de er kraftige 90 *200. Er det noen mening om løsning så vær så snill gi meg det noen ??? Jeg har platts oppover.
Rett gulvet oven, f.eks. Nivell system. Deretter gulvspån ovenpå det.
Det er også mulig å oppnå samme resultat ved å støtte opp 45mm regel så alt ligger i nivå. Bare sørg for å feste alt. Ikke glem isolasjon, det høres hullete ut ellers.
Det er også mulig å oppnå samme resultat ved å støtte opp 45mm regel så alt ligger i nivå. Bare sørg for å feste alt. Ikke glem isolasjon, det høres hullete ut ellers.
Klikk her for å svare