Hei. Hvordan får jeg et rett gjerde? Kjemper på men det blir likevel skjevt på et vis. Gjerdet blir ca 140 cm høyt. Noen tips og råd om hvordan jeg skal tenke tas imot med takk.

K
Hva mener du med rett?
At det står vertikalt? - Bruk vater.
At ribbene er horisontale? - Bruk vater.
At stolpene står på en rett linje? - Bruk noe langt og rett over minst tre stolper. En rettholt for eksempel. Alternativt dra en murersnor mellom første og siste stolpe, så skal de resterende stolpene følge snoren.

K kniv skrev:
Hva mener du med rett?
At det står vertikalt? - Bruk vater.
At ribbene er horisontale? - Bruk vater.
At stolpene står på en rett linje? - Bruk noe langt og rett på minst tre stolper. En rettholt for eksempel. Alternativt trekk en murersnor mellom første og siste stolpen, så skal de resterende stolpene følge snoren.
Hei. Litt dårlig forklart av meg. Mener at de står på en rett linje. Hva er det beste da?

S snurre79 skrev:
Hei. Litt dårlig forklart av meg. Mener slik at de står på en rett linje. Hva er det beste da?
Stram opp en snor.

• Liker
saltis99
  • Laddar…
K
S snurre79 skrev:
Hei. Litt dårlig forklart av meg. Mener så at de står på en rett linje. Hva er det beste da?
At stolpene står på en rett linje? - Bruk noe langt og rett på minst tre stolper. En rettholt for eksempel. Alternativt trekk en murersnor mellom første og siste stolpen, så skal de resterende stolpene følge snoren.

Alternativer til snor (som kan blåse ganske mye i vinden) er å skyte en laserstråle.
Gitt at man får bestemme seg for at strålen da skal være for eksempel 1 cm ved siden av stolpen.

K
M MagHam skrev:
Alternativ til snor (som kan blåse mye i vinden) er å skyte en laserstråle.
Selvfølgelig må man bestemme seg for at strålen da skal være f.eks. 1 cm ved siden av stolpen.
Det er et godt forslag, men det kan være at man da må jobbe sene kvelder for å virkelig se laseren… På dagtid synes den jo ikke lenger enn noen meter.

Hva har du for grunn til gjerdet?

Det beste er å støpe søyler med søylejern. Da fester du søylejernene langs en snor slik at de blir rette. Hvis noe av søylejernene avviker litt (1 cm eller så) fra snoren, kan du fikse det når du setter stolpene slik at alt blir riktig på millimeteren.

Bruker du spyd, er det bare å være nøye med å måle hele veien når du slår ned spydene.

Uansett grunn må du begynne med en snor for å få en rett linje å utgå fra. Sett snoren 2-3 cm utenfor der stolpene skal være og mål inn stolpene fra snoren.

Janus82 Janus82 skrev:
Hva har du for grunn til gjerdet?

Det beste er å støpe pilarer med pilarjern. Da fester du pilarjernene langs en snor slik at de kommer rake. Om noen av pilarjernene avviker litt (1 cm eller så) fra snoren så kan du fikse det når du setter stolpene slik at alt blir helt riktig på millimeteren.

Bruker du spyd så er det bare å være nøye med å måle hele veien når du slår ned spydene.

Uansett grunn så må du begynne med en snor for å få en rett linje å gå ut fra. Sett snoren 2-3 cm utenfor der stolpene skal være og mål inn stolpene fra snoren.
Takk for svar. Skal gjøre dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.