Hei!

Holder på å innrede en loft på mitt eldre hus og skal "laska på" (heter det så?) 32x100 mm lekter på takstolen for å kunne få plass med mer isolasjon.

Finnes det noen tips og triks for å få dem (lektene) på samme dybde, slik at det blir rett og fint? (og ikke berg-og-dalbane)

(Kan jo dra et par horisontale snorer i takstolen å rette etter. Men er sikker på at dere har masse matnyttige tips og triks.)

MVH / Jonas

Vi rettet opp takstoler på en stor jævla låve på jobben og da brukte vi oss av 4 snorer som vi satt tvers over det hele. Deretter bygde vi på med lekter opp til snoren for å legge plater på det. Ble veldig bra.

Snorer funker utmerket. Gjorde det nylig, men jeg var ikke nøye med snoren der takstolene "bryter av" mot undertaket, noe som gjorde at gipsplatene ikke kom ordentlig på plass der.

Vet ikke om jeg "overanalyserer" :-) Men hvordan vet man at snorene blir helt rette, om man ikke har noe "fastpunkt" å måle og utgå fra. Må man ta til et "øyemål"?

Utgå fra de to ytterste. Takstolene som ligger på ytterveggene er forhåpentligvis i liv med hverandre om ikke huset har satt seg alt for jævlig ^^

Eller mål deg fram til hvilken takstol som ligger lavest og la den avgjøre høyden på resten,
Kanskje du kan låne en laser eller har en selv, som hjelpemiddel for å få to punkter i nivå, å sette snoren ifra..
Om ikke gulvet er plant nok å gå ut ifra.

skulle de ikke kunne gå å slå på 195x45 på siden om den gamle dikt mot lekten for taket? eller er allerede isolert?

Du mener for å få plass til mer isolasjon?

Jeg er klar over at det kanskje er i snaueste laget. Likevel er loftsrommet ganske lite, så tykkere isolasjon ville stjele mye av rommet. Dog kommer jeg til å legge ytterligere 45mm utenpå de første 95.

jnel skrev:
"laska på"
Laskar gjør man når man skarver trevirke på lengden.
Uttrykket du søker er "sala på" eller "sadla på".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.