Hei,

Jeg har nettopp revet en vegg mellom spiskammer og kleskammer i en leilighet som er bygget i 1926. Veggen var ca 7 cm tykk laget av slagg og puss hvis jeg har forstått det riktig. I taket er det vassrør og puss.

Nå lurer jeg på om noen har noen gode tips på hvordan jeg kan fylle og jevne ut "hullet" i vegg og tak slik at det ikke skal synes at veggen har vært der. Hvilket materiale bør man bruke og finnes det noen smart måte å gjøre dette på?

Takk på forhånd!

Nedenfor kommer et bilde av hvordan det ser ut etter at jeg har revet.

Rester av en revet vegg vises med eksponert treverk og puss mellom lilla og beige vegger i en eldre leilighet fra 1926.

Du burde kunne bruke gipsmørtel. Fordelen med det sammenlignet med vanlig sandsparkel er at det verken synker eller sprekker. Det blir altså bra med en gang :)

• Liker
Tola90
  • Laddar…
Gipsputs, som sagt!
Støv godt først og fjern alt løst. På med primer (outspedd) og så er det bare å påføre gipsputsen.

Vær bare forsiktig så du ikke bygger ut for mye, gipsputs kan ikke slipes ned!
Gipsputs kan legges på i flere omganger så det er bedre å være litt forsiktig i starten.

Glemte å skrive ut primer, selvfølgelig trengs det for at det skal feste skikkelig. Den gamle pussen pleier å ha en tendens til å være ganske smulete etter noen år.

For å enkelt se om det er jevnt kan du holde en trebit eller en BRED sparkel for å sammenligne med de øvrige nivåene som er i taket rett ved siden av.

Takk TuXy & Forumgud for tipsene!

Skal handle inn og teste! Finnes det mange varianter av primer og gipsbruk? Tenkte så man ikke tar helt feil.

Tror dere at jeg trenger en form for armeringsnett i det åpne partiet i taket? Eller fester gipset direkte mot taket?

På noen steder langs veggen er det mellom 40-66 mm dyp fure, er det å foretrekke at man legger flere lag gips i omganger? Så at gipsbruk klarte opp til 60 mm sjikt.

Takk!

Nå vet jeg ikke hvilken byggevarehus du har i nærheten, men hvis du kjøper noe fra en av de større byggevarehusene, så pleier personalet der å ha bra kontroll. Det finnes ikke et hav av produsenter, men noen kjente er vel typisk Finja, Knauf, Combimix og samtlige av disse produsentene er velkjente i forbrukerbutikkene.

Angående primer så finnes den antagelig på samme hylle som gipsmørtelen og med samme produsent. (Spør personalet i butikken)

Jeg tror ikke du kommer til å trenge noe nett. Gipsmørtel har veldig god heft, spesielt når man bruker primer, og er veldig klissete. Pass bare på å følge anvisningen så du får riktig blanding på mørtelen!

Du bør kunne legge på hele dybden på en gang. Alternativt, om du legger på akkurat litt mindre, nå mener jeg altså millimeter, så kan du faktisk legge på et lag sparkel de aller siste millimeterne som du til slutt kan slipe for å få det helt jevnt. Husk at, som tidligere nevnt, du ikke skal legge et for tykt lag, da det ikke går å slipe i etterkant. Så heller litt mindre og komplettere med litt sparkel om det trengs, er veien å gå.

Lykke til.

Tusen takk for raske og utfyllende svar!

Får se om jeg tør å legge ut resultatet her senere :)

Selvfølgelig kan du også reparere rundt døren med gipsmørtelen.

Sprekken i taket er vel vanskeligere å reparere skikkelig uten å pusse opp hele taket, noe jeg antar at du ikke skal gjøre, men prøv der med sparkel og maling og sprekker det igjen om noen år, gjenta med sparkel og maling. Det gjorde jeg i en gammel leilighet der det sprakk, og det holdt til jeg flyttet (2-3 år). Enten er sprekken resultatet av at du har vært voldsom når du demonterte veggen, eller så er det en naturlig bevegelse i huset som man ikke kan påvirke.
Så er det også løsningen å sette på vev i taket som dekker sprekkene og tar opp en del av bevegelsen, men da snakker vi også et helt annet arbeid enn å sparkle og eventuelt fylle i igjen om et antall år (antagelig mange år) om det skulle være nødvendig.

Vi forventer resultatbilder :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.