Hei,
Har lest og dermed løst mye ved å være her, men har aldri skrevet tidligere.

Har en fundering, holder på med en espalier som skal bli et innsynsvern med eføy etter hvert. Har støpt pilarer med stolpejern og alt har gått fint bortsett fra at det har blitt litt ujevn høyde på pilarene (på to steder hadde jeg regnet med det siden de stolpene skal sitte på fjell som er høyere enn bakkenivå), til tross for at jeg gikk med vateret og sjekket mellom pilarene da jeg støpte. Det skiller ikke mer i høyde enn at øyet ikke irriterer seg, kanskje en cm eller to. Min fundering er nå: jeg vil at alle stolper skal slutte i samme høyde for at det skal se bra ut og for å kunne legge en overligger på toppen. Hvordan gjør jeg det på best mulig måte? Min beste idé er å kappe alle stolper Ibsen høyde jeg har tenkt opprinnelig, så skru fast første stolpen i ønsket høyde og deretter feste neste med tvinger, sjekke med byggevater hva som er passende og så kappe. Hvordan ville dere gjort?
 
Stolpen skal jo ikke sitte mot plinten for å unngå at den suger vann, så der har du litt spillerom til å begynne med. Sett opp første og siste stolpen ukappede. Stram deretter en line eller en snor mellom stolpene (finnes et spesielt mini-vater du kan henge på snoren) når det er rett så stiller du opp alle stolpene og drar en strek ved linen. Da får du alle kappet i riktig høyde.
 
D DaDolly skrev:
Stolpen skal jo ikke sitte mot plinten for å unngå at den suger vann, så der har du litt spillerom til å begynne med.
Sett opp første og siste stolpen ukappet. Stram deretter en line eller en snor mellom stolpene (det finnes et spesielt mini-vater du kan henge på snoren), når det er rett så stiller du opp alle stolpene og drar en strek ved linen. Da får du alle kappet i riktig høyde.
Takk! Sånn får det bli =) Er det ikke klokt å legge noe tynt under stolpen, selv om den er impregnert, så den blir litt skånet fra evt. vann som legger seg på plinten?
 
Det skal være luft under stolpen. Ingenting annet.
 
Skru opp stolpene i lodd. Fest en planke i overkant og kapp jevnt med planken.
 
R runnemo skrev:
Takk! Så får det bli =) Visst er det klokt å legge noe tynt under stolpen, selv om den er impregnert, så den skånes litt fra ev. vann som legger seg på plinten?
R runnemo skrev:
Takk! Så får det bli =) Visst er det klokt å legge noe tynt under stolpen, selv om den er impregnert, så den skånes litt fra ev. vann som legger seg på plinten?
Ja, stolpen suger opp vann selv om den er impregnert. Bruk en kloss under mens du markerer og plukk deretter bort den når du skrur fast den.
 
D DaDolly skrev:
Ja stolpen suger opp vann selv om den er impregnert. Bruk en kloss under mens du markerer og fjern den deretter når du skruer den fast
Ja, det var så jeg mente. Lot klossene sitte til jeg skrur fast stolpene. Takk for tipsene, ble kanon. Så rett det gikk med noen litt vridde bjelker ;)
 
  • Liker
DaDolly
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.